متفرقه

چگونه ورزش کنیم تا خیلی بیشتر شاد شویم؟

سپتامبر 20, 2019

gettyimages-463012623-walking-hill-street-studios

شما می تونین تفریحی پیاده روی کنین، یا روی تردمیل بدون هدف و برنامه خاصی راه برید؛ اما بازم از تموم فواید فعال بودن بهره میبرین، درسته؟ تحقیقی جدید که نتایجش در American Journal of Preventive Medicine منتشر شده نشون میده، وقتی آدما به قصد تفریح و عیاشی و خوشگذرونی پیاده روی می کنن یا به بقیه ورزشا می پردازن، سلامت روان و ذهن شون رو تقویت می کنن و حتی احتمال مرگ و میر رو کاهش میدن.

استفن بلک سرپرست این تحقیقات میگه: “ما دریافتیم آدمایی که فعالیتای فیزیکی تفریحی بیشتری دارن و به قصد خوش گذرانی پیاده روی می کنن، از سلامت ذهنی خیلی بیشتری بهره مند هستن نسبت به اونایی که در این فعالیتا شرکتی ندارن”.

اینجا تفریح، عامل اصلیه، چون در ۱۹۰۰ بزرگسال بین ۶۰ تا ۶۴ سالی که فقط فعال بودن و قصد تفریح نداشتن، این فعالیت تحریک کننده احساسات خوبی که به درد بخور باشه نبوده. محققان فرض رو براین گذاشتن که هم فعالیت بدنی روزانه و هم فعالیت تفریحی بدنی، اثرات مثبت روی وضعیت روح و روان داره، اما یافته ها نشون داد این اثرات مثبت فقط در زمان فعالیت بدنی تفریحی و پیاده روی لذت بخش رخ میدن.

بلک باور داره دلیل این فرق در این حقیقت نهفتهه که وقتی شما به قصد تفریح ورزش می کنین، می تونین اون فعالیت رو انتخاب کنین و هم اینکه این که چه وقت از روز باشه، چقدرطول بکشه، و با چه شدتی باشه. و این بسیار متفاوت با فعالیت بدنی مانند انجام کارای خونه یا امور محوله و رفت وآمدهای روزانه س که بیشتر انتخابی نبوده و معمولا واسه تفریح یا خوش گذرانی انجام نمی شن اما مثلا قدم زدن در دور و بر خونه و در محله بعد از شام همراه یه نفر دیگه، تفریحی بوده و اثرات مثبت زیادی داره.

تحقیقات قبلی رابطه بین فعالیت بدنی در زمان تفریح با سلامت بیشتر ذهن و روان در سنین بالاتر رو نشون داده بودن، مثل اضطراب و افسردگی کمتر. اما هنوز مشخص نیس که افراد خوشحال تر دوست دارن فعال تر باشن یا فعال بودن شادترشان میکنه یا نه. به هرحال، جنب و جوش داشتن تفریحی، نسبت به جنب و جوش نداشتن، شما رو از نظر ذهنی و روحی در وضعیت خیلی بهتری قرار میده.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

No Comments

Leave a Reply