عراق مسلمان هسند که حدود در صد انها را شیعیان و درصد را سنی ها تشکیل میدهند. از نظر مذهبی سنی ها در اقلیت هستند ، ولی به رغم این امر از نظر در اختیار داشتن امور سیاسی ، اقتصادی نظامی و امنیتی جزو طبقه ی حاکمه و قدرتمند جامعه بوده اند.سنی مذهبان ثروتمند تر از جامعه شیعه هستند. مسیحیان عمدتا درشهرهای بزرگ زندگی میکنند ولی روستاهای اصلی محل سکونت انان بیشتر در منطقه ی موصل در شمال قرار دارد. تا قبل از تشکیل کشور اسرائیل در سال 1948حدود 130 هزار نفر یهودی درعراق زندگی میکرد
زبان رسمی عراق عربی است که در کنار ان زبان های کردی و ترکی و فارسی نیز مورد استفاده است. ضمنا زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در کشور رایج است . پایتخت عراق شهر بغداد است که تقریبا در مرکز کشور قرار دارد . دیگر شهرهای بزرگ عراق عبارتند از : بصره ، موصل ، کرکوک و سلیمانیه می باشد.
مبحث دوم :پیشزمینه تاریخی عراق
کشور کنونی عراق تا قبل از جنگ جهانی اول بخشی از امپراتوریعثمانی محسوب میشد. با آغاز جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، سرزمینکنونی عراق تحت اشغال انگلستان درآمد و با تصویب جامعه ملل، عراق تحت قیومتانگلستان قرار گرفت. فیصل پسر شرف حسین بزرگ مکه از سال 1921 تا 1933 پادشاه عراق شد. وی پس از فروپاشی عثمانی با حمایت سرهنگ لورنس توانست قدرت را در عراق و نیز سوریه به دست گیرد. و بدین ترتیب هنگامی که در سال 1932، عراق به استقلال رسید فیصل اداره اموراین کشور را بر عهده داشت. “در سال 1958، کودتای عبدالکریم قاسم به رژیم پادشاهی دراین کشور پایان داد و نظام جمهوری در عراق آغاز شد. در سال 1963 با کودتایی دیگرعبدالسلام عارف و سپس برادرش عبدالرحمان عارف به قدرت رسیدند.” سرانجام در سال 1968 باکودتای حزب بعث، سران بعثی کنترل این کشور را تا سال 2003 در دست گرفتنداشغال عراق توسط آمریکا در مارس 2003، به فروپاشی رژیم بعث انجامید. در ژوئن 2004، دولت موقت اداره امور عراق را به دست گرفتو با برگزاری انتخابات و تشکیل مجمع ملی انتقالی در ژانویه 2005، دولت انتقالی عراقشکل گرفت. این دولت با تدوین پیشنویس قانون اساسی آن را در اکتبر 2005 به همهپرسیگذاشت و قانون اساسی به تصویب مردم رسید. با برگزاری انتخابات، اعضای مجلسنمایندگان با 275 عضو از سوی مردم عراق انتخاب شدند و سپس اولین دولت دایمی عراق بهنخست وزیری نوری المالکی شیعی مذهب آغاز به کار کرد
مبحث سوم :ساختار اجتماعی ـ فرهنگی
کشور عراق از نظر ساختار اجتماعی ـ فرهنگی به سه حوزه کاملاًمتفاوت قابل تقسیم است. در حوزه مرکزی عراق اعراب سنی، در شمال کردها و در جنوبشیعیان سکونت دارند و هر کدام از این گروهها دارای شاخصههای فرهنگی و اجتماعی خاصخود هستند. البته در کنار این سه گروه اصلی، هویتهای فرهنگی ـ اجتماعی کوچکترینظیر ترکمنها، آشوریها و یزیدیها نیز وجود دارند که دارای فرهنگ و عقاید متمایزیمیباشند
کردها عموماً در مناطق بلند شمالی، درههای مجاور آن و در چهاراستان سلیمانیه، اربیل، دهوک و کرکوک (تمیم) زندگی میکنند. به غیر از این مناطق کهاکثریت قریب به اتفاق کرد هستند، کردها در مناطق مجاور نیز پراکندهاند و جمعیتانبوهی از آنان تا حدود خانقین همپخش شدهاند. اصولاً پیوند و همبستگی کردها، قبیلهای است
قبایلی چون هرکی، سورچی و زیباری توانستهاند هنوز پیوستگی بدوی ـسنتی خود را حفظ کنند
اکثر کردها سنی مذهب هستند و تنها بخشی از آنها تحت عنوان کردهایفیلی، که در اطراف خانقین سکونت دارند، شیعی مذهب هستند. کردها از ابتدای تشکیلعراق در جهت خودمختاری با دولت مرکزی این کشور مبارزه کردهاند و این مسأله باعثتشدید گرایشات قومی در آنها شده است؛ در مجموع، عنصر قومیت نسبت به مذهب در هویتکردها پررنگتر است؛ کردهای عراق که از نظر قومی به ایرانیها نزدیک هستند، برفرهنگ،زبان و قومیت کردی خود بسیار تأکید دارند و همواره سعی کردهاند تا خود رااز اکثریت اعراب عراق متمایز سازند “بعد از فروپاشی رژیم بعث در سال 2003، کردها با تشکیل ایالاتفدرال نیمه خودمختار در شمال عراق، از نظر اجتماعی دارای آزادی و خودمختاری زیادیشدهاند؛ تا آنجا که در این دوره زبان کردی در کنار زبان عربی به عنوان زبان رسمیعراق در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است”
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…
در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند
شیعیان که اکثریت جمعیت عراق را تشکیل میدهند، بیشتر در مناطقجنوبی و مرکزی عراق سکونت دارند. نسبت به مبدأ و آغاز گرایش مردم عراق به تشیعاختلاف نظر وجود دارد. برخلاف استنادات تاریخی نسبت به تشکیل خلافت حضرت علی علیهالسلام در کوفه و مبانیحمایتی کوفه و بصره از قیام حضرت امام حسین علیه السلام ،پژوهشگران غیراسلامی، عمده قدرت شیعیان عراق امروزی را به بخشهای تازه مسلمان شدهاستناد میدهند و حتی برخی پیدایش جامعه شیعی در عراق را در پی تحولات قرن نوزدهممیدانند
شیعیان عراق از نظر فرهنگی نشانگر ترکیب فرهنگ خاصی هستند که ازدو مجموعه فرهنگی قوی عربی و مذهب شیعی تشکیل میشود. قومیت عربی شیعیان عراق آنهارا به اعراب سنی پیوند میدهد و آنها از نظر آداب و رسوم و پیوندهای قبیلهای بااعراب اشتراکات زیادی دارند، اما مذهب شیعی باعث تمایز فرهنگی آنها از جهان عرباهل سنت میشود. وجود مقبره امامان شیعی در شهرهای مقدس عراق همچون کربلا و نجف، وهمچنین وجود حوزه علمیه نجف و در نتیجه حضور دایمی علمای شیعی در این شهرها باعثتقویت فرهنگ شیعی شده است و این امر شیعیان عراق را از نظر فرهنگی به ایرانیان شیعیمذهب نزدیک ساخته است. به رغم حاکمیت رژیمهای سکولار و غیردینی در عراق طی سالهایگذشته، هنوز فرهنگ شیعی و رفتارهای مبتنی بر آن در این کشور قوی است و تحولات عراقبعد از صدام این مسأله را به خوبی نشان میدهد
اعراب سنی بخش دیگری از ساختار فرهنگی ـ اجتماعی عراق را تشکیلمیدهند. این بخش از ساختار فرهنگی عراق بر اساس قومیت عربی و مذهب سنی ایجاد شده وبه دلیل حاکمیت اقلیت اعراب سنی در طول دهههای گذشته در عراق تقویت شده استگرایشات و عصبیت عربی این بخش از فرهنگ عراق بسیار قدرتمند بوده و پان عربیسم بهعنوان یک ایدئولوژی سیاسی فعال در عراق و حتی جهان عرب در این فرهنگ ریشه داشتهاست. این بخش از ساختار فرهنگی عراق به دلیل حمایتهای نظام سیاسی در پی تسلط برسایر بخشها و همسانسازی فرهنگی بوده است
مبحث چهارم :ساختار سیاسی عراق
عراق تا پایان جنگ جهانی اول و برای حدود سه قرن در قلمرو امپراتوری عثمانی قرار داشت.پس از شکست عثمانی ها در جنگ و تجزیه ی این امپراتوری عراق بر اساس تصمیم جامعه ملل از سال 1920 در قیمومت دولت انگلستان در امد و از سال 1921 امیر فیصل ابن حسین ، از سوی انگلستان به عنوان پادشاه ان کشور منصوب گشت. و قرار شد”پس از انجام یک همه پرسی ،ملک فیصل به پادشاهی عراق برسد.” این همه پرسی در “سال 1921 تحت نظارت نماینده و کمیسر عالی انگلیس سر پرسی کاکس انجام شد.” پس از آن روابط بین عراق و انگلیس براساس معاهده ای که بین آنها امضا شد در چهرچوب نظام قیمومت جامعه ملل ادامه یافت.”بر این اساس سیاست خارجی عراق به طور کامل در کنترل انگلیسها قرار گرفت” انگلیسی ها پس از انعقاد قراردادهایی در سال 1930 با ملک فیصل اول که حقوق انها را بر نفت عراق و پایگاههای نظامی اشان در ان کشور محفوظ میداشت بالاخره در سال 1932 و به صورت ظاهر به ان کشور استقلال دادند با وجود این استقلال ظاهری روابط عراق و انگلستان با توجه به ماهیت قرارداد 1930 تا زمان کودتای موفق نظامیان در سال 1958 همچنان گرم و نزدیک بود . بغداد در فوریه 1955 یک پیمان همکاری و امور دفاعی را با ترکیه منعقد کرد . پیرو ان کشورهای انگلستان پاکستان و ایران و امریکا در اکتبر 1955 به ان پیمان پیوستند که “پیمان بغداد” نام گرفت. به هر حال حکومت سلطنتی عراق به رغم چند کودتا از سوی نظامیان تا سال 1958 همچنان دوام داشت.و سرانجام در تاریخ 14 ژوئیه 1958 با کودتای نظامی سرهنگ عبد الکریم قاسم واژگون شد و نظام جمهوری در ان برقرار گردید.در این کودتای خونین ملک فیصل دوم پادشاه وقت عراق و ملک عبد الله عمو و نائب السلطنه ی وی و نوری سعید نخست وزیر قدرتمند و شدیدا طرفدار انگلیس کشته شدند.عراق از ان زمان تاکنون به وسیله ی قدرتهای حاکم نظامی با دعاوی زیربنای عقیدتی اداره شده است.عبد الکریم قاسم بعدا در مارس 1959 به طور رسمی خروج عراق از پیمان بغداد را اعلام کرد. پس از ان مقر پیمان از بغداد به انکارا انتقال یافت و نام ان نیز به “پیمان سنتو” تبدیل شد . پس از عبد الکریم قاسم 1963-1958 عبد السلام محمد عارف 1966-1963 و سپس عبد الرحمن محمد عارف 1968-1966 به ترتیب به حکومت رسیدند.در ژو ئیه ی 1968 ژنرال حسن البکر نخست وزیر سابق و رهبر بعثی ها با انجام یک کودتای نظامی علیه عبد الرحمن عارف قدرت را به دست گرفت” و خود در مقام رئیس جمهوری عراق قرارگرفت.این نظام با نظام بعثی سوریه اختلافات عقیدتی و تاکتیکی دارد. نظام سیاسی عراق از زمان به قدرت رسیدن سیاستهای خشن و مستبدانه ای را در صحنه داخلی در پیش گرفت و به ویژه با کردها درگیر شد و جنگ مقابله وسیعی بین انها در سمت شمال شرقی کشور در گرفت. در عرصه ی سیاست خارجی نیز با همسایگان خود به ویژه ایران و کشورهای دیگر خط مشی های تند و افراطی را به مرحله ی اجرا گذاشت . روابط عراق با ایران از اوریل 1969 به بعد به علت ادعا های ارضی عراق بر کل شط العرب و خطوط مرزی دیگر رو به وخامت گذاشت . پیرو تشدید تنشهای فیما بین عراق در ژانویه 1970 ایران را به دست داشتن در یک کودتای نا موفق در ان کشور متهم کرد.
قانون اساسی موقت عراق در 22 سپتامبر 1968 و بعد از روی کار امدن حزب بعث به تصویب رسید . بر اساس مفاد قانون اساسی جمهوری
عراق از نوع دمکراتیک خلق بوده و یک کشور مستقل بود . در نوامبر 1969 دو اصلاحیه ی زیر در قانون اساسی به عمل امد:1- رئیس جمهوری رئیس حکومت و فرمانده عالی نیرو های مسلح و رئیس شورای فرماندهی انقلاب محسوب می شود.2-تعداد اعضای شورای فرماندهی انقلاب با صلاحدیدی رئیس جمهوری می تواند از نه نفر به تعداد بیشتری تغییر پیدا کند.. شخص رئیس جمهوری و معاون وی تا قبل از تغییر مفاد قانون اساسی و انجام انتخابات ریاست جمهوری با اکثریت دو سوم اعضای شورای فرماندهی انقلاب و بدون محدودیت مدت انتخاب می شدند. قانون اساسی جدید و موقت عراق در 16 ژو ئیه 1970 اعلام شد.
در تاریخ 11 مارس 1970 یک بیانیه ی 15 ماده ای با هدف خاتمه دادن به جنگ با کردها از سوی حکومت عراق اعلام شد و جنگ کردها با دولت مرکزی بغداد موقتا پایان گرفت بعدا در مارس 1974 بر اساس بیانیه ی مذکور یک نوع خود مختاری محدود به کردها پیشنهاد گردید.ولی چارچوب این پیشنهاد از سوی برخی از گروههای کرد رد شد و جنگ قبلی دوباره شعله ور شد.. در درگیری و جنگ کردها با دولت مرکزی عراق ، دولت وقت ایران از کردهای عراقی حمایت سیاسی نظامی و مالی میکرد.چنان که همین امر عرصه را بر دولت مرکزی عراق تنگ کردو بالاخره ناچار شد در مارس 1975 اختلافات مرزی خود را با ایران به نقطه ی حل رسانده و منجر به انعقاد قرارداد 1975 الجزیره با دولت ایران شد..پیرو امضای قرار داد مذکور ایران حمایتهای خود را از کردهای عراقی قطع کرد و بنابر این دوران جدیدی در چگونگی روابط و برخورد دولت بغداد با کردهای