متفرقه

چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

سپتامبر 20, 2019

job

اگه تازگیا درس تون تموم شده و به دنبال کارین ،اگه از شغلتون ناراضی بوده و می خواین کار بهتری پیدا کنین ،ما به شما کمک می کنیم.

عوامل موفقیت در مصاحبه کاری

موفقیت کاری افراد تاثیر غیر قابل اجتنابی در سلامتی و زندگی اونا داره. همیشه موقعیتای کاری خوب محدود هستن و افراد واسه به دست آوردنش باید با هم مقابله کنن.

راه کارایی که در این مقاله به اون اشاره کردیم ،می تونه شما رو دراین مقابله موفق کنه:

۱- از سوال کردن نترسین. فکر این که شانسی واسه پیروز شدن در مصاحبه ندارین، باعث می شه گفتگو رو به طرف مقابل واگذار کنین. طرف پیروز کسیه که نه فقط تموم حولوحوش قضیه رو به نفع خود هدایت کنه بلکه قبل از رسیدن به خواسته خود، گفتگو رو به پایان نرسونه. خواسته هاتون رو به صورت روشن و شفاف بگید.

۲- یادتون باشه شما با خودتون گفتگو نمی کنین وقتی پیشنهادتان رو مطرح می کنین، بهتره مکثی کوتاه داشته باشین و قبل از گرفتن جواب، پیشنهاد دیگری ارائه ندین. در این صورت احتمال این که پیشنهادتان رد شه بسیار کمه یا جواب، تا امکان داره به خواسته شما نزدیکه.

اگه این مکث رعایت نشه، طرف مقابل به امید شنیدن پیشنهادی نزدیک تر به منافع خود، از جواب طفره میره و یه برگ برنده رو از دست می دین.

۳- عقد قرارداد کتبی لازمه توافق شفاهی وقتی ارزشمنده که کتباً بیان شه و مورد تأیید دو طرف باشه. در این صورت تموم موارد کتبی و هر دو طرف قرارداد با قبول تموم شرایط مندرج اونو می پذیرن و خواسته ها و حدود به طور کاملً مشخصه.

قرارداد حسن دیگری هم داره که اگه فرد تصمیم گیرنده، مثلا رئیس عوض شه، طبق قرارداد سمت شما حفظ می شه.

۴– با آگاهی کامل در گفتگو حاضر شید تموم شرایط مد نظرتون رو از قبل آماده کنین و واسه خودتون مشخص کنین دقیقاً چه می خواین. از طرفی قبل از شروع گفتگو مطمئن شید که علم و مهارت لازم در مورد مورد نظر فرد گفتگو کننده با توانایی شما متناسب باشه.

۵- اندازه اختیار طرف مقابل رو سبک سنگین کنین وقتی که طرف مصاحبه کننده همون فرد تصمیم گیرنده باشه، هدف پایانی رسیدن به توافق دوجانبه س ولی اگه فرد مصاحبه کننده تصمیم گیرنده نباشه نه فقط باید به توافق برسین بلکه باید شرایط و موقعیت خود رو به درستی به اون حالی کنین چون اون وظیفه داره فرد تصمیم گیرنده رو توجیه کنه.

پس لازمه نکته مبهمی در مورد شما تو ذهن اون نباشه. اگه با شخص تصمیم گیرنده مصاحبه کنین یه قدم به هدف خود نزدیک تر میشین.

۶- نکات کلیدی رو آماده کرده و تو ذهن مورد بررسی قرار بدین خط قرمزهای خود رو مشخص کنین، در این صورت دقیقاً متوجه میشین پایان مصاحبه چه وقتیه. در صورت رعایت نکردن این نکته، مصاحبه بدون نتیجه گیری پایان قبول می کنه یا روند مصاحبه برخلاف انتظارتون پیش میره.

همچنی بخونین: مهمترین سوالات مصاحبه استخدامی و بهترین جوابهای ممکن

۷- همیشه یه روش جانشین در نظر داشته باشین از قبل یه راه دیگه رو واسه گفتگو بررسی کنین، در این صورت اگه گفتگو برخلاف انتظارتون پیش رود، ممکنه با بیان راه دوم به توافقی برسین که حتی امکان حولوحوش شمام در اون دید شده باشه.

۸- شنونده خوبی باشین روابط عمومی بالا به اندازه مهارت در صحبت کردن، موثره. پذیرای شنیدن خواسته ها و نیازای طرف مقابل هم باشین. به واسطه گوش کردن و دقت در رفتار و حرکات طرف مقابل به واقعیتایی اطلاع کامل پیدا می کنین که در پیشبرد اهدافتون موثره.

قدرت بیان، ساختار جملات، مهارت شنیدن و طرز برخورد، نفوذ کلامتون رو بیشتر می کنه. به گفتگو به چشم مسئله ای نگاه کنین که هر دو طرف درگیر حل اون هستن.

۹- از امضای قرارداده های آماده دوری کنین قرارداد باید حاصل مذاکرات دو طرف رو به صورت شفاف بگه.

اگه با یه قرارداد از پیش تنظیم شده مواجه شدید، با توافق طرف مقابل بندهایی رو که در اون امتیازی به نفع شما منظور می شه، به متن قرارداد اضافه کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مراقب باشین قبل از مطالعه کامل یه متن و اطمینان از صحت و سقم موارد مندرج، اونو امضا نکنین.

عوامل موفقیت در مصاحبه کاری

۱۰- آرامش خود رو حفظ کنین و به طرف مقابل احترام بذارین. بیشتر کارجویان فقط به دنبال کسب یه فرصت شغلی هستن. کار به صورت پاره وقت و تموم وقت هر کدوم واسه هر درخواست کننده تعریفی متفاوت داره.

اگه دانشجو هستین و می خواین که در بین تحصیل سوابق کاری مناسبی هم داشته باشین کار پاره وقت و مربوط به رشته تحصیلی خیلی خوبه و پیش زمینه های لازم رو واسه رسیدن به شغل ایده آل جفت و جور میکنه. اما واسه آدمایی که فارغ التحصیل شدن، تخصص، رابطه بین رشته تحصیلی و کاری، کیفیت کار، سوابق خدمتی در شرکتا و سازمانا و درآخر اندازه حقوق دریافتی جزو اولویت هـــای فعالیت محســوب می شـــود.

هر کارجو با پذیرش شرایط هر سازمانی جزئی از تیم و فرهنگ همون سازمان می شه. پس صحت و دقت؛آگاهی و مطالعه فرهنگ سازمانی و دستورالعملای هر سازمان رو آزمایش کنین و متناسب با روحیه خود شغل مورد نظرتون رو انتخاب کنین.

داشتن یه شغل مناسب یکی از عاملای سلامت روونه تلاش کنین کار مناسببا روحیات خود پیدا کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

بازنشر تبیان چیجوری

No Comments

Leave a Reply