دانلود پایان نامه

عدم تبعیت افراد یک جامعه از قوانین راهنمایی و رانندگی، هنجارهای ترافیکی و معیارهای ضروری برای تردد و جابهجایی افراد و وسایل نقلیه است (خبرنامه پلیس راهور، 1388: 2). در حال حاضر آنچه در مورد رفتارهای ترافیکی مردم مهم به نظر می‌رسد میزان کاهش ترافیک و هزینه های ناشی از ترافیک بالا بر کشورها میباشد. شاید این مسأله به ذهن متبادر شود که اولین گام در خصوص رفتار ترافیکی داشتن قوانین واضح و روشن میباشد. امروزه قوانین بسیار گستردهای در مورد عبور و مرور وضع شده است، اما هنوز این رفتار ترافیکی درست، بستگی به عامل اجرایی آن یعنی رفتار افراد در سطح جامعه دارد. ایران همواره از عدم توجه به قوانین موجود رنج برده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه 2/1 میلیون نفر در تصادفات رانندگی کشته و بیش از50 میلیون نفر دچار مصدومیت میشوند. در این خصوص بیش از90 درصد تلفات تصادفات رانندگی در کشورهای با درآمد متوسط و کم اتفاق میافتد که تنها مالک 48 درصد وسایل نقلیه ثبت شده می‌باشند. براساس پیشبینی سازمان بهداشت جهانی، تصادفات رانندگی به پنجمین عامل مرگ و میر تا سال 2030 میلادی تبدیل خواهد شد و متوسط رشد جهانی تلفات رانندگی از سال 2000 تا 2020 به بیش از 68 درصد خواهد رسید. که این میزان برای کشورهای درحال توسعه به مراتب بیشتر است. گزارش آماری وزارت بهداشت نشان میدهد، حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته در ایران است (در آمار جهانی رده نهم به این عامل تعلّق می گیرد) و 60 درصد از حوادث منجر به جرح و فوت به حوادث رانندگی تعلّق دارد، در حالی که در آمار جهانی این رقم 25 درصد است. طبق مطالعات اقتصادی انجام گرفته در پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و بر مبنای قیمت‌های سال 1386، میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی در ایران با احتساب یارانهها، سالانه 180 هزار میلیارد ریال است. این میزان برآورد هزینه برای سال 1386، 2/6 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است و با توجه به نرخ رشد 7/6 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در همان سال، میتوان نتیجه گرفت، هزینه تصادفات رانندگی تقریباً کل رشد تولید ناخالص داخلی را از بین میبرد. (پور معلم و قربانی 1390).
در واقع، این آمارها نشانگر درصد بالایی از قانونگریزی در کشورمان است. شواهد تا اندازه زیادی گویای تأیید این موضوع است که تخلفات و قانونگریزی ترافیکی و یا اراده عمومی برای عدول از قوانین راهنمایی و رانندگی در حد بالایی قرار دارد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد مردم بر این باورند که نمی توان به سازوکارهای انضباطی دولت، مانند راهنمایی و رانندگی، اعتماد کرد. چرا که این سازوکارها تواناییهای لازم برای اعمال تنبیه (قطعیت تنبیه و میزان آن) را ندارند (رفیع پور، 1378). همچنین، با توجه به هزینه های سنگین تصادفات ترافیکی و اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشور به این امر، لازم است تا تخلفات ترافیکی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور کاهش یابد. به همین منظور در کشورهای پیشرفته، قوانین و مقررات سخت‌گیرانهای برای این امر اجتماعی وضع شده است. البته قانونگذاری در این رابطه بایستی به طور شفاف، جامع و همراه با جریمههای متناسب و آگاه کردن عموم مردم باشد. در چند ساله اخیر اقدامات فراوانی از سوی نهادهای گوناگون برای کاهش این آمار انجام گرفته و ردیف بودجههای هنگفتی هم به آنها اختصاص داده شده اما با این وجود، ما نتوانستهایم به پیشرفت محسوسی در این زمینه نائل آییم. از اقدامات نیروی انتظامی مانند حضور ملموستر در سطح جادهها، نصب دوربینهای مداربسته، گشتهای نامحسوس، نصب GPS بر روی وسایل نقلیه سنگین، اجبار خودروسازها برای نصبABS و کیسه هوا بر روی خودروها گرفته تا اقدامات صدا و سیما در زمینه تهیه و پخش برنامه‌های گوناگون مانند طرح ترافیک، مسابقات گوناگون، هشدارهای پلیسی، دوربین مخفی، برداشت آزاد و ….، همه و همه در این سالها به اجرا در آمدهاند، اما این اقدامات و قوانین هنوز از بازدارندگی کافی در زمینه کاهش تخلفات و سوانح برخوردار نبودهاند.
باید توجه داشت که قانونگریزی تنها به تخلفات ثبت شده محدود نمیشوند، بلکه بخش اعظمی از تخلفات آنهایی هستند که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر مجریان قانون ثبت نمی‌شوند (نامرئی)، چرا که به سبب مهارت و زبردستی رانندگان متخلف و سایر بازیگران ترافیکی (و البته کمبود نیرو و… ) جایی برای خود در رفتار عادی مردم باز نموده است. وضعیت فوق به لحاظ روانی و اجتماعی تا اندازه زیادی منجر به ایجاد ناامنی، احساس عدم امنیت، هراس و اضطراب، بروز تنش و آزردگی روحی و… در هنگام تردد، جابجایی و رفت وآمد یا پس از آن شده است (رستمزاده، 1382). باید به این نکته نیز توجه داشت که در گروه جوان گرایش به قانونپذیری، اندکی کمتراست (محسنی،1378).
تصادفات جادهای که خود برگرفته از تخلف میباشد، مهمترین عامل مرگ و میر جوانان در کشورهای پیشرفته است (هول، 1388: 7). رانندگان جوان (زیر 25 سال) بیشترین افراد در معرض خطر هستند، بویژه اگر این افراد مرد باشند. در ایالات متحده، یک چهارم مرگ ومیر ناشی از تصادفات در سال 2003 میلادی در میان افراد بین 16 تا 24 سال بود و این درحالی است که این گروه سنی فقط 14 درصد جمعیت را به خود اختصاص داده است. رانندگان زیر 25 سال، بالاترین نرخ افراد درگیر در تصادفات مرگبار را از بین تمامی گروه های سنی دارا هستند(هول، 1389: 164). این آمار نشان میدهد که بیشتر تخلفات و سوانح رانندگی در بین جوانان رخ میدهد. در کشور ایران نیز وضع بدین گونه میباشد تا جاییکه سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۱۳۹۰ دست‌کم دو هزار و ۹۴۷ موتورسوار بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. روزنامه شرق در شماره یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ نوشت استان خراسان رضوی با ۳۳۱، فارس با ۲۶۰ و تهران با ۲۴۷ مرگ ناشی از تصادفات موتورسیکلت، در رتبه نخست تا سوم قرار دارند. بنا به این گزارش، گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با ۹۶۷ مورد مرگ، بیشترین آمار مرگ موتورسواران را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان گفت: آمارها نشان می دهد در سالهای 91- 92 حدود 262 نفر از راکبان موتور که بیشتر جوانان بودند در اثر سانحه تصادف جان خود را از دست دادند که حدود 36 درصد کل تصادفات در همدان را نشان میدهد. تحقیقات نشان داد که 50 درصد راکبان مقصر بودهاند. همچنین طبق آمار به دست آمده از اداره آمار تصادفات استان همدان، به صورت مقایسهای تصادفات درون شهری استان همدان در 7 ماهه اول سال 1391 و 7 ماهه اول سال 1392، نشان داد که در سال 1392، 7 درصد نسبت به سال 91 تصادفات جرحی و 46 درصد تصادفات منجر به خسارت افزایش داشته است. علاوه بر این، آمار نشان میدهد که در سال 1392، نسبت به سال 1391، تلفات انسانی حدود 10 درصد و مجروحین حدود 12 درصد افزایش داشته است. بنابراین، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش اساسی است که با وجود عواملی بازدارنده مانند ساختارهای- اجتماعی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و منزلت فردی، میزان آگاهی افراد به قوانین و وابستگی آنها به خانواده و نهادهای اجتماعی و وجود برخی کنترلهای اجتماعی، سطح بازدارندگی در بین جوانان به چه صورت می‌باشد؟

مطلب مرتبط :   پایان نامه رشته روانشناسی درباره : اعضای هیأت علمی

1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق:

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

با وجود اینکه تحقیقات متعددی درباره رانندگی پر خطر و قوانین راهنمایی و رانندگی در داخل و خارج از کشور انجام شده، لیکن، با توجه به نرخ تصادفات و سیر رشد آن و تبدیل آن به یک مسئله اجتماعی مهم که دامنه آن اکثر خانواده ها را درگیر خود کرده و یا در آینده درگیر میکند، بررسی جامعهشناختی آن دارای اهمیت است.
پایبندی و دلبستگی افراد جامعه به قوانین و اجرای صحیح آنها و یا بی اعتنایی به قوانین و شانه خالی کردن از اجرای درست آنها دارای آثار و نتایج آشکار و پنهان در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. زندگی بدون مقررات و قوانین، نظم و امنیت هر جامعه ای را تهدید و باعث سلب آرامش و آسایش افراد جامعه می شود. زندگی در جوامع امروزی بدون وجود قوانین که روابط افراد و نهادها و مؤسسات را تنظیم می کند، تقریباً غیر ممکن به نظر می آید.
یکی از مشکلات عمده اکثر کشورهای امروزی به لحاظ حقوقی، میزان و درجه پذیرش واقعی قوانین از سوی افراد جامعه است. هر اندازه میزان پذیرش قانون از سوی اکثریت افراد جامعه کمتر باشد، امکان اجرای درست آنها فراهم نخواهد شد، اجرانشدن قوانین در سطوح خرد و کلان جامعه در بلند مدت مشروعیت قوانین موجود را زیر سؤال می برد. این مسئله میتواند در ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اثر گذاشته و احیاناً موجب گسیختگی و بی سازمانی اجتماعی را به دنبال داشته باشد ( فخرایی، 1374، 64- 80).
اطلاعات مربوط به سالهای ١٩٩۵ تا٢٠٠٠ نشان میدهند که هر سال نزدیک به ٨ درصد افزایش در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی در ایران رخ میدهد و میزان مرگ ناشی از تصادفات ترافیکی در این دوره در ایران 8/25، در هر صد هزار نفر است که این میزان در مقایسه با میزان9/19 در هر صد هزار نفرکل دنیا و 2/15 درصد در هر صد هزارنفر در منطقه مدیترانه شرقی بیشتر بوده است (شمس و همکاران 1389). با توجه به بزرگی و اهمیت این معضل مهم سلامت درکشور ما، اقدامات مناسب برای پیشگیری از بروز این حوادث اهمیت بسیاری دارد. طراحی و اجرای برنامههای مؤثر در حوزه های اصلی ایمنسازی جادهها و خیابانها، افزایش ضریب ایمنی در فرآیند ساخت خودرو، وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن برای برخورد با متخلفان و در نهایت، طراحی و اجرای برنامههای اصلاح رفتار رانندگان، سرنشینان خودروها، موتورسیکلتسواران، دوچرخهسواران و عابران پیاده، از جمله اقدامات مداخلهای مؤثر به شمار میروند.
بنابراین، کاملاً واضح است که پژوهش در مورد آن بسیار مورد نیاز و ضروری است، از طرف دیگر آنچه موجب نگرانی شده است، صدمات و لطمات جبران ناپذیری است که بر اثر قانونگریزی ایجاد می‌شود و میتواند برای جامعه ایجاد خطر کند. لذا با توجه به آنچه ذکر گردید میتوان گفت مهمترین اهمیت و ضرورت پژوهشهایی مانند پژوهش حاضر، ارائه آمار و اطلاعات دقیق و شفاف از وضعیت قانون‌گرایی و قانونگریزی و سطح بازدارندگی قوانین در کشور به سازمانها و نهادهای نظارتی کشور و از جمله شهر همدان است. آگاهی از سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در یک شهر، علاوه بر اینکه بازتابی از وضعیت فرآیند و برونداد آن شهر است، شرط لازم برای هرگونه برنامه‌ریزی و نظارت دقیق و چاره اندیشی برای حل مشکلات فرارو میباشد. پس شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی سبب میشود که مسئولین مربوط، در مورد چگونگی تحقق و میزان آن شناخت پیدا کنند، آنگاه شیوه‌های صحیح و مناسب را جستجو نمایند.
بنابراین، این‌گونه مطالعات و تحقیقات ضرورت می‌یابند، تا از یکسری عوامل آسیبزا جلوگیری به عمل آید. در آخر میتوان عنوان کرد که این یک پژوهش کاربردی است و در صورت امکان میتواند گوشهای از مشکلات مربوط قوانین راهنمایی و رانندگی را هموار کند. بنابراین، مسأله حایز اهمیت در این پژوهش، بررسی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان شهر همدان است.
1-4) اهداف و سوالات تحقیق
1- 4- 1) اهداف تحقیق
هدف بنیادی این پژوهش بررسی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان شهر همدان میباشد. رسیدن به این هدف نیازمند توانایی در شناسایی عوامل تأثیر‌گذار بر بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی است. در این راستا پژوهش حاضر سعی میکند که ضمن بررسی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عوامل شاخص و مهمی را که در این امر ضروری میباشند به طور دقیق‌تری بررسی، شناسایی و عملیاتی شوند و به نوعی عوامل مؤثر بر سطح بازدارندگی را، مورد ارزیابی قرار دهد. لذا هدف این پژوهش بررسی مؤلفه های تأثیر‌گذار بر روی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی است، به طوری که یافتههای این پژوهش بتواند سیاست‌گذاران را در بالا بردن برنامهریزیهای دقیقتر یاری رساند.
اهداف فرعی آن نیز عبارت است از:
1. بررسی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان شهر همدان به تفکیک منطقه، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سن، جنسیت و میزان تحصیلات.
2. بررسی عوامل بازدارنده در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان.
3. بررسی میزان آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان.
4. بررسی تأثیر مجازاتهای رسمی بر روی میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی (سطح بازدارندگی).
5. بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بر روی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی.
6. بررسی میزان وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی برای جلوگیری از بروز کجروی و قانون‌گریزی در بین رانندگان جوان.
7. بررسی تأثیر فشارهای ساختاری- اجتماعی بر روی بروز کجروی رانندگان جوان.
1-4- 2) سوالات تحقیق
سوال اصلی این تحقیق بررسی این مساله است که سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان شهر همدان به چه صورت میباشد؟
سوالات فرعی
مجازاتهای رسمی از جمله (جریمه، دریافت نمره منفی و توقیف خودرو) تا چه حدی بر بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان تأثیرگذار است؟
تا چه اندازه داشتن آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان میتواند به سطح بازدارندگی آن کمک کند؟
آیا اعضای طبقه پایین بیش از دیگران احتمال دارد که در رانندگی در فعالیتهای نابهنجار مشارکت کنند؟
آیا وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی میتواند از بروز کجروی رانندگان جوان جلوگیری کرده و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی را در بین آنها افزایش دهد؟
آیا فشارهای ساختاری- اجتماعی میتوانند سبب بروز کجروی رانندگان جوان شده و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی را در بین آنها کاهش دهد؟

مطلب مرتبط :   منابع و ماخذ مقاله رویکرد رفتاری

فصل دوم:
ادبیات و چارچوب نظری تحقیق

2-1) مقدمه

التزام آحاد جامعه به قوانین اجتماعی یکی از مهمترین ضروریات زندگی در جوامع امروزی است. زمانی که عده‌ای قوانین اجتماعی و هنجارهای رسمی جامعه را نادیده میگیرند ما با وضعیت قانون‌گریزی روبه رو هستیم ولی وقتی عده زیادی از افراد یک جامعه قوانین را نادیده بگیرند، در آن صورت قانونگریزی به مسألهای اجتماعی تبدیل خواهد شد و کارکرد جامعهای را مختل کرده و سلامت جامعه را تهدید میکند، بنابراین، همواره طی تحقیقات مختلف میزان قانونگرایی و میزان بازدارندگی آن مورد توجه بوده است.
در این بررسی می‌خواهیم بدانیم که سطح بازدارندگی از قوانین راهنمایی و رانندگی به چه میزان است؟ آیا سطح بازدارنگی بالا است یا پایین؟ اگر پایین است، عوامل و تعیین‌کنندههای آن در شهر همدان کدام‌اند؟ مکانیسم تأثیر‌گذاری این عوامل چگونه است؟
در پاسخ به این پرسشها، نظریههایی در مقیاس کلان ارائه شده است که در این فصل به آن‌ها پرداخته خواهد شد. در نهایت، با توجه به زمینه های نظری و تجربی موجود، مدل نظری و عملیاتی تحقیق ارائه خواهد شد.

2-2) تعاریف و مفاهیم
در این فصل ابتدا به مفهوم بازدارندگی، قانون و مشتقات آن اشاره میکنیم.
مفهوم بازدارندگی: نوع نگاه به مجرمان و به تبع آن اهداف مجازات، در طول تاریخ دستخوش تحولاتی چند بوده است، به نحوی که به تناسب ترسیم تصویری خاص از شخص مرتکب جرم، شاهد رقم خوردن غایاتی چند برای مجازاتها بوده و هستیم، اهدافی که در طیف گسترده سزادهی و انتقام‌جویی، ارعاب و بازدارندگی، اصلاح و بازپروری، ناتوانسازی و حذف مجرمان قرار دارند. لذا، بازدارندگی یکی از اهداف مجازات است، هدف تقلیلگرایانهای که از دیرباز و د