متفرقه

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی؛ معرفی ۱۱ ابزار رایگان و کاربردی

واسه اینکه بتونین در بیزینس آنلاین خود موفق عمل کنین، باید راه رابطه با کاربر و اینکه دقیقا در گوگل به دنبال چیه رو بدونین، این راه ارتباطی دونستن کلمات کلیدی متناسب با کار و کاسبی شماس. در این نوشته شما رو با بهترین وسایل انتخاب کلمات کلیدی آشنا می کنیم.

Keyword Research یا تحقیق کلمات کلیدی در سالای گذشته تغییر و پیشرفت قابل توجه ای پیدا کرده، اما نیاز به پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی و هم اینکه درک قصد و هدف کاربر از به کار گیری کلید واژه مورد نظر و تکیه بر کلمات کلیدی مشابه بازم یه اولویت بلامنازعه.

در واقع، نیاز به تحقیق درباره کلمات کلیدی از اونجا ریشه میگیره که نمی تونین فقط با تکیه بر اون دسته از کلمات کلیدی که خودتون با اونا آشنایی دارین دست به تولید محتوا بزنین و نتیجه خوبی رو تماشاگر باشین؛ بلکه باید با گسترش بینش و آگاهی خود نسبت به کلمات و عبارات پرکاربرد و روند و چگونگی جستجوهای مردم در بخش فعالیتتون از قبل برنامه ریزی کنین. اینجاس که ابزارهایی موسوم به «وسایل انتخاب کلمات کلیدی» به چراغ راهنمای راهتون تبدیل می شن و به کمک اونا می تونین کارکرد بهتری رو در این مورد تجربه کنین.

برنامه ریزی

ما در این مطلب به سراغ پرکاربردترین و سودمندترین وسایل رایگان تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی میریم و با ذکر توضیحاتی واسه هر یک، شما رو با اونا آشنا می کنیم.

مقاله در رابطه:  انتخاب کلید واژه و ۱۰ نکته ای که در این مورد باید بدونین

۱٫ Keyword Planner

گوگل با داشتن میلیاردها کاربر در سراسر جهان انگار ارباب موتورهای جستجو حساب می شه؛ پس چه ابزاری بهتر از ابزاری که خود گوگل واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در اختیار ما قرار داده؟ وسیله رایگان تحقیق کلمات کلیدی گوگل با نام Keyword Planner با اطلاعات با ارزشی که ارائه میده می تونه به شما در برداشتن اولین قدما در راه تحقیق و بررسی کمک کنه.

این وسیله کاربردی، از پایهً واسه ارائه پیشنهاد کلمات کلیدی مناسب به کاربران کمپینای پولی پلتفرم AdWords طراحی شده، اما می تونین از اون واسه پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک هم استفاده کنین. Keyword Planner حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و اندازه رقابت بر سر اونا رو نشون میده. علاوه بر این، واسه شناسایی ترندها یا روندهای محبوب و ایده گرفتن واسه کلمات کلیدی جدید هم می تونین از این وسیله کمک بگیرین.

با در نظر گرفتن اندازه رقابت و حجم جستجو می تونین کلمات کلیدی که رقابت متوسط (Medium) یا کم (Low) دارن و اندازه جستجوی ماهانه جهانی یا محلی اونا (بسته به مخاطبان هدفتون) بیشتره رو انتخاب کنین و یعنی، میوه های دم دست تری رو بچینید.

میوه ها

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آمار و ارقامی که اینجا مشاهده می کنین ۱۰۰ درصد دقیق نیس؛ پس پیشنهاد می شه که واسه اراده کردن در جهت انتخاب بهترین کلمات کلیدی واسه محتوای وب سایتتون علاوه بر این وسیله، از وسایل دیگری هم کمک بگیرین.

اراده کردن

۲٫ Bing Webmaster Tools

موتور جستجوی بینگ که یکی از سرمایه های شرکت مایکروسافت حساب می شه هم می تونه در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک کنه. با درج کلید واژه مورد نظر خود در قسمت Keyword Research وبمستر تولز موتور جستجوی بینگ می تونین کلمات کلیدی مشابه با اونو به همراه تعداد و روند جستجو ببینین. هم اینکه، امکان تنظیم کشور، زبون و بازه وقتی هم هست؛ البته با وجود اینکه کشور ایران در فهرست کشورای قابل انتخاب قرار داره، اما جای زبون فارسی در بخش زبونا خالیه. با این وجود، کلمات کلیدی که نشون داده می شه متناسب با زبون همون کلمه کلیدیه که در کادر بالا وارد کردین و پس از این واسه مشکل خاصی وجود نداره.

کشور ایران

در بخش Search Keywords وبمستر تولز بینگ هم می تونین تعداد دفعاتی که سایت شما واسه کلمات کلیدی جور واجور در یافته های جستجو ظاهر شده و هم اینکه درصد کلیک خوری و جایگاه سایت در یافته های نشون داده شده رو ببینین. با در نظر گرفتن این بخش می تونین کلمات کلیدی مناسب تری رو انتخاب و در بخش Keyword Research درج کنین.

۳٫ Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل یه وسیله مشابه با قسمت Search Keywords بینگ، اما قوی تر از اونو واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی بهتون میده.

بخش مناسب واسه تحقیق کلمات کلیدی، قسمت موشکافی آمار جستجوئه که در قسمت Performance کنسول جستجوی جدید گوگل قرار داره و جزئیات کاملی از کلمات کلیدی که در ۹۰ روز گذشته کلیک خورده ان رو نشون میده. مزیت گوگل نسبت به بینگ اینه که می تونین فیلترهای مختلفی رو روی اطلاعاتی که نشون داده می شه اعمال کنین تا یافته های معنادارتری در اختیار داشته باشین. مثلا، برخلاف بینگ اینجا می تونین کلمات کلیدی رو براساس کشور فیلتر کنین که این توانایی به خصوص واسه وب سایتایی که کشورای مختلفی رو هدف قرار میدن بسیار کاربردی و به درد بخور میشه.

موشکافی

هم اینکه، امکان فیلتر کردن یافته های براساس کوئری یا عبارت جستجو شده هم هست. مثلا، با به کار گیری دکمه New در قسمت فیلترها، انتخاب Query و بعد درج کلمه SEO، فقط کلمات کلیدی شامل کلمه SEO نشون داده می شن. نموداری که در بالای جدول کلمات کلیدی قرار داره هم می تونه در درک روند جستجوها و مقایسه دقیق تر کلمات کلیدی به شما کمک کنه. به این منظور کافیه که روی کلید واژه مورد نظر کلیک کنین تا صفحه دوبارهً بارگذاری شه؛ در این حالت فقط آمار همون کوئری یا کلید واژه که روی اون کلیک کردین نشون داده می شه.

۴٫ KWFinder

سایت KWFinder یکی از وسایل انتخاب کلمات کلیدیه که اطلاعات توأم با جزئیات سودمندی رو در مورد هر کلید واژه ارائه میده؛ از جمله، روند جستجو، حجم جستجوی ماهانه در ۱۲ ماه گذشته، میانگین هزینه تبلیغات کلیکی گوگل، اندازه رقابت و سختی کلید واژه. واسه شروع کافیه که کلمات مطلوب و هدف خود رو در کادر مربوطه وارد و بعد کشور و زبون هدف واسه انجام تحقیق کلید واژه رو انتخاب کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بر خلاف وجود زبون فارسی (با عنوان Persian)، کشور ایران در فهرست زبونای این وسیله وجود نداره؛ با این وجود، پیشنهادات مناسبی ارائه می شه و مشکلی پیش نمیاد.

مشکلی

۵٫ Answer the Public

این سایت وسیله خوبیه که سؤالاتی که معمولاً با به کار گیری کلید واژه مورد نظر شما از گوگل پرسیده می شه رو نمایش میده. روش کار سایت Answer the Public به این ترتیبه که با کلید واژه شما سؤال می سازه و بعد با به کار گیری وسیله Google Suggest فهرستی از سؤالاتی که شایدً مخاطب شما به دنبال جواب اوناس رو تولید می کنه. البته از اونجایی که این سایت براساس زبون انگلیسیه معمولاً زیاد به درد کاربر ایرونینمی خوره، اما معمولاً بخش انتهایی اون (که شامل کلمات کلیدی ربط داره) پیشنهادات خوبی ارائه میده که توجه به اون واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی خالی از لطف نیس.

بیشتر بدونین: ۱۱ روش واسه بهبود طبیعی رتبه سایت در موتورهای جستجو

۶٫ Keywordtool.io

Keywordtool.io یه نسخه رایگان داره که به کمک اون می تونین با وارد کردن یه کلید واژه، کلمات کلیدی مشابه با اونو ببینین و ایده بگیرین. از جمله امتیازات Keywordtool.io واسه کاربران ایرونی، وجود زبون فارسی در فهرست زبونای این ابزاره. هم اینکه، برخلاف سایت Answer the Public، با به کار گیری قسمت Questions در زیر کادر جستجو، می تونین سؤالاتی که کاربران فارسی زبون در مورد کلید واژه مورد نظرتون از گوگل می پرسن رو هم ببینین. در سمت چپ جدول یافته های هم دو کادر هست: با به کار گیری کادر Filter Results می تونین یافته ها رو براساس کلمه یا عبارت مورد نظر خود فیلتر کنین (مانند فیلتر Query در کنسول جستجوی گوگل). در قسمت Negative Keywords (کلمات کلیدی منفی) هم می تونین پنج کلمه ای که مایل به مستثنا کردن اونا از یافته های موجود هستین رو وارد کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اندازه جستجو، روند، هزینه هر کلیک (واسه AdWords) و حجم رقابت واسه کلمات کلیدی در نسخه رایگان Keywordtool نشون داده نمی شه.

۷٫ SEMrush

SEMrush از پایهً رایگان نیس، اما در هر روز تا سقف محدودی می تونین از اون به رایگان استفاده کنین. SEMrush وسیله جامعیه که اطلاعات جور واجور و سودمندی (از کلمات کلیدی در رابطه و روند جستجو گرفته تا وب سایتایی که بالاترین رتبه ها رو واسه کلید واژه مورد نظر در اختیار دارن) رو واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی ارائه میده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کاربران نسخه رایگان به ۱۰ جستجو در روز محدود شدن. هم اینکه، الان کشور ایران در فهرست کشورای این وسیله وجود نداره؛ در عین حال با انتخاب آمریکا (US) یا کشورای فارسی زبون، مخصوصاً واسه کلمات کلیدی کلی تر می تونین عواقب مناسبی رو به دست بیارین.

۸٫ Ubersuggest

Ubersuggest هم وسیله دیگه ایه که با تکیه بر اطلاعات Google Suggest می تونه واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کنه. به این منظور، کافیه که یه کلید واژه رو در کادر مربوطه وارد کنین تا فهرستی از کلمات کلیدی در رابطه به همراه یه نمودار و وب سایتایی که بالاترین رتبه رو واسه اون کلمه دارن نشون داده شه. این وسیله مدعیه که کلمات کلیدی جدیدی رو ارائه می کنه که حتی در Keyword Planner گوگل هم وجود ندارن. در عین حال، زبون فارسی و کشورای فارسی زبون در این وسیله تعبیه نشده و کارکرد مطلوبی واسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی فارسی نداره؛ با این وجود، ایده هایی که در بخش Keyword Ideas واسه انتخاب کلمات کلیدی ( به خصوص کلمات کلیدی کلی تر) میده می تونه کارساز باشه.

ایده

پس از اینکه فهرست کلمات کلیدی ظاهر شد می تونین اونو دانلود یا کپی کنین و بعد با به کار گیری Keyword Planner بررسی کنین که با در نظر گرفتن اندازه جستجو و رقابت کدوم موارد ارزش استفاده رو دارن.

۹٫ Google Trends

یکی دیگه از وسایل خیلی مهم گوگل، گوگل ترندزه. این وسیله می تونه با در نظر گرفتن آخرین ترندها یا روندهای جستجو، منتخبی از کلمات کلیدی محبوب که با کلید واژه مورد نظر شما یکی بودن دارن رو در اختیارتون بذاره. علاوه بر این، گوگل ترندز نموداری از تغییرات این روندها رو هم نمایش میده.

تازگیاً مطلب جامعی در مورد گوگل ترندز منتظر کردیم که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره چگونگی کار با این وسیله قوی می تونین به اون مراجعه کنین.

۱۰٫ Spyfu

Spyfu یکی دیگه از وسایل رایگان واسه تحقیق درباره کلمات کلیدیه که میشه از دو روش ازش استفاده کرد:

• با وارد کردن نشانی یه سایت، کلمات کلیدی اصلی که اون سایت از راه تبلیغات پولی و جستجوی طبیعی یا ارگانیک به وسیله اونا در یافته های جستجو ظاهر می شه رو نشون میده. اینجا می تونین نشانی سایت خودتون یا سایت رقبا رو وارد کنین.

• با درج کلید واژه، وب سایتایی که واسه اون کلید واژه در یافته های جستجو ظاهر می شن رو نشون میده.

متأسفانه این وسیله پشتیبانی مناسبی از زبون فارسی نداره و فقط وضعیت آماری وب سایتای شناخته شده تر رو از دید کلمات کلیدی و رقبای نزدیک اونا نشون میده.

۱۱٫ LSI Graph

LSI Graph ابزاریه که واسه تولید کلمه های کلیدی موسوم به LSI یا «latent semantic indexing» (به معنی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات) استفاده میشن (توجه کنین که این وسیله فقط از زبون انگلیسی پشتیبانی می کنه). به عبارت بهتر و به زبون ساده، کلمه های کلیدی LSI کلماتی هستن که از نظر معنایی یا موضوعی با هم قرابت دارن.

این کلمات حتماً با هم هم معنی نیستن یا شکلای جور واجور همدیگه حساب نمی شن؛ بلکه کلمه ها و عباراتی هستن که موقع صحبت از یه موضوع خاص از اونا استفاده می کنیم.

مثالی که معمولاً واسه روشن شدن معنی کلمات کلیدی LSI ازش استفاده می شه، appleه. کلمات کلیدی LSI واسه apple، کلماتی مانند iTunes، app store و iPhone میشه و نه موارد مربوط به معنی تحت اللفظی این کلمه.

در واقع، گوگل با تکیه بر کلمه های کلیدی LSI تلاش کرد تا ابهامات و ایرادات جستجوها رو برطرف کنه (ابهام واسه شرکت اپل و سیب) و رابطه بین عبارت جستجو شده و نتیجه جستجو رو بهتر کنه.

حرف آخر

تحقیق و انتخاب بهترین کلمات کلیدی یکی از مهم ترین قدم هاییه که قبل از انجام اقدامات مربوط به بازاریابی باید وردارین. بخاطر این در این مطلب به بعضی از پرکاربردترین وسایل تحقیق کلمات کلیدی اشاره کردیم. البته متأسفانه بعضی از این وسیله ها پشتیبانی مناسبی از زبون فارسی ندارن، اما معمولاً بیشتر اونا دست کاربر فارسی زبون رو خالی نمی گذارن. در هر صورت، به لطف گستردگی و رقابت موجود در فضای اینترنت، محدودیت دیگه معنایی نداره و به خاطر همین، وسایل زیاد و متنوعی در دسترس قرار گرفته؛ پس وسایل جور واجور رو امتحان کنین و اگه یک یا چند مورد از این وسیله ها نظر شما رو به خود جلب کرد، نام اونا رو با بقیه کاربران مدیر وب به اشتراک بذارین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: انتخاب بهترین کلمات کلیدی با ۱۰ وسیله رایگان و کاربردی