چگونه هوس خوردن شیرینی را کاهش دهیم؟

چگونه هوس خوردن شیرینی را کاهش دهیم؟

مصرف زیاد شیرینی جات مانع بزرگی در راه سلامت و تناسب اندام شماس، همین امروز واسه برداشتن این مانع دست به کار شین.

کاهش میل خوردن شیرینی جات قدم بزرگی در اصلاح الگوی تغذیه است و اگه بتونین این میل رو کم کنین در رسیدن به اهداف تناسب اندام خود هم راه راحت تری در پیش روی خود دارین.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ شکر می تونه مشکلات زیادی واسه شما بسازه ، اینجا راه هایی واسه برگردوندن قند به جایگاه مناسبش در برنامه غذایی خود رو می بینید .

قند، به خودی خود سمی نیس و بدین منظور ساخته نشده. قند ماده ایست به طور کامل کاربردی در خیلی از غذاها، کاربرد اون محدود به شیرین کردن غذاها نمی شه، بلکه نقش یه ماده ی نگهدارنده طبیعی در غذاهایی مانند مربا رو اجرا می کنه و یا بخشیدن رنگی قهوه ای و قشنگتر به سطح نون.

ریشه مشکل از جایی نمایان می شه که ما بیشتر از نیازمون قند مصرف کنیم. امریکایی ها عاشق شیرینی هستن. شاید به دلیل جذب کالری اضافی، به سادگی منتهی به افزایش دور کمر می شه. هم اینکه دلایلی هست که نشون می دهد مصرف زیاد قند منتهی به بروز بقیه مشکلات، مانند دیابت و مریضی های قلبی و عروقی می شه.

متوسط مصرف قند امریکایی ها در روز حدود ۲۰ قاشق چای خوریست، که برابر ۳۲۰ کالری می باشه. اندازه پیشنهاد شده واسه زنان معمولی کمتر از ۱۰۰ کالری قند اضافه شده به غذاها (چیزی حدود ۶ قاشق چای خوری)، و این اندازه روزانه واسه مردان به حدود کمتر از ۱۵۰کالری، قند اضافه شده به غذاها (حدود ۹ قاشق چای خوری) می رسد.

اینجا به سه قدم ابتدایی واسه برگردوندن قند به جایگاه مناسبش در برنامه غذایی شما اشاره می کنیم:

قدم اول: یاد بگیرین که اندازه قند رو طبق قاشق چای خوری محاسبه کنین

اندازه قند مواد غذایی طبق گرم روی برچسب اونا حک شده، که واسه خیلی از مردم خیلی فایده ای نداره. ما معمولا تصور دقیقی از این محاسبات نداریم، چون با به کار گیری پیمانه های استاندارد مانند فنجون و قاشق چایخوری آشپزی می کنیم. انجام یه معادله ریاضی سریع با این فرمول خیلی خوبه و حقایقی رو براتون روشن می کنه:

  • ۴ گرم شکر = ۱ قاشق چای خوری شکر
  • وقتی شما این معادله رو به یاد بیارین، تجسم اینکه چند قاشق چایخوری قند ممکنه مصرف کرده باشین خیلی آسون می شه. اینجا به چند نمونه از غذاها یا نوشیدنی های عادی اشاره می کنیم:
  • یه بسته شکر: ۴گرم = ۱ قاشق چای خوری
  • یه قاشق سوپ خوری خامه با طعم قهوه: ۵ گرم = ۱ و ۱/۴ قاشق چای خوری
  • یه بطری نوشیدنی وانیلی ۳۱ گرم = ۷ و ۳/۴ قاشق چای خوری
  • یکی قوطی نوشابه: ۳۳ گرم = ۸ و ۱/۴ قاشق چای خوری
  • ۳۲ اونس نوشابه لیموناد گازدار با یخ: ۹۱ گرم = ۲۲و ۳/۴ قاشق چای خوری
  • مافین بلوبری اندازه متوسط: ۳۷ گرم = ۹ و ۱/۴ قاشق چای خوری
  • یه فنجون کیک بستنی: ۵۰ گرم = ۱۲و ۱/۲ قاشق چای خوری

قدم دوم: هر جا که شدنیه قند رو خط بزنین

علی رغم بعضی از هشدارهای رژیم های غذایی محبوب و رایج، لزومی نداره قند رو به طور کل از رژیم غذایی خود خط بزنین. با این حال، بیشتر ما باید مقدار مصرف خود رو کنترل کنیم، اندازه مجاز قند پیشنهاد شده رو در مواقع لازم و با دقت بیشتری استفاده کنیم. بعضی وقتا بعضی جابجایی های ساده موثر واقع می شه، انتخاب آب به جای یه قوطی سودای معمولی، اینجوری ۱۴۰ کالری رو کم تر مصرف می کنین.

انتخاب غلات صبحونه کم شکر، محدود کردن خامه های طعم دار در قهوه و بادامهای بی نمک رو جانشین بمب های انرژی زایی کنیم که به عنوان اسنک و میان وعده می خوریم، همه اینا روش های بدون دردسر واسه کاهش قند از برنامه غذائیست بی اینکه خود رو از اون محروم کرده باشیم.

قدم سوم: ذائقه خود رو آموزش بدید

اولویت های ذائقه ما از توانایی تنظیم و آموزش برخورداره. با اینکه همه آدم ها با میل ذاتی واسه طعم شیرین به دنیا می آیند، اما این خودمون هستیم که میل به شیرینی بیشتر رو براساس چیزی که به طور عادی می خوریم افزایش می بدیم. هم اینکه می تونیم با صبر و صبر علاقه خود رو نسبت به غذاهای کم شیرین تقویت کنیم.

تعداد معدودی از افراد هستن که واسه اولین بار علاقه ای به مزه ی قهوه مشکی یا چای تلخ داشته باشن، اما اون ها در طول زمان ذائقه شون رو به شکل های جور واجور تلخ عادت میدن.

اگه طعم غذاهای کم شیرین رو دوست ندارین، باید آگاهانه به ذائقه خود یه برنامه آموزشی بدین. مثلا، اگر معمولا به زور مقدار زیادی عسل رو در اسموتی صبحگاهی جا می بدید. چند روز اسموتی خود رو با نصف مقدار عادی عسل درست کنین، با این روش به خودتون فرصت می بدید تا اندازه شیرینی رو کاهش کنین.

بخش دیگری از این برنامه آموزشی تلاش آگاهانه واسه آشنایی ذائقه و دهن با بقیه شکل های جور واجور مزه هاست، غذاهای خوش طعم دیگری، بعضی وقتا تلخ یا ترش بخورین. اگه ماست طعم دار دوست دارین، مثلا، تلاش کنین ماست شیرین نشده بخرین و خودتون مقدار کمی میوه و عسل به اون بیافزائید تا طعم ترش طبیعی ماست ساده رو هم چشیده باشین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

آی بانو روش های لاغری آسون چیجوری