هدف شاخه متوسطه فنی و حر فه ای :

هدف از شاخه متوسطه فنی و حر فه ای، اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان سمت اشتغال مفید و احراز آمادگی نسبی برای ادامه تحصیلات عالی تر کاربردی ،علمی است .

این شاخه مشتمل بر چند گروه است  از جمله :صنعت ، کشاورزی ، اداری ،بازر گانی ، هنر ، مدیریت خانواده ، بهیاری ،تربیت بدنی ، دانش آموزان طی سه سال  باید حدود 96 واحد درس بگذارنند که حدود شصت واحد آن دروس مشترک تمام گرو هها است . بیشتر در دو پایه اول و دوم ارائه می شود . این دروس با دروس مشترک شاخه نظری همسان است . دروس اختصاصی در هر رشته نیز 36 واحد است که بیشتر در پایه اول ارائه میشود. (صافی ،1374 )شاخه متوسطه کار دانش :هدف از شاخه متوسطه کار و دانش (مهارت آموزی ) تربیت نیروی انسانی ، سطوح نیمه ماهر و استاد کار و سر پرست مورد نیاز بخش های صنعت ، کشاورزی ،خدمات  بر اساس نیاز های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشور است به نحوی که هر یک از افراد شاغل یا متقاضیان اشتغال در جامعه برای کاری که انجام می دهند یا داوطلب انجام آن هستند ، دانش ومهارت کافی کسب کنند .

فارغ التحصیلان این شاخه در صورت احراز شرایط می توانند در دور ههای علمی – کار بردی ادامه تحصیل دهند . به فارغ التحصیلان دوره راهنمایی یا معادل آن پس از گذراندن 32 واحد پودمان مهارت و توفیق در آزمون جامع استاندارد مهارت در حرفه مر بوط ،گواهینامه درجه دوم مهارت داده می شود . دارند گان گواهینامه درجه دوم مهارت یا معادل آن پس از گذراندن حدود شانزده واحد پودمان  مهارت و توفیق در آزمون جامع  استاندارد مهارت در حرفه مربوط، گواهینامه درجه دوم مهارت داده می شود . دارندگان  گواهینامه درجه  دوم مهارت یا معادل آن ، پس از گذراندن  حدود شانزده واحد پودمان مهارت و توفیق در آزمون استانداردمهارت به دریافت گواهینامه درجه یک مهارت  نائل می شوند به کسانی که دیپلم  کاردانی داده می شود ، که علاوه بر اخذ گواهینامه درجه یک مهارت یا معادل آن در حرفه مورد نظر 48 واحد دروس عمومی  شاخه های نظری و فنی و حرفه ای را بگذرانند . (صا فی ، 1374 )

مطلب مرتبط :   تاثیر بیوه گی بر اضطراب مرگ

با ایجاد مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش :

  • عدم تساوی امکانات آموزش از میان می رود .
  • از عدم علاقه به مدرسه و ترک تحصیل دانش آموزان کاسته می شود .
  • شکست های تحصیلی در بین دانش آموزان کم می شود .
  • تاءکید بیش از حد بر رشته ای خاص کاسته می شود .
  • از ساختمان مدرسه در تمام سال حداکثر استفاده به عمل می آید .
  • بیگانگی ، یاس و نا کامی به دلیل عدم پیشرفت تحصیلی از میان می رود .

فارغ التحصیلان این دبیرستان ها هنگامی که تصمیم به اشتغال بگیرند مدرک تحصیلی  آنها مهارت و علاقه آنها را در زمینه ای خاص به وضوح نشان می دهد .

در حالی که فارغ التحصیلان دروس نظری تازه باید بیندیشند که علاقه آنها در چه زمینه ای است .