متفرقه

انتخاب دامنه مناسب برای دریافت بهترین نتیجه در سئو

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

انتخاب دامنه مناسب واسه دریافت بهترین نتیجه در سئو

رامین محمودی

۱۸

۱

۷ ۳۶۳۴

مطمئناً انتخاب دامنه واسه یه کار و کاسبی بسیار هیجان انگیزه. در این مرحله معمولاً همه چیز خوب برنامه ریزی شده و انرژی کاری زیادی در شما نهفتهه، با این حال اگه در انتخاب دامنه سایت تون اشتباه کنین، شک نکنین که دردسر بزرگی گریبانتان رو می گیره.

تحقیقات نشون داده که نام دامنه بر وضعیت سئوی یه سایت تاثیر میذاره. اما چیجوری؟ روشای درست و نادرستی واسه انتخاب نام یه دامنه هست؟ چیجوری میشه با انتخاب دامنه مناسب وضعیت سئوی سایت خود رو بهتر کنیم؟

، نکاتی که در بین انتخاب دامنه باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین به توضیح زیره:

از انتخاب دامنه تطبیق دقیق دوری کنین

خیلی از کارشناسان سئوی تازه کار، انتخاب یه دامنۀ تطبیق دقیق (Exact Match Domain) رو راه حلی آسون واسه دست پیدا کردن به رتبه های گوگل می دونن. اما دامنه تطبیق دقیق چیه؟

راه حل

یه دامنه تطبیق دقیق، نام دامنه ایه که کلید واژه اصلی سایت در اون هست. این نوع دامنه در بین کارشناسان سئو با نام دامنه کلید واژه (یا Keyword Domain) هم شناخته می شه.

مثلا، فرض کنین می خواین سایت تون واسه کلید واژه “هتلای ارزون” یا “Cheap Hotels” در یافته های جستجوی گوگل رتبه بالایی رو به دست آورد. در این شرایط اگه بخواین دامنه ای تطبیق دقیق واسه سایت خود انتخاب کنین، دامنه انتخابی تون cheaphotels.com میشه.

مطمئناً الان تصور می کنین هرچه تعداد کلمات کلیدی در دامنه تون بیشتر باشه عملیات سئوی سایت تون راحت تر انجام می شه، درسته؟ خیر، موتور جستجوی امروزی به این راحتی گولنمی خوره!

در روزگاران قدیم (اگه بخوام دقیق تر بگم در سال ۲۰۱۲)، گوگل فهمید خیلی از وب سایتا با انتخاب دامنه Exact Match قصد پیشرفت و بهتر شدن وضعیت سئوی خود رو دارن. در اون زمان اگه میخواستین واسه کلید واژه “گوشی های نوکیا ارزون” در یافته های جستجوی گوگل رتبه خوبی به دست بیارید، هیچ مشکلی نبود! تنها کافی بود دامنه cheapnokiaphones.com رو جفت و جور کنین و تموم! سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شد. حتی واسه این کار به بک لینک، محتوای با کیفیت یا سئوی داخلی احتیاج نداشتید!

بک لینک

اما وقتی که گوگل متوجه این موضوع شد با یه بروزرسانی بزرگ همه وب سایتا رو غافلگیر کرد. این بروزرسانی، بروزرسانی Exact Match Domain نام داشت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۲، مت کاتس سرپرست واحد وب اسپم گوگل، در حساب توئیتر خود اعلام کرد با تغییر الگوریتمای گوگل، اندازه تاثیر دامنه های تطبیق دقیقِ کم کیفیت در یافته های جستجو به کمترین حد ممکن می رسه. بروزرسانی EMD رتبه خیلی از وب سایتایی که دامنه تطبیق داشتن رو نابود کرد. هم اینکه، دامنه هایی که رتبه ای متوسط داشتن به قعر یافته های جستجو سقوط کردن.

اسپم

همونطور که دیدیم انتخاب دامنه تطبیق دقیق واسه سایت، ایده خیلی جالبی به نظر نمی رسه. اگر علاقه دارین درباره این نوع دامنه بیشتر بدونین، پیشنهاد می کنم مقاله دامنه Exact Match چیه رو بخونین.

، انتخاب دامنه Exact Match از اون دست کارهاییه که در بین انتخاب دامنه نباید انجام بدیم. اما سوال اینجاس که واسه انتخاب دامنه مناسب باید چه کارایی انجام داد؟

انتخاب نام برند به عنوان نام دامنه

امن ترین و آسون ترین راه واسه انتخاب دامنه به کار گیری نام تجاری است. به چه دلیل؟ چون مشتریان شما رو با نام تجاری تون به خاطر می سپارند و بیشترین ترافیکی که وارد سایت تون می شه از جستجوی ناوبری (Navigational Search) است.

جستجوی ناوبری یا Navigational Search چیه؟

جستجوی ناوبری یا Navigational Search، یه جور کوئری جستجوئه که در اون کاربر تلاش می کنه سایت شما رو به هر نحوی پیدا کنه. مثلا اگه نام تجاری تون Digikala باشه، به احتمال زیاد کاربران از کوئریای ناوبری زیر واسه پیدا کردن سایت تون استفاده می کنن:

  • digikala
  • digi kala
  • digikala.com
  • digikala.ir
  • digikalacom
  • digik kala (قضاوت نکنین!)
  • digykala
  • دیجی کالا
  • دیجیکالا

فرفی نمی کنه کدوم یکی از کوئریای بالا رو جستجو می کنین، گوگل سایت دیجیکالا رو به همراه لینک صفحات مختلفش رو در بالاترین رتبه نمایش میده.

بهتره بدونین در دنیای موتورهای جستجو، سه نوع کوئری جستجوی اصلی وجود دارن:

  • Navigational
  • Informational
  • Transactional

الان کوئری Informational، محبوب ترین نوع کوئری جستجوئه. هم اینکه، کوئریای Navigational از نظر اندازه محبوبیت در مقام دوم قرار داره.

اگه مشتریان بالقوه مثل مثالای بالا، جستجویشان رو شروع کنن، به احتمال زیاد سایت مورد نظرشون رو پیدا می کنن. اما دلیل مهم تری واسه به کار گیری نام برند تجاری در دامنه سایت هست: سیگنالای نام تجاری.

سیگنالای نام تجاری چه هستن؟

سیگنالای نام تجاری یا سیگنالای نام برند (به انگلیسی Brand Signals)، سیگنالایی هستن که با هر بار نام بردن یا اشاره به نام تجاری شما در دیگه وب سایتا به موتور جستجو ارسال می شن. سیگنالای نام تجاری وسیله مهمی واسه پیشرفت و بهبود سئوی سایت حساب می شن.

چیجوری در اینستاگرام کامنت بیشتری بگیریم؟

به زبون ساده، هر بار وب سایتی در یکی از صفحاتش به نام تجاری شما اشاره کنه، سیگنالی به موتورهای جستجو فرستاده میشه. مثلا در همین مقاله من به نام تجاری دیجیکالا اشاره کردم، این اشاره یه Brand Signal به حساب میاد.

البته باید گفت که معنی سیگنالای نام تجاری فقط به بحث سئو و بهینه سازی سایت محدود نمی شه و اگه بخوایم دقیق تر بگیم سیگنالای نام تجاری بیشتر از اینکه با سئو سر و کار داشته باشن با معنی پیج رنک در ارتباطند.

بعضی از کارشناسان سئو رویای روزی رو در سر پرورش می دن که در اون لینک بیلدینگ بی اهمیت شده و کلمات کلیدی دیگه کارآیی ندارن. اونا رویای روزی رو دارن که نام تجاری یه سایت تنها عامل حضور در موتورهای جستجو باشه. مطمئنا راه زیادی تا رسیدن به اون نقطه باقی مونده، اما سیگنالای نام تجاری گامی موثر در این مورد هستن.

اما چه عواملی یه سایت رو برند می کنه؟ در ادامه می تونین بعضی از تفاوتای وب سایتای برند با وب سایتای معمولی رو ببینین:

واسه اینکه بتونین سیگنالای نام تجاری بسازین، فعالیت در مورد سئو و بازاریابی محتوا به تنهایی کافی نیس. عوضش، شما باید در بیشتر فعالیتای مربوط به برندسازی مشارکت داشته باشین:

بازاریابی محتوا

  • کارمندانی داشته باشین که واسه برند یا شرکت تون فعالیت می کنن.
  • نشانی محل کار مشخص داشته باشین.
  • فرم تماسی دقیق به همراه چند خط تلفن واقعی داشته باشین.
  • کارمندانی واقعی واسه پاسخگویی به تماسا داشته باشین.
  • تجارت تون قانونی و ثبت شده باشه.
  • مشتریائی داشته باشین که نام تجاری تون رو جستجو کنن.
  • خیلی از مردم درباره برند شما با همدیگه گفتگو کنن.

حتی افراد سرشناس شرکت گوگل، مانند اریک اشمیت و مت کاتس، هم فکر می کنند سیگنالای نام تجاری روشیه که گوگل از راه اون می تونه فرق بین یه سایت کم کیفیت با یه سایت برند رو فهمیده باشه.

اما همۀ این توضیحات چه ارتباطی با سئو و نام دامنه سایت داره؟ میتونم در جواب به این سوال بگم هر ارتباطی که فکرش رو بکنین. نام تجاری شما باید همون نام دامنه تون باشه، چون همین موضوع در آینده به مهم ترین عامل واسه داشتن یه سایت معتبر تبدیل می شه.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

پس، تکلیف کلمات کلیدی چیه؟

اگه بخوام کوتاه و ساده توضیح بدهم باید بگم کلمات کلیدی دیگه مانند گذشته اهمیت ندارن. با گذشت زمان و رشد محبوبیت و تجارت شما، گوگل و دیگه موتورهای جستجو یاد می گیرن نام تجاری تون رو با کلمات کلیدی مد نظرتون رابطه بدن.

مثلا، سایت بامیلو رو در نظر بگیرین. نام تجاری بامیلو هیچ ارتباطی با کلید واژه “فروشگاه اینترنتی” نداره. با این حال در زمان جستجوی این کلمه گوگل چه کاری انجام میده؟ گوگل تموم حسابای شبکه های اجتماعی، اپلیکیشنای در رابطه و اطلاعات موجود درباره بامیلو رو نمایش میده.

حال این سوال پیش میاد که اگه نام برند شما یه کلمه عادی در کلمه نامه باشه، چه اتفاقی میفته؟ گوگل چیجوری می تونه نام برند تجاری رو از این کلمه تفکیک کنه؟

، اگه می خواین جواب این سوال رو پیدا کنین، کافیه کلمه Apple رو در گوگل جستجو کنین. من که هیچ اطلاعاتی از میوه سیب در یافته های جستجو نمی بینم. شما چیجوری؟

مطمئناً کار و کاسبی شما به بزرگی شرکت اپل نیس و از این واسه هیچ اشکالی وجود نداره. گوگل در این شرایط، بازم می تونه سیگنالای نام تجاری رو شناسایی کنه و نام تجاری تون رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجو نمایش دهد.

مثلا سایت چیجوری، نام تجاری واسه خود برگزیده که از پایهً یکی از کلمات موجود در کلمه نامه فارسیه. با این حال وقتی که کلید واژه “چیجوری” رو در گوگل جستجو می کنین، این سایت بالاترین رتبه در یافته های جستجو رو داره.

نام تجاری شما بسیار مهم تر از نام دامنه تونه، اما نام دامنه تون باید براساس نام تجاری تون انتخاب شه. اگه واسه انتخاب نام تجاری دچار مشکل هستین می تونین یه کلمه بسازین یا چند کلمه رو با همدیگه ترکیب کنین. مثلا سایت دیجیاتو از این روش واسه انتخاب دامنه و نام تجاری استفاده کرده.

اگه نام تجاری شامل کلید واژه باشه چه اتفاقی میفته؟

وجود کلید واژه در نام تجاری بده؟ نه، اصلاً اینطور نیس.

پارادوکس انتخاب: گزینه های کمتر یعنی مشتری و فروش بیشتر!

دامنه هایی که ترکیبی از یه واژه به همراه یه کلید واژه هستن، دامنه های تطبیق نسبی (یا Partial Match Domains) نامیده می شن و تاثیر منفی روی سئوی سایت ندارن. دلیل این موضوع اینه که:

گوگل به جای اینکه روی تاثیرگذاری نام دامنه روی رتبه سایت تمرکز کنه، به سیگنالای اسمپی که دور و بر دامنه های EMD و PMD وجود دارن دقت می کنه.

تنها مشکل دامنه های Exact Match و Partial Match وجود کلمات کلیدی در نام دامنه نیس، بلکه فعالیتای اسپم گونه ای که بیشتر این وب سایتا دارن باعث شده گوگل روی اونا تمرکز بیشتری داشته باشه.

پس همونطور که در اول مقاله اشاره کردیم اگه در مورد رزرو هتل فعالیت دارین و “هتل ارزون” کلید واژه هدف تونه، به احتمال زیاد دامنه irancheaphotels.com رو واسه سایت تون انتخاب می کنین. تا وقتی که این سایت تجربه کاربری خوبی ارائه کنه و هر هفته محتوای فوق العاده در اون منتشر شه، احتیاجی نیس نگران جریمه شدن به وسیله گوگل باشین.

با این حال، اگه هنوز در اول راه هستین و قصد راه اندازی یه سایت رو دارین، بهتره از دامنه هایی که کلمات کلیدی دارن دوری کنین، به خصوص دامنه های تطبیق دقیق!

در دنیای جستجوی دیجیتالی امروزی که الگوریتم یادگیری ماشینا به سرعت در حال پیشرفته، هویت برند چیزی لازمه. هویت برند امروزی شامل هر چیزی به جز کلمات کلیدیه. ً در این مقاله قصد نداریم چگونگی انتخاب نام تجاری رو به شما آموزش بدیم، اما مفاهیم نام دامنه و نام تجاری شدیدا به همدیگه وابسته ان.
دیجیتال

انتخاب دامنه Com.

اگه مقاله دامنه تطبیق دقیق چیه رو در نوین مطالعه کرده باشین با معنی TLD آشنایی دارین. داشتن یه دامنه سطح بالا (TLD) می تونه تاثیر خوبی روی سئوی سایت تون داشته باشه. الان دامنه com. عادی ترین دامنه سطح بالا هستش.

شاید شما واسه انتخاب یه دامنه غیر از com. دلایل خودتون رو دارین، اما پیشنهاد می کنم در انتخاب دامنه سایت تون دقت کنین. مثلا وب سایتای اسپم بسیاری روی دامنه های biz. و us. راه اندازی شدن و گوگل تمرکز خاصی روی این دامنه ها داره.

پسوند دامنه تاثیر منفی مستقیم روی رتبه سایت تون نخواد داشت. با این حال، انتخاب اشتباه یه دامنه TLD می تونه شما رو به عنوان یه سایت اسپم به گوگل بشناساند و این موضوع بر سئوی سایت تون تاثیر منفی داره.

الان، پسوند com. آسونترین، امن ترین و آسون ترین پسوند موجود واسه انتخاب دامنه س.

نکاتی واسه انتخاب بهترین نام دامنه

در آخر تصمیم دارم این مقاله رو با ارائه نکاتی واسه انتخاب دامنه جمع بندی کنم:

    • در دامنه خود از اعداد استفاده نکنین: وقتی که فردی نام دامنۀ شما رو از شخص دیگری می شنوه، نمی دونه که در زمان تایپ دامنه باید از عدد استفاده کنه یا اون رو به شکل حروف بنویسه. مثلا سایت Number1.com می تونه به شکل NumberOne.com هم نوشته شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری اعداد در دامنه روی سئوی سایت تون تاثیر منفی نداره و تنها مخاطب رو گمراه می کنه.
    • از اشتباهات املایی از قصد دوری کنین: شاید در نگاه اول انتخاب دامنه (یا حتی نام تجاری) همراه با اشتباه املایی خلاقانه به نظر برسه. اما باید بدونین که در بیشتر مواقع این خلاقیت مخاطباتون رو گمراه می کنه. خیلی از مردم به خصوص ایرانیا با املای زبون انگلیسی مشکل دارن. به کار گیری یه غلط املایی به صورت از قصد تنها یادآوری دامنه تون رو واسه مخاطبان سخت تر می کنه.

خلاقیت

    • از ترکیب چند کلمه واسه ایجاد نام دامنه طولانی استفاده کنین: به کار گیری این روش می تونه بسیار خلاقانه باشه و مشکلی واسه سئوی شما بوجود نمی آورد. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ترکیب کلمات تون به طور کاملً قابل فهمه و مخاطب رو دچار کج فهمی نمی کنه. مثلا در نگاه اول دامنه MensExchange.com یه دامنه معمولی به نظر می رسه، اما کافیه اون رو با حروف کوچیک بنویسین تا فهمیده باشین میشه اون رو به شکل دیگری هم خواند!

مشکلی

  • در انتخاب دامنه از خط فاصله استفاده نکنین: معمولاً کاربران خیلی راحت محل قرار گرفتن خط فاصله در دامنه رو فراموش میکنن. به کار گیری خط فاصله در URLهای درون سایت بسیار رایجه، اما به کار گیری اون در نام دامنه ایدۀ جالبی نیس.
  • دامنه کوتاه انتخاب کنین: یه دامنه در بدترین حالت باید ۱۵ کاراکتر داشته باشه.

آماده اید که واسه سایت خود یه دامنه خوب انتخاب کنین؟ این مقاله تونسته روند انتخاب دامنه رو براتون آسون کنه؟ تجربه تلخی در مورد انتخاب دامنه دارین؟ خوشحال میشیم از تجربیات شما در این مورد استفاده کنیم.

موفق باشین!