پایان نامه های روانشناسی

پایان نامه روانشناسی با موضوع : درمان بیماران

فوریه 6, 2019

حل آخرین این تعامل آگاهی یابد؛

اگر معلم دچار این سهو شود که نداند هر سخن و کلام و عمل و رفتار او در خاطر و ذهن دانش آموز او به جای می ماند، سرانجام در برابر کاستی های انتقال معلومات خویش به دانش آموزان شگفت زده خواهد ماند؛ و این در همه زمینه های آموزش و پرورش، صادق است و از جمله در آموزش درست نویسی کلمات و جملات ( در املاء و نگارش) که ظرافت های بسیار به همراه دارد و آگاهی معلم بدان ظرایف، موفقیت او را تسریع خواهد کرد.
شکل نوشتاری زبان، عالی ترین و پیچیده ترین ارتباط و آخرین مرحله ای است که آموخته می شود بنابراین تجارب مفید و بنیادی زبان در گوش دادن، سخن گفتن، توانایی نگهداری موضوع و مطالب شنیده شده در ذهن ( حافظه شنوایی) ترسیم گرافیکی حرف و کلمه ( رسم الخط مناسب) به کارگیری صحیح ابزار نوشتن، خواندن و حافظه بینایی و حرکتی مناسب، پیش نیازهایی برای نوشتن به حساب می آیند و عدم موفقیت کودکان در مهارتهای یادگیری ممکن است آنها را به ناکامی، افسردگی و اضطراب مبتلا می کند و مشکلات عاطفی و اجتماعی ثانویه ای به عنوان واکنش ناتوانائیهای یادگیری در آنان به وجود آورد. یکی از مشکلات آموزشی دانش آموزان، ناتوانی در املای صحیح کلمات است به طور معمول 60 درصد غلط های املایی دانش آموزان ابتدایی در کلمات با حروف هم صدا بوده است. در این مقاله سعی شده با تشخیص و اقدام ( مداخله جبرانی) این مشکلات را مرتفع سازد.
از نکات مهمی که در هدایت دانش آموزان به درست نویسی املایی کلمات مفید و موثر است- علاوه بر قوانین جاری بر ساختار واژگان- توجه به این نکته ظریف است که آشنایی و سابقه ذهنی از لغات و واژگان، از نشانه های درست بودن کلمه نوشته شده می باشد، یعنی: به دانش آموزان توصیه می شود اگر در صحت یا نادرستی نگارش واژه ای دچار تردید شدند، به بایگانی ذهنی و خاطره خویش مراجعه کنند و معلوم سازند آیا تا کنون چنین کلمه ای را با چنین ساختاری دیده اند و به خاطر دارند یا خیر؟ و غریبه و نا آشنا بودن، با احتمال بسیار، نشانه نادرستی کلمه است: اما یک معلم هوشیار مراقب است در همین بخش از روند تعلیم درست نویسی، سابقه ای ذهنی از اشکال نادرست لغات، در خاطره دانش آموزان ننشاند.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

چون قوانین درست نویسی املای کلمات، آن اندازه جازم و قانونمند نیست که بتوان با ارائه قانونی شامل، وافی و نافی، دانش آموزان را به درست نویسی املای کلمات راهنمایی کرد و سوابق دیداری با واژه ای، جواز صحت را در ذهن صادر می کند، لازم است در این باب دقت شود که حتی به عنوان (( هشدار)) به دانش آموزان، تصویر واژه ای نادرست از جهت املایی، در معرض دیدگان دانش آموزان قرار نگیرد.
در هدایت دانش آموزان، به درست نویسی لغات و کلمات، دشواری های بسیار وجود دارد؛ زیرا در زبان و سیر الخط فارسی، تعدادی از (( واج)) با یک علامت نمایانده می شوند و بالعکس، برای یک واج، چند علامت یا به اصطلاح (( حرف)) وجود دارد، مانند:
( ض. ظ. ز. ذ) و ( ت. ط) و ( ه. ح) و… که تمام آن حروف یا علامت های هر گروه، در فارسی، یکسان تلفظ می شوند و گزینش یک حرف از سوی دانش آموزان یا به سائقه آشنایی قبلی با نگارش واژه ای خاص میسر است، یا از طریق ریشه یابی لغات. ( آن هم تنها در واژگان عربی دخیل در زبان فارسی) و یا بررسی و تحقیق مختصر می توان دریافت که دانش آموز، از راه نخست ( یادگیری و آشنایی مبتنی شیوه نگارش لغت و کلمه)، حروف لازم را بر می گزیند و به همین علت خاص، لازم است در آموزش املاء، به این ویژگی توجه بیشتری مبذول شود.

تعریف دانش آموزان دارای اختلال:
دانش آموزان L.D به دانش آموزانی گفته می شود که علی رغم داشتن هوش طبیعی و حواس سالم در یک یا چند حیطه زبان نوشتاری ، شفاهی ، تفکر یا حساب کردن دچار مشکل باشد.

دانش آموزان اختلال رفتاری B.D به 5 دسته کلی تقسیم می گردد:
اختلال ADHD
اختلال اضطراری
3- اختلال سلوکی
4- اختلال مقابله ای
5- اختلال رشدی فراگیر(طیف اتیسم)که بر اساس طبقه بندی
DSMIV شناسایی و ارزیابی می گردد.

اهم وظایف و فعالیتها:
· برنامه ریزی آموزشی،نظارت و تجهیز مراکز L.D در بررسی تشخیص و درمان
· برنامه ریزی آموزشی،نظارت و تجهیز مراکز .D B در بررسی تشخیص و درمان
· برقراری ارتباط مداوم با مراکز علمی – دانشگاهی به منظور بهره گیری از آخرین نتایج ودست آوردهای علمی.
· برنامه ریزی ، نظارت و هدایت لازم در برگزاری گروه های آموزشی ، کارگاه ها ، جلسات ضروری و…
· انجام مأموریت ها و بازدید ها ی لازم از مراکز L.D , و B.D برنامه ریزی در تجهیز مراکز به کیت های تخصصی ،آموزشی و…
· ایجاد هماهنگی لازم با کارشناس آموزش ابتدایی استان در جهت شناسایی کودکان دچار مشکلات ویژه یادگیری و برنامه ریزی – هدایت و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی.
یه نوع از بیماری هایی که به مشکلات نوشتاری در دانش اموزان مرتبط می شود
سندرم تورت مفاهیم تعریفی کلمات

تورت از بیماری های شایع و ارثی است که با حرکات و صداهای غیرارادی در فرد شناخته می شود. ممکن است شما تاکنون با چند دانش آموز در کلاس خود برخورد کرده باشید که تشخیص اختلال تورت داشته اند. شاید هم از طریق اخبار با این اختلال آشنا شده و در این مورد مطالبی شنیده باشید. در هر صورت با اطمینان می توان گفت که با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این اختلال، قدم بسیار مهمی در جهت مراقبت های کلی از این بیماران برخواهید داشت. حقیقت این است که رویکرد درمانی به این اختلال نیازمند همکاری تیمی بسیار قوی متشکل از والدین کودک، بیمار، پزشکان متخصص و به خصوص معلمان یا مربیان اوست و تنها با کمک یکدیگر می توان رشد اجتماعی در زندگی طبیعی بیمار را تضمین کرد.
در بسیاری از کودکانی که دچار تورت هستند تیک تنها مشکل انطباق آنها در کلاس های درس است. با این وجود متخصصین و پزشکان بالینی مشاهده کرده اند که تورت با اختلالات دیگری نیز می تواند همراه باشد که رفتار و یادگیری کودک را تحت تاثیر قرار می دهند و خیلی وقتها این مشکلات هستند که در موقعیت های آموزشی چالش اصلی بیماران مبتلا به تورت را تشکیل می دهند. درصد بالایی از کودکانی که برای درمان تورت ارجاع داده می شوند مشکلاتی در تمرکز، بیش فعالی و کنترل تکانه ها (رفتارهای ناگهانی) دارند و خیلی از مواقع این مشکلات عوامل عمده دخیل در فعالیت های کلاسی بیماران است. درمان بیماران دچار اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) تورت بسیار پیچیده است چرا که باید به هردو اختلال توجه داشت.
برخی از بیماران دچار TS در مورد انجام مراسمی خاص رفتارهای واسواسی دارند که نمی توانند کنترلش کنند. مثلا احساس می کنند مجبورند به خاطر خطاهایی بسیار جزئی کل کار خود را از اول انجام دهند. مراسمی که برخی انجام می دهند یک نوع جفت کردن است. مثلا با یک دست کاری را انجام می دهند که دست دیگر انجام داده یا همیشه قبل از ورود به جایی عمل لمس کردن یا پرش هایی خاص انجام دهند. با افزایش سن ممکن است فکر کنند اگر این کارها را انجام ندهند اتفاق بدی برای آن ها یا سایرین خواهد افتاد. از آنجا که کودک به انجام این فعالیت ها اجبار دارد ممکن است در صورتی که قوانین مدرسه در انجام آنها اختلال ایجاد کند بسیار ناراحت شود. یکی دیگر از تظاهرات این شرایط داشتن فکرهای تکراری است که خیلی وقتها عذاب آور هستند. این فکرهای اجباری صرف نظر از محتوایشان می توانند فعالیت های شخصی را تحت تاثیر قرار دهند. در کلاس درس علائم وسواسی یا اجباری بیماران ممکن است باعث شود کودک خیلی سخت بتواند کارش را به درستی انجام دهد. تعداد نسبتا زیادی از کودکان دچار تورت ناتوانی هایی در یادگیری دارند. مشکل همخوانی قسمت های بینایی و حرکتی آنها معمولا باعث می شود در کارهای نوشتاری مشکلاتی ایجاد شود.
در صورتی که هریک از اختلالات همراه تورت شدید باشند باید توسط متخصصین مربوطه تحت درمان قرار گیرند. بسته به نوع مشکل ممکن است از دارو یا درمان های رفتاری استفاده شود. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تغییرات رفتاری توانسته باشد باعث کاهش تیک های بیمار شود و تغییرات رفتاری تنها در حل برخی از مشکلات ویژه همراه با تورت مفیدند. کودکان دچار تورت نیز همانند سایر بیماران دچار بیماری های مزمن در زمینه تاثیرات فیزیکی و اجتماعی علائمشان گاه به مشاوره حمایتی نیاز دارند.
برای بیشتر دانش آموزان مبتلا به تورت آن جنبه ای که از همه بیشتر در کلاس درس و مدرسه توجه را به خود جلب می کند تیک های آنهاست. واکنش معلمین به این تیک ها و نیز نگرانی سایر دانش آموزان نسبت به این موضوع تفاوتی قابل توجه ایجاد می کند و البته این معلمین و سایر کادر آموزشی هستند که به عنوان افراد بالغ در زندگی این دانش آموزان نقش دارند. این نکته نه تنها مسئولیتی جدی را در این زمینه متوجه آنها می کند بلکه فرصتی استثنایی برای آنها می سازد تا تاثیری مثبت و مداوم بر نحوه انطباق دانش آموز دچار تورت با همسالان خود و پذیرش وی از طرف آنها بگذارند. نکات زیر برای برخورد موثر با علائم تورت در موقعیت کلاس درس حائز اهمیتند: برخی مواقع حرکات و صداها ممکن است آزاردهنده یا حتی برهم زننده نظم کلاس باشند. این نکته بسیار مهم است که به یاد داشته باشید این حرکات غیرارادی اند. پس لطفا با عصبانیت و ناراحتی واکنش نشان ندهید. البته این امر نیازمند صبر و حوصله ای از طرف شما است چرا که توبیخ و مواخذه دانش آموز مبتلا به تورت همانند تلاش برای آموزش یک بیمار دچار فلج مغزی در مورد مهارت هایی است که فاقد آنهاست. کودک دچار تورت اگر به علت علائمش مورد بازخواست قرار بگیرد ممکن است از مدرسه بترسد یا نسبت به مسئولان مدرسه رفتاری خصمانه پیدا کند.
به دانش آموز خود فرصت دهید تا بتواند اوقات استراحت کوتاهی در خارج از کلاس درس داشته باشد. وجود یک اتاق خصوصی مناسب به نام اتاق سلامتی باعث می شود بیمار بتواند در آنجا تیک های خود را به اصطلاح تخلیه کند. به دانش آموز اجازه دهید در یک اتاق خصوصی در آزمون هایش شرکت کند تا مجبور نباشد انرژی خود را صرف سرکوب تیک هایش در یک کلاس درس ساکت بکند. با سایر دانش آموزان کلاس و کادر مدرسه صحبت کنید تا بتوانند تیک های وی را درک کنند و وی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند. اگر تیک های دانش آموز شما به شدت برهم زننده کلاس است، از وی نخواهید تا جلوی جمع درس جواب بدهد. نکته مهم این است که دانش آموز دچار تورت هم به اندازه شما از تیک های آزاردهنده خود ناراحت و معذب است. پس در کنار وی به او کمک کنید تا بتواند با این اختلال آزاردهنده انطباق بیشتری پیدا کند.
درصد قابل توجهی از کودکان مبتلا به تورت مشکلاتی در ایجاد ارتباط بین اطلاعات بینایی و حرکتی خود دارند. در نتیجه انجام فعالیت هایی که نیازمند دیدن یک مطلب، پردازش آن و سپس نگارش آن است برای دانش آموز سخت و بسیار وقت گیر خواهد بود. راهکارهایی وجود دارد که از طریق آن می توان به دانش آموزان مبتلا به تورت که دچار مشکلات نوشتاری اند کمک کرد تا در کلاس درس موفق باشند. از آن جمله: تکالیف نوشتنی آنها را این گونه تغییر دهید که مثلا مسائل ریاضی را یک در میان حل کند و به او اجازه دهید به جای نوشتن، گزارش خود را به صورت ضبط شده یا شفاهی ارائه دهد. از آنجا که ممکن است دانش آموزانی که مشکل بصری- حرکتی دارند نتوانند با سرعت کافی اطلاعات اصلی را روی کاغذ بیاورند، از یکی از دوستان او بخواهید تا شریک تکلیفی او باشد و بتواند از کاربن برای نوشتن تکالیف مربوط استفاده کند. در آزمون هایی که پاسخ نامه های رایانه ای جداگانه ای دارند به وی اجازه دهید تا در خود برگ پرسشنامه علامت بزند و به این وسیله از سردرگمی های بصری که در ارتباط با بهره گرفتن از این پرسش نامه های رایانه ای پیش می آید، جلوگیری شده نمرات وی پایین نیاید. در صورت امکان هرقدر لازم است به او وقت دهید تا امتحانش را تمام کند و در صورت امکان آزمون را از وی در اتاق دیگری به عمل آورید تا از بروز مشکلات دیگر در ارتباط با سایر دانش آموزان به هنگام امتحان جلوگیری شود. به دست خط وی بر اساس تلاش او و نه لزوما ظاهر و زیبایی خط نمره دهید. دانش آموزان دچار اختلال بصری- حرکتی اغلب در هجی کردن کلمات مشکل دارند. آنها را به علت اشتباه در هجی کردن کلمات تنبیه نکنید بلکه در عوض به نمونه خوانی متن خود و استفاده از پردازش گرهای کلمات و هجی گرها تشویق کنید.
با بوجود آوردن این گونه تمهیدات باعث می شوید تا به جای داشتن دانش آموزی با احساس شکست که به علت غیرممکن بودن موفقیت از کارهای مدرسه اجتناب می کند، بتوان دانش آموزی با انگیزه و موفق داشت.
بعضی از دانش آموزان مبتلا به تورت علائمی دارند که زبان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که این علائم بر دو نوعند: اول مشکلات یادگیری مرتبط با زبان که در سایر کودکان نیز دیده می شود و دیگر مشکلات زبانی که به خصوص با تیک های بیماری آنها مرتبط است. با انجام مداخلاتی به هنگام مواجهه با مشکلات پردازشی زبان در این بیماران که با ناتوانی های عمومی یادگیری در آنها همراه است، کمک کننده باشد. از جمله: حتی المقدور محرک های بینایی را با محرک های شنوایی همراه کنید. دستورالعمل ها را تا می توانید یکی یکی یا دوتادوتا برایش بخوانید. سپس از او بخواهید دستورالعمل خوانده شده را برای شما دوباره بیان کند. اگر دانش آموزی به هنگام انجام کار با خود زمزمه می کند سعی کنید جایش را طوری عوض کنید تا مزاحم سایرین نشود.
آموزش دادن به کودکان دچار سندرم تورت ما را با چالش هایی روبرو می کند. هرچه بیشتر در مورد این اختلال بدانیم بهتر می توانیم در جهت رشد و تکامل او گام برداریم. آن دسته از کودکان دچار سندرم تورت که با معلمین و همسالان خود احساس راحتی کنند در مدرسه به شکوفایی خواهند رسید و در آینده تبدیل به افرادی می شوند که استعدادهای خود را نشان داده نقش مثبتی در زندگی خواهند داشت. در حالی که نوجوانانی که علائمشان به اشتباه برداشت شود و در مدرسه از حمایت خوبی برخوردار نباشند بار احساس سنگینی بر دوش خواهند کشید. برای آنها مدرسه صحنه ای برای آزمایش است. درک دانش آموز مبتلا به تورت از قابلیت هایش، موفقیت، دوست داشته شدن و ارزش ها تحت تاثیر تجربیات او در مدرسه است.
بیان مسئله
1-آیا نارسا بودن گفتار معلم باعث مشکلات نوشتاری در دانش آموزان می باشد
2- آیا مشکلات حافظه ای دلیلی برای با مشکل روبرو شدن در دانش آموزان می باشد نوشتن در دانش آموزان می شود

متغیر ها ی تحقیق
متغیر مستقل : مشکلات نوشتاری
متغیر وابسته : نارسایی کلمات- اصول و مبانی املا
متغیر کنترل : دوره های تحصیلی

ضرورت تحقیق
بررسی مشکلات دیکته نویسی (نوشتاری) دانش آموزان
دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند معمولاً معلمان و والدین برای تقویت نوشتاری آنان به راه های زیر متوسل می شوند.
1- از کودک کوشش بیشتری را طلب می کنند 2 کودک را تحقیر، سرزنش می کنند. 3- میزان تکالیف را که به درس دیکته مربوط می شود افزایش می دهند. 4- از کودک می خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است بارها بنویسند. 5- از دانش آموز می خواهند یک جمله بنویسد و در آن شکل صحیح کلمه ای که در املا غلط نوشته شده است را به کار برد.
البته لازم به ذکر است که نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید. اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها بنویسد و یا آن کلمه را بارها و بارها در داخل یک جمله به کار ببرد البته با توجه به استعداد خویش نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت اما این تمرینهای مکرر

No Comments

Leave a Reply