متفرقه

چگونه پیر نشویم؟!

پیر شدن daily-mistakes-aging-faster

چیجوری دیرتر پیر شیم؟ اگه بدنبال پیدا کردن جواب این سوال هستین پس باید از ارتکاب این ۱۰ اشتباه روزانه جلوگیری کنین.

پیری دوری ناپذیره. از اونجایی که به هر صورت رخ میده، پس به چه دلیل باشکوهش نکنیم؟ زندگی نتیجه یه سری انتخاباته. تموم عادات خوب و بد شما تعیین کننده کیفیت زندگی تون هستن. با تغییر سبک زندگی، جوونی تون رو درهر سنی که هستین نورانی و باطراوت نگه دارین.

چند عادت که زودتر پیرتان می کنن:

  1. تسلیم اشتها و هوس شدن

هر چند وقت یه بار خوردن چیزی که هوسش رو کرده اید به طور کامل طبیعیه. اما مهمه که مطمئن باشین اینجور رفتارهایی تبدیل به عادت نشن.

شیرینی ها بیشتر شامل شیرین کننده های بسیارفرآوری شده هستن. گفته می شه که تحریک کننده فرایندی به نام تغییر های سیتوپلاسمی هستن که موجب التهاب می گردند. مصرف زیاد قند منتهی به مریضی های چون دیابت، مریضی های قلبی و عروقی و سرطان می شه.

قند همیشه موجب پیری جسمی می شه چون توانایی گلیکوزیله کردن داره و باعث پف کردن پوست، ظاهری خسته و تسریع شروع چین و چروک می شه.

از نظر هیجانی، تسلیم اشتها شدن بیشتر موجب احساس ازدست دادن کنترل و بی اعتمادی به خود می شه.

  1. کم خوابی طولانی

بزرگسالان باید ۷ تا ۹ ساعت هر شب درخواب باشن. وقتی که شما در خوابین ملاتونین که هورمون خوابه DNA و سلول ها رو بازسازی می کنه. هورمون رشد آدم که واسه تقویت عضلات و باقی موندن اونا لازمه هم در طول شب بالاترین اندازه فعالیت رو داره.

هرشب کم خوابیدن می تونه طول عمرتون رو تا اندازه زیادی کوتاه کنه. کمبود خواب اثرات ناخواسته جسمی و روانی زیادی داره. اثرات یه شب کم خوابی حتی می تونه به زودی روی چهره تون دیده شه. کم خوابی واسه یه دوره طولانی موجب حلقه های مشکی پای چشم، گونه های فرورفته و پوستی غیرمتعادل می شه.

کم خوابی می تونه به شما در طول روز احساس بی حالی و تنبلی بده. هم اینکه تمایل بیشتری به غذاهای پرکالری دارید تا انفجار انرژی در بدن تون اتفاق بیفته. این می تونه منتهی به چاقی همراه با بهم خوردن تعادل اندازه قند خون شه.

بیشتر بخونین : چیجوری خواب راحت داشته باشیم؟

  1. دوست نداشتن خودتون

بیشتر افراد توجه زیادی به کارای روزانه شون دارن و وقت کافی واسه انرژی و شادی شون باقی نمی گذارن.

هر روز واسه خودتون وقت صرف کنین. این کار می تونه به سادگی خوندن یه کتاب قبل از خواب باشه، یا نوشیدن چای موردعلاقه تون در صبح یا ثبت نام تو یه کلاس هنری.

سرمایه گزاری روی خودتون موجب رضایت بیشتر روزمره شده و سلامت کلی تون رو دربر داره.

  1. مصرف الکل به عنوان حلال مشکلات

یه گیلاس شراب قرمز در آخر روز می تونه واسه سلامت تون به درد بخور باشه. اما نوشیدن تموم بطری هیچ خوب نیس. مصرف زیاد الکل، منتهی به افزایش التهاب و کاهش متابولیسم می شه و هم اینکه ضعف کبد رو دربر داره. نوشیدن الکل راهی ساده واسه فرار از واقعیته، اما چیزی رو حل نمی کنه. احساساتی که بررسی نشن کم کم بدتر می شن و بعدا درقالب مشکلات بزرگ تری دوباره ظاهر خواهند گردید.

  1. فراموش کردن بخشش

حفظ بغض و کینه، اتلاف وقته و به جای پیشرفت باید انرژی تون رو واسه عقب نگه داشتن خودتون صرف کنین. کینه موجب افزایش فشارخون، استرس، اضطراب، و حتی افسردگی می شه. طلب بخشش نکردن هم همین قدر بد و ناراحت کننده س: ممکنه احساس گناه، کمبود کنترل، ناامیدی و بی علاقه گی کنین.

یادتون باشه موضوع فقط بخشیدن بقیه نیس: شما باید خودتون رو هم ببخشین. انتظاراتی که برآورده نکردید و آزرده تون کرده، باید این آزردگی رو ببخشین و از وقتی که صرف جستجویش کرده اید یادتون بره. بخشش موجب آزادی قلب تون می شه.

  1. ضداجتماعی شدن

وقت گذرانی با دوستان، راهی عالی واسه کسب آرامشه. اونا می تونن در رقابت های شما چشم اندازی متفاوت به شما ارائه بدن و وادارتان کنن دنبال رویاهای تون برید. غرق کار شدن و فراموش کردن خوشی و تفریح، کار راحتیه. کنسل کردن برنامه با دوستان هم عهدشکنی با خودتونه. به دست آوردن انرژی و شارژکردن خوتان نباید تحت تاثیر مسئولیت های تون قرار بگیره. اگه نمی تونید واسه هم جداگونه وقت بذارین، یه مهمانی شام ترتیب بدید یا گروه دوستان رو باهم ترکیب کنین. حفظ دوستی، باعث طول عمر، زندگی خوشحال تر و سلامتی بهتر می شه.

  1. زندگی غرق در مواد شیمیایی

مواد شیمیایی بخشی از زندگی روزمره ما شده ان و همه جا هستن: در پودرهای شوینده، اسباب حموم و توالت، مواد ظرفشویی، اجناس پاک کننده و مواد خوراکی. جنسای خونگی عادی، بیشتر شامل سولفات، پارابن ، و فتالات هستن که با هورمون ها ترکیب شده و به ارامی بدن رو سمی می کنن. هرچیزی که در تماس با پوست یا غذای شما هستش، باید خالی از مواد سمی باشه. از اجناس ارگانیک با ترکیبات محدود استفاده کنین. شما باید بتونین هر عنصری که روی برچسب نام برده شده بشناسین.

  1. الویت ندادن به رابطه عاشقانه و نزدیک

نزدیک و صمیمی بودن با شریک زندگی تون واسه سلامتی لازمه. داشتن تماس جنسی تکراری باعث تقویت سیستم ایمنی می شه و عکس العمل بهتر نسبت به استرس رو دربر داره. بهتر از همه، رابطه تون رو تحکیم می کنه. زندگی پرمشغله تاثیر منفی روی این روابط داره. رابطه جنسی بی شائبه بیشتر در زوج های جاافتاده دیر به دیر رخ می دهد. اگه دیدید زندگی جنسی شما رو به افوله، براش برنامه ریزی کنین. بیشتر وقت صرف کردن با همسرتون موجب رضایت بیشتر و میل جنسی قوی تر می شه.

  1. ورزش کردن به دلایل نادرست

آدمایی که به دلیل ترس از چاق شدن ورزش می کنن، تفریح و لذتش رو از دست میدن! داشتن نگرشی مثبت، کلید عادات سالم ورزشیه. احساس گناه نسبت به وزن منتهی به تفکر زمونه ای می شه: زیاد بخور، زیاد ورزش کن، و تکرار!

سالم بودن باید حس خوبی داشته باشه. حرکت دادن بدن اندروفین آزاد می کنه، هورمون شادی! اگه به سختی ورزش می کنین یا نگرشی منفی هنگام تمرینات دارین، احساس لذتی رو که لازمه دارید.

  1. زیاد جدی بودن

بله البته چیزایی در زندگی جدی هستن، اما به این معنی نیس که همه چیز باید جدی گرفته شه. خطوط لبخند بهتر از خطوط اخم هستن، پس بخندین! نباید بخواین که روی همه چیز در زندگی کنترل داشته باشین. بعضی وقتا نیاز دارین رها باشین و درچالش های تون نکات باحال رو هم ببینین. خوس بینی کلید عمرطولانیه. همه چیز در آخر می گذره و به احتمال زیاد چیزایی رو که قبلا ناراحت تون کرده به یاد نمیارید.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

چیجوری در پیری هم جوون به نظر برسیم؟

جوون سازی پوست زیبایی پوست مجله سلامت