متفرقه

داستان برند (Brand Story) چیست؟ شامل چه مواردی‌ست؟

داستان برند (Brand Story) یه روایت منسجمه که تموم به درستی، اتفاقات، گذشته و احساساتی رو که به وسیله برند شما به وجود اومده، در بر میگیره.

برعکس تبلیغات سنتی، که در مورد برند شما آگاهی رسانی می کنه و برند شما رو به نمایش درمی آورد؛ داستان برند باید یه عکس العمل احساسی رو به مخاطب الهام ببخشد.

بعضی از مواردی که می تونه داستان برند شما رو تشکیل بده، این موارد هستن:

  • گذشته برند شما (از کجا شروع کردین؟ چیجوری شروع کردین؟ چه مصیبتایی سر راهتون بود؟ و…)
  • محصول تون چیه؟ چی بود؟ چه تغییراتی کرد؟ عکس العمل اولیه مردم نسبت به محصولتان چی بود؟ شما چه کردین؟ (مثلا می تونین چند رمز و راز رو هم درباره این که اصلا چه شد که تصمیم گرفتید فلان محصول رو تولید و معرفی کنین، بگید)
  • بازاریابی تون چیجوری بود؟ چه رقابتایی داشتین؟ چیجوری به این موقعیت رسیدید؟
  • می تونین در مورد اتفاقاتی که در داخل شرکت تون و بین اعضا میفته صحبت کنین.
  • در مورد خودتون بگید! مثلا کجا درس خوندین؟ از چه وقتی تصمیم گرفتید که این شرکت رو تاسیس کنین؟ عکس العمل دوستان و آشنایان تون چی بود؟
  • و…

چند نمونه بسیار کوتاه در مورد داستان برند و تاثیر اون

    • اپل، برندی که کارش رو از یه گاراژ شروع کرده بود و استیوجابزی که داستان زندگیش، احساسات واکنشی مردم رو نسبت به برند اپل، دو برابر می کرد.
    • بیل گیتسی که حتی یه لحظه هم تسلیم نشد و با نوآوری هاش، به جرأت میشه گفت که زندگی چندین میلیارد آدم رو عوض کرد.
    • مارک زاکربرگی که یه شبکه کوچیک واسه رابطه دانشجویان MIT، راه اندازی کرد و بعد از اون فیس بوکی که می شناسیم رو ساخت. فیس بوکی که پشت بندش شبکه های اجتماعی دیگه اومدن و فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبدیل به بخشی از Life Style درصد خیلی بالایی از مردم جهان شد.
    • دانشجو

اما این نوع داستانا فقط مختص برنده های بزرگ دنیا نیس! به شخصه خود بنده با برند «تخفیفان» آشنا نبودم. اما وقتی که چندین مصاحبه و گزارش رو در مورد بنیان گذار اون که یه «خانوم» هستش خوندم و دیدم و شنیدم؛ ذهنم درگیر این برند شد. این خانوم تونست محدودیتایی رو که در مورد زنان هست، از سر راهش برداره؛ این که بر خلاف باور عموم، ثابت کرد که یه خانوم می تونه یه کارآفرین موفق باشه و کارای بزرگ بکنه و…

یا مثلا داستان برند دیجی کالا که از خرید یه دوربین استوک از بازار، به وسیله برادران محمدی شروع شد و بعد از اون داستان بزرگ شدن برند دیجی کالا رو که می خونیم، این که چه شد تا به جایی رسیدن که تبدیل به چهارمین سایت پربازدید ایران شدن (سوم هم شدن البته)، چه شد که به درآمد روزانه میلیاردی رسیدن و… همه اینا درگیری مخاطبان رو با برند دیجی کالا بیشتر می کنه و بر اصلی ترین موضوعی که در بحث هست، یعنی تصور مردم نسبت به یه برند، تاثیر زیادی میذاره.

داستان برند رو ما می نویسیم یا بقیه؟

جواب این سوال اینه که «هر دو!»
هم شما می تونین رسانه ها و مردم رو از داستان برند خود باخبر کنین و هم رسانه ها و مخاطبان تون می تونن دست به نوشته شن و با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در مورد برندتون اتفاق میفته، بخشی از داستان برند شما رو می نویسند.

داستان برند، یه سند نوشته شده جداگونه ای که در یکی از قفسه های شرکت تون نگهداری می کنین نیس!

حتی اگه یکی از مردم عادی هم بخواد نظری مثبت و حتی منفی رو در مورد برندتون بگه، این نظر اون می تونه بخشی از داستان برند شما باشه. پس باید مراقب باشین که برندتون هیچ وقت به یه ویژگی منفی معروف نشه! وگرنه شما می مونید و یه لکه بدرنگ که روی داستان برندتون نقش بسته س.

منابع:

  • Echostories.com
  • The Principles of Cultural Branding، از نشریه دانشگاه هاروارد
  • The Brand Promise از نَپ دوان