دیجیتال مارکتینگ و سئو

۳۷ نکته برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی بهتر

دسامبر 14, 2019

تبلیغات اینترنتی

۳۷ نکته واسه نوشتن ایمیلای تبلیغاتی بهتر

۲۱ شهریور ۱۳۹۵

اگه که تا حالا ایمیلای تبلیغاتی ارسال کرده باشین، حتماً می دونین که تنظیم یه ایمیل خوب چقدر سخته. ممکنه شما با دقت به تنظیم ایمیل خود بپردازید، تموم جملات اونو چند بار مورد بررسی قرار بدین تا از تاثیر اونا مطمئن شید و حتی زمان زیادی رو صرف پیدا کردن عنوان مناسب واسه اون کنین. اما بعد از اینکه ایمیل خود رو با آخر اعتماد به نفس ارسال کردین، به آمار نگاه کنین و فهمیده باشین که نتیجه آنقدری که توقع داشتین خوب نیس و اندازه کلیکا واقعاً نامیدکنندهه.

به چه دلیل؟ چه کاری باید کرد تا مردم راغب باشن که ایمیل ما رو باز کنن، اونو بخونن و بعد هم بروی لینکامون کلیک کنن؟ ، خبر خوب اینه که اینکار آنقدرها هم آسونه. قراره همین امروز موضوع رو با هم حل کنیم. می پرسین چیجوری؟ ما در این مطلب به شما مهمترین نکاتی رو که بروی یافته های ایمیل شما تاثیر می ذارن رو میگیم و شما با رعایت اونا خیلی راحت می تونین یافته های بسیار بهتری رو در بازاریابی ایمیلی خود بگیرین. فقط یادتون نره که همه این راهکارها آزمایش خود رو پس دادن و مطمئاً موثر واقع می شن. آماده هستین؟ پس بیایید شروع کنیم.

چیجوری ایمیلایی بفرستیم که همه با شور و شوق خیلی زیاد انتظارشون رو بکشن؟

17

یه سوال سریع: کدوم ایمیله که با شور و شوق خیلی زیاد منتظر دریافت اون هستین؟ ایمیلی از طرف دوست صمیمی تون یا ایمیلی از طرف یه شرکت تجاری بزرگ؟ ترجیح می دین کدوم یکی از این دو ایمیل رو بخونین؟

انتخاب خیلی راحته، اینطور نیس؟ روشنه که ایمیل یه دوست خیلی خیلی بیشتر براتون ارزش داره. با این حساب وقتی که به لیست مشترکان خبرنامۀ خود ایمیل ارسال می کنین، چیکار باید بکنین؟  باید طوری ایمیل خود رو بنویسین که انگار یه جماعت بزرگ و بی هویت رو مخاطب قرار می دین؟ یعنی همونطور که بخش بازاریابی یه برند بزرگ و رسمی می نویسه؟

نه، نه، نه… اگه بخواین آدما به خوندن ایمیلاتون علاقه نشون بدن، لازمه تلاش کنین مثل یه دوست با اونا برخورد کنین.

فکر کنم منظور ما رو بدونین. شما به دوستای خود علاقه دارین و این رو به اونا نشون می دین… درسته؟

پس بهتره تلاش کنین اون ظاهر شرکتی خود رو تا حدی کنار بذارین و یه راه و روش دوستانه نسبت به مخاطب داشته باشین. ایمیل خود رو با لحن محاوره ای و البته با احترام بنویسین.

حالا که کلیّت حرف ما رو فهمیدین، بریم سراغ نکاتی که اهمیّت دارن. با رعایت این ۸ قانون اساسی می تونین ایمیلای جذاب و دوستانه بفرستین:

  1. صحبت کردن با مشترکان خود رو بس کنین. انقدر از اونا به عنوان خوانندگان خبرنامه یاد نکنین. جوری بنویسین که انگار مخاطب شما فقط یه نفره. این باعث می شه که بدون این دست اون دست کردن ایمیل شما شخصی تر شه.
  2. از تلف کردن وقت آدما دست وردارین. فقط وقتی ایمیل بفرستین که حرفی واسه گفتن دارین یا می خواین به مشترکان پیشنهادی بدین.
  3. به درد بخور باشین. فقط اون وقتایی ایمیل نفرستید که از خوانندگان خود درخواستی دارین. تلاش کنین به اونا کمک کنین، بخشنده باشین، صمیمی رفتار کنین و مثل یه دوست واقعی حرف بزنین.
  4. از اسم واقعی خود واسه بخش "From" استفاده کنین. اسم و آبروی خود رو خرج یه رابطه صمیمی کنین. اینکار دوستانه تره، اینطور نیس؟
  5. قابل اعتماد باشین. بذارین خوانندگان دقیقاً بدونن که باید چه انتظاری داشته باشن. درسته که ایمیلای فروش باید بخشی از بازاریابی ایمیلی شما باشن. هیچ اشکالی هم نداره. اما وقتی که افراد عضو خبرنامه می شن، بد نیس این رو به اطلاع اونا برسونین.
  6. زیاده روی نکنین. هر چقدر که دوست دارین ایمیلای خود رو شخصی سازی کنین، اما تلاش کنین اسم آدما رو زیادتر از اندازه تکرار نکنین، چون که باعث می شه ایمیل شما مثل متن یه فروشنده زرنگ به نظر برسه.
  7. در تیم مخاطبان خود باشین. به یادشون بندازین که تنها نیستن. به اونا بگید که سختی هاشون رو درک می کنین. با اونا همدردی کنین و ببینین که چیجوری می تونین به اونا کمک کنین.
  8. به آدما واسه خوندن ایمیل خود جایزه بدین. مطمئن شید که اونا با خوندن ایمیل شما چیزی بدست می آورد. اما چی؟ یه راهنمایی به درد بخور به اونا بکنین. کاری کنین حس بهتری داشته باشن. یه جملۀ الهام بخش براشون بفرستید و …

چیجوری ایمیلایی بفرستیم که خوانندگان بازشان می کنن؟

hamburger-recipe

بیشتر اینباکسا شلوغند و تا خرخره پر از ایمیلای حوصله سربر و غیر جذاب هستن. ایمیلای شمام بدون هیچ سختی ای می تونن در میون این همه شلوغی گم شن. اضافه شدن تبای جور واجور در سیستم Gmail هم کمکی به این شرایط نکرده و خیلی از خوانندگان اصلاً از طرز کار اون خبر ندارن.

واسه اینکه بتونین ایمیل خود رو نجات بدین، لازمه یه عنوان جذاب واسه اون انتخاب کنین.

پس سوال اینجاس که چیجوری میشه عنوانای انتخاب کرد که باعث شه ایمیل شما واسه مخاطب پر رنگ شده و اون به باز کردن ایمیل تشویق شه؟

ما اینجا چندین نکته مهم واسه رسیدن به این هدف رو واسه شما می شماریم:

  1. وعدۀ یه چیز خوب رو بدین. اگه آدما بدونن که دقیقاً چی یاد می گیرن و شما دقیقاً چیجوری اونا رو خوشحالتر، آگاهتر و در آخر آدمای بهتری می کنین، میل اونا به خوندن ایمیل شما بیشتر می شه.
  2. از کلمات قوی استفاده کنین. یعنی اون کلمات احساسی و ادراکی که توجه جلب می کنن و باعث می شن عنوان شما در میان باقی ایمیلا بدرخشه.
  3. از یه شماره در عنوان ایمیل استفاده کنین. چون که شماره ها – مثلا ۴ یا ۳۷ – توجه چشما رو به خود معطوف می کنن.
  4. کنجکاوی آدما رو به چنگ بیارین. از اینکه بعضی وقتا کلمات عجیب و غریب به کار ببرین نترسین. در عنوان اطلاعات رو به طور ناقص بدین تا خواننده کنجکاو شه بیشتر بدونه.
  5. به اشتباهات ممکن تو یه زمینه اشاره کنین. هیچکی دوست نداره به چشم احمق به اون نگاه شه و پس ایمیل شما رو واسه فهمیدن موضوع می کنین.
  6. انقدر باهوش بازی در نیارین. عنوانای ساده و روشن همیشه از جانشینای هوشمندانه بهتر عمل می کنن.
  7. تجربه کنین. کمی یاغی باشین و چیزای جدید رو امتحان کنین. جربزه کنین که متفاوت بنویسین. وقتی ببینین که چه عناوینی بازخورد خوبی می گیرن، تعجب می کنین.
  8. از استادان یاد بگیرین. عضو خبرنامهای ایمیلی درست و حسابی شید و عنوان اونا رو بررسی کنین. مطمئنا اونجا چیزی واسه یاد گرفتن هست.
  9. از دنبال کردن اعداد و ارقام بی معنا دست وردارین. اعدادی مثل "طول مناسب یه عنوان". خوانندۀ معمولی اصلاً وجود خارجی نداره. با خوانندگان یه رابطۀ واقعی بسازین تا اونا منتظر ایمیلاتون بمونن و با علاقه اونا رو بخونن.

چیجوری ایمیلای بنویسیم که با علاقه و به طور کامل خونده می شن؟

octopus-reading

، تا به اینجا گفتیم که چیجوری میشه کاری کرد که مخاطبان ایمیل ما رو باز کنن. اما بعد از این چه؟ چیجوری می تونیم اونا رو علاقه مند نگه داریم؟ چیجوری می تونیم کاری کنیم که کلمه به کلمه ایمیل ما رو بخونن؟

واسه اینکه ایمیل شما بتونه تا انتها واسه خواننده جذاب باشه، بهتره که این ۱۱ نکته رو رعایت کنین:

  1. سریع متن خود رو بنویسین. با اینکار شخصیت شما بیشتر خود رو نشون میده و اشتیاق شما بیشتر معلوم می شه.
  2. متن رو کوتاه نگه دارین. ایمیل خود رو با سخت گیری ویرایش بدین. ایمیلای بلند و ناتموم می تونن هر گونه شوقی در خوانندگان رو قلع و قعم کنن. یه رقابت خوب: در نوبت بعدی که ویرایش می کنین، نصف مطلب رو خط بزنین.
  3. سوال کنین. فرض کنین که یه مکالمۀ روبرو با خواننده خود دارین. در این شرایط حتماً از اونا سوالاتی خواهید پرسید. اینطور نیس؟
  4. یه فرمول مشخص رو دنبال نکنین. ایمیلای فرمت بندی شده به سرعت حوصلۀ هر خواننده ای رو سر می برن.
  5. شخصیت خود رو نمایش بدین. به چه دلیل؟ چون در تلاشید تا خوانندها شما رو بشناسن، به شما علاقه نشون بدن و اعتماد کنن. غیر از اینه؟
  6. مثل یه روبات احوال پرسی نکنین. به جای تعارفای عادی از عباراتی مثل "با آرزوهایی شیرین" یا "سلامی گرم از تهرانی آفتابی" استفاده کنین. این باعث می شه کمتر مثل یه ماشین به نظر برسین و ایمیل شما صمیمی تر باشه.
  7. از کلمات "تو" و "شما" در متن خود استفاده کنین. چون که این دو از تاثیرگذارترین کلمات در هر زبانی هستن.
  8. یه لحن طبیعی داشته باشین. انقدر ایمیلای خود رو به عنوان یه روش بازاریابی نبینید. ایمیل یه راه واسه صحبت با مشتریان و خوانندگانه.
  9. به ایمیل خود هویت بدین. از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنین که مخصوص شمان و خیلی عادی نیستن. یه آدم واقعی باشین.
  10. حوصله سربر نباشین. کوتاه بنویسین، جملات قوی داشته باشین. طفره نرید و قوانین زبون فارسی (همانهایی که در مدرسه یاد گرفتیم) رو بشکنید.
  11. از خودخواه بودن دست وردارین. آدم سردی نباشین. و واقعاً در مورد خوانندگان خود اهمیّت بدین.

چیجوری ایمیلای بفرستیم که در آخر به فروش منجر می شن؟

giphy

شما فقط واسه تفریح ایمیل نمی نویسید، درسته؟ شما یه تجارت رو اداره می کنین و باید واسه باقی موندن درآمد داشته باشین (هر چقدر هم که این واقعیّت سرد باشه!).

پس لازمه بهترین راه واسه فروش از راه ایمیل رو پیدا کنین (اونم بدون اینکه روح خود رو بفروشین).

نکاتی هست که در این راه به شما کمک می کنه. این ۹ مورد رو دنبال کنین تا بتونین خوانندگان بیشتری رو به مشتریان خود تبدیل کنین:

  1. قبل اینکه افق دیدی رو به مشتری نشون بدین، به اون چیزی نفروشید. اول تبدیل به یه منبع قابل اعتماد از اطلاعات و البته یه دوست شید تا خواننده با اطمینان بیشتری خرید خود رو بکنن.
  2. امتیازات پیشنهاد خود رو پر رنگ کنین. محصول یا سرویس خود رو نفروشید. عوضش، سودی رو بفروشین که واسه خواننده دارن.
  3. به خوانندگان نشون بدین که ممکنه چی رو از دست بدن. بیشتر آدما از خطر می ترسن. اونا میخوان از سختی، اشتباه و پیچیدگی در امان باشن. به این فکر کنین که امتیازات پیشنهاد خود رو با یه لحن دیگه هم مطرح کنین: به عنوان یه مشکل که کمک می کنین خوانندگان از اون دوری کنن.
  4. شما نباید یه فرمول مشخص رو دنبال کنین. دوباره باید تاکید کنیم که ایمیلای فرمول بندی شده ماشینی هستن و شدیدا حوصله سر بر. پس شانس فروش شما کم می شه.
  5. به سمت هدف خود (یعنی فروش) پیش برید. داستانای جذابی بگید که در آخر به پیام فروش شما می رسن.
  6. یه مهلت مشخص واسه خوانندگان مشخص کنین. این باعث می شه اونا از عقب انداختن کار دوری کنن.
  7. چندین لینک جور واجور داشته باشین. (که همه به صفحۀ فروش می رن) اینکار باعث می شه احتمال کلیک کردن آدما بروی لینک شما بیشتر شه.
  8. یه فراخوان به عمل (Call to Action) به طور کامل مشخص داشته باشین. به خوانندگان خودتون بگید که دقیقاً انتظار بعدیتون از اونا چیه و به یاد اونا بندازین که به چه دلیل به نفعشونه از شما خرید کنن.
  9. از قدرت پی نوشت استفاده کنین. از راه اون دوباره خوانندگان رو به یاد مهلت محدودشان بندازین یا اینکه تکرار کنین که اگه پیشنهاد شما رو قبول نکنن چی رو از دست میدن.

 

یه واقعیت مهم در مورد ایمیلای تبلیغاتی شما!

sponegbob-writing

اینباکس تموم آدما پر از ایمیله و هیچکسی دوست نداره ایمیلای بیشتری رو دریافت کنه. به خصوص اگه این ایمیلا از نوع تبلیغات تجاری باشن. پس اون خوانندگانی که به خبرنامۀ شما می پیوندن و از دریافت ایمیلاتون خوشحال می شن، واقعاً به شما افتخار دادن. در واقع هر مشترک به شما یه رای اعتماد داده که احتمالآً خیلی هم سخت به دست اومده. پس لازمه که واقعاً مراقب باشین. هیچوقت فکر نکنین که علاقه آدما همیشگیه و از بین نمی ره. یادتون نره که زمان آدما براشون ارزشمنده.

در هر بار فرستادن ایمیل شما باید ارزش خود رو به مشترکان خبرنامه اثبات کنین. یعنی باید انقدر خوب اونا رو بشناسین که بتونین با اونا رابطه برقرار کنین و کاری کنین که زندگی شون ساده تر شه. یادتون نره: به شکلی بنویسین که انگار به یه دوست خوب خود ایمیل می دین. فقط به این ترتیبه که افراد شما رو به یاد خواهند سپرد، از شما خوششون میاد و به شما اعتماد می کنن. و وقتی این سه رو بدست بیارین، دیگه با خیال راحت می تونین ایمیلای خود رو بفرستین و منتظر بالا رفتن آمار فروش باشین.

اگه درباره بازاریابی ایمیلی و بازاریابی دیجیتال سوالی دارین، می تونین از راه قسمت دیدگاه ها اونو با ما در میان بذارین. کارشناسان نوین با بررسی سوالات شما، در اسرع وقت به اونا جواب میدن.

منبع: کپی بلاگر

 

موضوعات در رابطه آموزش ایمیل مارکتینگتبلیغات اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

No Comments

Leave a Reply