چگونه پرخوری را ترک کنیم؟

چگونه پرخوری را ترک کنیم؟

foods

پرخوری میتونه واسه شما گران تموم شه؛ حتی اگه وزن ایده آلی دارین و از افزایش وزنتون نمیترسید بدونین که پرخوری واسه سلامت بدنتون مضره پس به فکر ترک اون باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ هممون با جمله از شنبه رژیم غذایی رو ادامه میدم آشنا هستیم. اینکه کنترل خوردن رو به دست گرفته و هر زمان لازم باشه دست از خوردن بکشیم می تونه مهارتی باشه که هممون از داشتن اون بهره مند نیستیم.

اینکه دور هم جمع شیم و با تلقین به اینکه امشب رو هرآنچه می خوام می خورم و از فردا یا شنبه دوباره شروع می کنم، تنها خودمون رو گول می زنیم. واسه اینکه پرخوری رو از زندگی خود به طور کامل دور کرده و تعادل رو جانشین اون کنیم، لازمه بعضی از عادات اشتباه غذایی رو کنار بذاریم.

بعضی از این عادات و سبک زندگی نادرست که از دید علمی به زیاد شدن وزن هم کمک می کنن در ادامه واسه تون آورده شدن. شاید شمام یک یا چند مورد از اونا رو در روند زندگی روزمره خود داشته باشین که با کنار گذاشتن اون می تونی به رضایت بیشتری برسین. با هم این اشتباهات عادی رو تقدیم حضوتون می کنیم:

زامبی غذا می خورید

وقتی که عمیقا مشغول تماشای سریال مورد علاقه خود هستین و یه بسته بندی کامل بستنی رو تا آخرین باقی مونده های اون میل می کنین، یا فیس بوک تون رو چک می کنین و همین طور مشغول خورن پاپ کورن هستین، درست وقتیه که مغز مشغول انجام یه فعالیت دیگه س و شمام بدون توجه به این موضوع در حال جویدن خوردنیای دور و بر تون هستین.

این کار میانبری واسه دریافت کالری بیشتره. دکتر «سوزان آلبرز» از این پدیده به «خوردن زامبی» یاد می کنه. ایشون نویسنده کتاب «غذاخوردن آگاهانه» است. ایشون عقیده داره که با این کار بیشتر از نیاز واقعی بدن غذا می خورین.

تحقیقات و پژوهشای علمی نشون داده که موقع خوردن غذا باید تموم توجه خود رو به ظرف غذایی که در مقابل خود قرار دادین جلب کنین. این کار باعث کاهش وزن شده و خطر دچار شدن به دیابت نوع دوم و بیماریای قلبی رو هم کم می کنه.

غذا خوردن و تلویزیون نگاه کردن رو با هم یکی می کنین

یکی از عاداتی که خیلی از ما داریم اینه که موقع تماشای تلویزیون غذا می خوریم. اخیرترین آمار بدست اومده از مردم آمریکا نشون داده که اونا بیشتر از سه ساعت در شبونه روز تلویزیون تماشا می کنن. بعضی تحقیقات نشون داده این کار دلیل زیاد شدن وزن می شه.

دکتر «مایکل می» موسس سایت AmIHungry.com در این باره میگه: “وقتی که این دو کار رو با هم و به صورت همزمان انجام می دیم، نگاه کردن به تلویزیون باعث می شه که ما توجه چندانی به غذایی که می خوریم نداشت باشیم و مزه چیزی که رو هم که می خوریم خوب درک نمی کنیم. بدتر از همه اون هستش که وقتی که سیر میشیم هم اصلا متوجه رسیدن پیام سیری به مغز نیستیم.”

راه حل: تلویزیون رو خاموش کرده و محل غذا خوردن رو از تماشای تلویزیون جدا کنین. بهتره بدونین که آگهیای بازرگانی که در بین برنامه ها پخش می شن هم به گفته دکتر آلبرز می تونن، حواس شما از خوردن غذا رو پرت کنن.

تلاش کنین که غذا خوردن رو واسه خود جور واجور کنین و همیشه از کاناپه مقابل تلویزیون استفاده نکنین. به جای اینکه غذا رو با همون قابلمه ای که در اون طبخ شده بیارین و داخل اون بخورین، غذا رو داخل بشقاب ریخته و بعد بخورین.

دائم نظری هم به هله هولهای کنار میز کارتون دارین

اینکه بعضی از خوراکیا و هله هوله ها موقع کار کردن در دسترس تون قرار داشته باشه دلیل می شه که دائم به اونا دستبرد بزنین. این کار دلیل می شه که کالری اضافه ای رو وارد بدن تون کنین.

در مطالعه انجام شده در دانشگاه «کورنل» نشون داده شد کسائی که در دفاتر کار می کنن بعضی وقتا مقدار شکلات مصرفی یه ماه رو یه جا می خوردند. این کارمندان شکلات روی میزشون رو که مثلا ۱۲۵ کالری انرژی داشت تو یه وعده می خوردند حال اینکه وقتی شکلاتا تقسیم و به اتاقای جور واجور برده می شد این اتفاق نمی افتاد.

راه حل: تا اونجا که ممکنه خوردنیا رو از دسترس خود دور نگه دارین، طوری که با دراز کردن دست و یا کمی خم شدن هم دست تون به اون نرسه. با این ترفند تا ۶۰ درصد از کالری دریافتی رو کاهش می دید.

دوست دارین هم غذا بخورین و هم با بقیه صحبت کنین

بله درسته که خیلی خوبه که هم یه پاستای خوشمزه بخوریم و هم با دوستان مون صحبت کنیم. همونجوریکه حرف می زنید بیشتر به خوردن ادامه می دید و به خود وعده میدید که از فردا رژیم غذایی تون رو دنبال می کنین. دکتر «می» عقیده داره که خیلی از افراد عادت دارن که موقع صحبت کردن با بقیه غذا هم می خورن.

راه حل: وقتی که پشت میز غذا می شینین اول از این موضوع آگاهی پیدا کنین که چقدر احساس گرسنگی می کنین. دکتر می عقیده داره براساس اندازه گرسنگی تون مثلا ساندویچ خود رو نصف کنین. با این کار یه سرعتگیر در مقابل اندازه غذا خوردن خود می ذارین.

بعد از هر لقمه ای که میل می کنین، چنگال تون رو پایین بذارین و به جویدن ادامه بدین. این کار باعث می شه موقع صحبت کردن به غذا تمرکز نداشته باشین.

وقتی که خسته هستین به خودتون استراحت نمی دین

بعضی وقتا تصور می کنیم که اگه به خودمون کمی زمان واسه ناهار خوردن بدیم، وقت مون تلف می شه. اما این رو بدونین که ناهار خوردن پشت میز کار می تونه باعث افزایش اندازه دور کمرتون شه.

دکتر «می» میگه وقتی که پشت میز کارتون غذا میل می کنین، ولع بیشتری واسه خوردن اون دارین. تصور می کنین که در حال انجام چند کار با هم و بازدهی بهتری هستین اما همیشه هم اینطوری نیس. هرچقدر به خودتون تلقین کنین که وقت کمتری دارین بیشتر به استراحت نیاز پیدا می کنین.

راه حل: در زمانایی که فرصت اونو پیدا نمی کنین که واسه خوردن غذا به خارج از دفتر برید، گوشه ای غیر از میز کارتون رو واسه این کار انتخاب کنین. دست کم یکی دو دقیقه از وقت خود رو به غذایی که می خورید متمرکز کنین.

بین رانندگی، نوشیدنی هم می خورین

دکتر «لارا لیگوس» در این باره میگه، وقتی که از آدمایی که هم رانندگی می کنن و هم نوشیدنی میل می کنن از مزه اون چیزی که در حال خوردنش هستن می پرسم میفهمم که اونا بیشتر به اون نوشیدنی و مزه اون تمرکز ندارن.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وقتی که این نوشیدنی و موقع صبح به صورت آماده خریداری می شن، بیشتر دارای اندازه زیادی شکر هستن و فردی که در بین رانندگی اونو میل می کنه خیلی متوجه نیس که اون نوشیدنی پر از شکره.

راه حل: وقتی که داخل ماشین می شینین همه تلاش تون رو کنین تا از نوشیدنیایی که کالری کمتری دارن بخورین. مثلا آب، قهوه تلخ سرد و یا چایی که شیرین نشده باشه.

یکی از کارشناسان تغذیه هم عقیده داره که اگه هم نوشیدنی ای با کالری بیشتر در دست دارین در بغل دستی پارک کنین و اونو بخورین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مجبور نیستین همه اون نوشیدنی رو کامل تموم کنین. هر زمان احساس سیری کردین، ادامه ندین.

با چیزی که می خورید رابطه برقرار نمی کنین

شاید پیشنهادای پزشکان که در ادامه اومده بتونن کمک کنن با غذایی که می خورید رابطه برقرار کنین.

دکتر «برایان ونسینک» در این باره میگه: “غذا وضعیت روحی شما رو تحت تاثیر قرار میده و می تونه شما رو در بهترین وضعیت ذهنی بذاره.”

دکتر «مایکل می» در این باره میگه: “خوردن یه احساس خوبه پس وقتی غذا می خورم، این هدف رو هم دنبال می کنم که حالم بهتر هم بشه. خلاصه بگم وقتی که غذا خوردنم تموم میشه باید حس بهتری نسبت به شروع غذا خوردن داشته باشم.

این می تونه تموم تصمیمای زندگی منو رو تحت تاثیر بذاره. این جریان می تونه اندازه و نوع غذایی که می خورم رو داشته باشه.”

دکتر «سوزان آلبرز» میگه: “وقتی که تو یه کنفرانس شرکت کردم و مقدار زیادی کلوچه در اونجا هست، من هم میتونم یکی از اونا رو در دست گرفته و شروع به خوردن کنم اما از کنارش رد میشم و توقف می کنم. این توقف دلیل می شه با خود فکر کنم که واقعا می خوام از اون کلوچه بخورم یا خیر.”

«تیفانی کروکشنگ»، موسس مرکز «یوگا مدیسن» و نویسنده کتاب «دقیق شدن و فوکوس کردن بر وزن» هم میگه: “من پنج نفس عمیق می کشم طوری که بازدم طولانی تر از دم باشه. بازدم با جواب پاراسمپاتیک در ارتباطه که بخشی از بدن ما هستش و به هضم غذا کمک می کنه. شمام می تونین واسه دم تا عدد چهار و واسه بازدم تا عدد شش بشمارید.”

و در آخر دکتر «جادسون بروئر» میگه: “من کمی توقف می کنم و فکر می کنم که این غذا از کجا اومده و به تموم دستانی که واسه جفت و جور این غذا کمک کردن فکر می کنم و از اونا تشکر می کنم.”

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

ما