دانلود پایان نامه

صنعت خاص، در بازار کاملا مشابه می باشند به طوری که خریدار هر واحد صنفی یکسان می باشد و به همین دلیل هیچ خریداری حاضر به خرید کالا با قیمت بالا از سایر واحدهای تولیدی نمی باشد. در این نوع بازار تعداد فروشندگان یا تولیدکنندگان زیاد می باشد و میزان فروش هرکدام ازآنها به نسبت بازار کم است لذا فروشندگان به تنهایی قدرت تعیین یا تغییر جهت بازار را ندارند همینطور تعداد مصرف کنندگان و مشتریان در این بازار زیاد است و خرید آنها در مقایسه با خرید در بازار ناچیز است و لذا مصرف کنندگان و مشتریان به تنهایی تاثیری در تعیین یا تغییر قیمت کالا در بازار ندارند. غیر از این عوامل که عوامل اصلی یک بازار رقابت کامل محسوب می شوند می توان از عوامل متعددی از جمله سیال بودن عوامل و صنایع تولیدی در بازار، شفافیت بازار و حداکثر سود مطلوبیت در بازار، وجود اطلاعات کامل در مورد بازار را نیز نام برد.
1 _ ۲ _ ۲ _ بازار انحصار کامل
این نوع بازار نیز مانند بازارهای رقابت کامل در واقعیت وجود ندارد یا بسیار نادر می باشند در این نوع بازار بر خلاف بازار رقابت کامل برای کالاهای همگن تنها یک فروشنده وجود دارد که آن را به مصرف کنندگان عرضه می کند و جانشین نزدیکی برای کالای تولیدی وجود ندارد بنابراین مصرف کنندگان در این نوع بازار حق انتخابی ندارند و تنها حق انتخاب آنان خریدن و یا نخریدن کالای مورد نظر می باشد قیمت تعیین شده در این بازار برای ورود سایر واحدهای تولیدی به بازار، سودآور نیست در این وضعیت احتمالا فروشنده یا تولیدکننده از طرف دولت اجازه انحصاری کالا را دارد و یا از طریق مقررات بازرگانی به وسیله دولت از واحدهای تولیدی حمایت می شود در چنین وضعیتی واحد تولیدی زمانی بازار را در حالت تعادل می داند که حداکثر سود را در کوتاه ترین مدت به دست آورد .این نوع بازار دارای شرایط زیر می باشد:
۱_ در این بازار تنها یک تولید کننده وجود دارد.
۲ _ هیچگونه جایگزین مناسبی برای کالای تولید شده انحصارگر در این نوع بازار وجود ندارد.
۳ _ ورود سایر تولید کنندگان به این بازار امکان پذیر نمی باشد زیرا :
الف) اشباع نمودن: زیرا تولید کننده انحصار گر تقاضای موجود در بازار را با کالاهای تولیدی خود اشباع نموده ودیگر بازار قدرت جذب کالای اضافی را ندارد.
ب) تعیین قیمت فروش: واحد انحصار گر قیمت کالا را به گونه ای انتخاب می کند که ورود به بازار برای سایر تولیدکنندگان سودآور نمی باشد.
ج) حمایت دولت: واحد انحصارگر همانطور که گفته شد از حمایت دولت برخوردار است یا بوسیله مقررات برای تولید کالای انحصاری حمایت می شود.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1 _ ۲ _ ۳ _ بازار رقابت انحصاری
بازار رقابت انحصاری یکی از انواع بازارهایی است که از حیث رقابت مورد بررسی قرار می گیرد در این نوع بازار تولیدکنندگان (فروشندگان) بیشماری در مورد یک کالای به خصوص وجود دارد ولی از نظر مصرف کنندگان کالای هر فروشنده از کالای سایر فروشندگان متمایز و قابل تشخیص است علت این تمایز و قابل تشخیص بودن عوامل متعددی است از جمله اختلاف در سرویس ها، مزایایی که هر فروشنده برای مشتریان خود در نظر می گیرد، مارک های مختلف، اختلاف در بسته بندی و کیفیت و . . . در این بازار تعداد فروشندگان به اندازه کافی زیاد بوده و هر یک از آنها نسبت به حجم کل بازار به قدری کوچک است که به تنهایی نمی تواند تاثیری بر عملیات سایر فروشندگان بگذارد. کالاهای تولید شده در بازار رقابت انحصاری جانشین خوبی برای یکدیگر هستند و این مسئله باعث می شود که قدرت انحصاری تولیدکننده (فروشنده) پایین آید پس در این حالت هدف جلب و جذب مشتری است و فروشندگان با تعیین قیمت سعی و تلاش در جذب مشتری های بیشتر و حذف رقبا دارند نقش تبلیغات و آگهی های بازرگانی در توسعه فروش بنگاهها مضاعف بوده و واحدهای تولیدی برای ایجاد تمایز و تفاوت میان کالا ها و خدمات خود و سایر تولیدکنندگان به آگهی های تجاری متوسل می شوند.بنابر آنچه که بیان شد تفاوتی که بین این بازار و بازار رقابت کامل وجود دارد این است که در بازار رقابت کامل کالاها در کلیه شرایط در وضعیت یکسانی قرار داشته و از نظر برند، بسته بندی، کیفیت و . . . برابر می باشند اما در بازار رقابت انحصاری کالای رقبا یکسان است اما در یکسری ویژگی ها از جمله برند، بسته بندی و . . . تفاوت وجود دارد و با توجه به این شرایط است که مصرف کننده به تهیه این کالا جلب می شود بنابراین آنچه در این بازار مشتری را جذب می کند همین ویژگی هاست و همانطور که در همین مبحث گفته شد در این بازار قدرت انحصاری فروشنده پایین است چرا که کالاهای مشابه جانشین خوبی برای یکدیگرند پس به نوعی می توان گفت این بازار حد فاصل میان بازار انحصار کامل و رقابت کامل است.
1 _ ۲ _ ۴ _ بازار انحصار چند جانبه
در این نوع بازار تعداد کمی از تولید کنندگان وجود دارد که بر بازار تسلط دارند به دلیل کم بودن تعداد تولیدکنندگان هر کدام از آنها از فعالیت دیگری آگاه است تصمیم یکی از آنها بر تصمیم دیگران تأثیرگذار است و از تصمیمات آنها تأثیرپذیر است. رقابت در این بازار ممکن است در محدوده وسیعی از محصولات مختلف صورت پذیرد بنابراین ممکن است تولیدکنندگان فعالیت های محدود کننده ای را انجام دهند از جمله تبانی کردن، تقسیم بازار و. . . اگر توافق رسمی میان تولیدکنندگان برای این دسته از تبانی ها وجود داشته باشد تحت عنوان کارتل شناخته می شود. تبانی تولیدکنندگان اغلب جهت پایدار کردن بازارهای بی ثبات است تا ریسک سرمایه گذاری و تولید در این بازارها را کاهش دهند معمولا کشورها محدودیتهایی در خصوص این نوع تبانی ها بوجود می آورند در برخی مواقع رقابت میان تولیدکنندگان (فروشندگان) بسیار زیاد است که این مسئله باعث کاهش قیمت ها و نزدیک شدن این نوع بازار به بازار رقابت کامل می شود. تفاوت این بازار با بازار انحصار کامل در این است که در این بازار رقبا وجود دارند منتهی با تبانی یکدیگر انحصار را بوجود آورده اند در حالیکه در بازار انحصار کامل رقیبی وجود ندارد در هر حال برای این نوع بازار می توان شرایط زیر را برشمرد:
۱ _ توانمندی تنظیم قیمت: در این بازار تولید کنندگان قیمت را تنظیم می کنند و اینطور نیست که مانند بازارهای رقابت کامل قیمت پذیر باشند.
۲ _ تعداد شرکت ها: در این وضعیت تعداد تولیدکنندگان کم است به طوری که فعالیت یکی بر دیگران تاثیرگذار است.
۳ _ سودهای بلند مدت: در این بازار تولیدکنندگان می توانند سودهای بلند مدت غیر عادی را کسب نمایند موانع زیاد پیش روی تازه واردان به این بازار مانع از آن می شود که آنها بتوانند سود تولیدکنندگان اولیه را به صفر نزدیک کنند.
۴ _ اطلاعات کامل: در این حالت تولیدکنندگان انحصارگر از هزینه های خود و توابع تقاضا اطلاعات کامل دارند ولی شاید اطلاعات کافی از سایر تولیدکنندگان دیگر نداشته باشند.
۵ _ وابستگی متقابل: ویژگی متمایز کننده این بازار وجود وابستگی متقابل است. در این بازار چند شرکت بزرگ وجود دارد و هر شرکت آنقدر بزرگ است که فعالیت او بر روی شرایط بازار تاثیرگذار است و معمولا سایر رقبا تلاش می کنند از فعالیت یکدیگر اطلاع پیدا کنند تا به درستی عملکرد یکدیگر را پاسخ دهند. بنابراین هر شرکت برای انجام هر عملی باید منتظر پاسخ سایر شرکتها باشد.
1 _ 3 _ مفهوم رقابت
رقابت در لغت به معنای نگهبانی کردن، انتظار کشیدن و هم چشمی کردن آمده است. معادل های واژه رقابت عبارتند از: کشمکش، هم گردنی، هم چشمی، مبارزه، مسابقه و همینطور به معنای رقبا و حریفان نیز به کار رفته است. لغت رقابت ریشه لاتینی دارد و به معنای با هم تلاش کردن یعنی شرکت کردن رقبا در یک مسابقه واحد با شرایط مشابه است. به نظر می رسد جامع معانی رقابت همانا تلاش کردن برای برتری و تفوق است در بازار صور این تلاش برای کسب سود، حسب شرایط بازار و شیوه های به کار گرفته شده متفاوت است بر همین اساس برخی از صاحب نظران اقتصادی در تعریف رقابت بر شیوه ها یا شرایط خاص بازار تاکید کرده اند.

در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی قانونگذار در بند ١١ ماده ١ در خصوص مفهوم رقابت بیان می کند: رقابت وضعیتی از بازار که درآن تعدادی تولیدکننده، خریدار و فروشنده مستقل برای تولید، خرید و یا فروش کالا و خدمت فعالیت می کنند، به طوری که هیچ یک از تولیدکنندگان، خریداران و فروشندگان قدرت تعیین قیمت را در بازار نداشته باشند یا برای ورود بنگاهها به بازار یا خروج از آن محدودیتی وجود نداشته باشد. اجورث مفهوم رقابت را از طریق بررسی چانه زنی افرادی دنبال می کند که هر یک نفع خود را دنبال می کنند رویکرد او به رقابت این بود که در هر لحظه یک سری قرارداد بوجود می آید که برای مبادله کالاها بین افراد منعقد می شود. او نشان داد که قرارداد بدون رقابت نامعین است و قرارداد در شرایط رقابت کامل کاملا معین می شود.
کلارکگرچه اذعان دارد که تعریف او از رقابت کامل نیست اما رقابت را اینگونه تعریف می کند: «رقابت عبارت است از مجادله در فروش کالاها، به طوریکه فروشنده معمولا به دنبال به دست آوردن حداکثر درآمد خالص است، این مجادله یا ستیز تحت تاثیر عواملی مانند قیمت یا قیمت هایی که هر فروشنده تعیین می کند، به طور موثر با آزادی انتخاب خریدار در خرید همان کالا از فروشنده یا فروشنده گان رقیب محدود می گردد حق انتخاب مزبور موجب می گردد هر فروشنده سعی کند تا قیمت پیشنهادی خود را حداقل برابر با قیمت دیگر رقبا و یا چشم گیرتر از آنان ارائه کند ، البته در نیل به این هدف باید به تعداد کافی فروشنده وجود داشته باشد»

در فضای فوق فروشندگان برای جذب مشتری ناچارند کیفیت کالای خود را بالا ببرند تا بتوانند با آنچه که رقیب به بازار ارائه کرده است مقابله کنند، لذا در نتیجه بهترین محصولات با کمترین قیمت ممکن در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.
اگر رقابت صرفا در فضای قراردادها و تاکید بر حق انتخاب بررسی شود، بسیاری از جنبه های موثر در شکل گیری قیمت ها مورد غفلت قرار می گیرد، زیرا بسیاری از مولفه های تاثیرگذار در تعیین قیمت به مرحله تامین مواد اولیه، تولید و روابط تولیدی مربوط می شود. بنابراین اکثر نویسندگان و صاحب نظران اقتصادی رقابت در مرحله تولید کالاها و خدمات را مورد توجه قرار داده اند و با تاکید بر غایت رقابت گفته اند که در نظام های اقتصادی مبتنی بر بازار، اجرای رقابت آزاد در بازار به منظور ایجاد شرایط منصفانه و متعادل برای حضور همه فعالان و رفع موانع و رفتارهای انحصاری و ظالمانه صورت می گیرد این تعریف اگرچه محدود به مرحله توزیع و قرارداد نیست. اما درباره چیستی و ماهیت شرایط منصفانه و متعادل برای حضور و فعالیت فعالان اقتصادی که تحت عنوان شرایط رقابت کامل از آن یاد می شود توضیحی نمی دهد. علاوه برآنچه که گفته شد، برای تبیین مفهوم رقابت تلاش های متعددی صورت گرفته است که حاصل این تلاش ها را می توان در مدل های رقابت تجاری مورد بررسی قرار داد. اساسی ترین مدل هایی که به توصیف شرایط و رویه های مورد نظر پرداخته اند عبارتند از :۱_ مدل بازار رقابت کامل ۲ _ مدل رقابت عملی
1 _ 3 _ 1 _ مدل رقابت کامل
از مباحث وابسته به حقوق رقابت موضوع رقابت کامل می باشد طوریکه برخی هدف اصلی از مطرح شدن حقوق رقابت را تحقق کامل آن می دانند. منظور از رقابت کامل همانگونه که قبلا توضیح داده شد وضعیتی از بازار می باشد که در آن تعداد زیادی از تولید کننده، خریدار و فروشنده مستق