پایان نامه های روانشناسی

منابع و ماخذ تحقیق سوء مصرف مواد

بهمن ۱۷, ۱۳۹۷

نشانگان
نوع غلبه با نارسایی توجه اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
مبتلایان به این اختلال نمی‌توانند به طور ارادی تمرکز کنند و به طور موثری توجه و تمرکز کامل خود را در انجام کارها به کار گیرند، به خصوص هنگامی که کارها به طور ذاتی لذت بخش نیستند، مانند مطالعه کردن، تسویه کردن صورت حساب یا طراحی پروژه‌ها.
برخلاف نشانه‌های فزون کنشی و تکانشگری که با افزایش سن کاهش می‌یابند، نشانه‌های نارسایی توجه و مشکلات پردازش اطلاعات متعاقب آن، تا حدودی در طول زندگی ثابت می‌مانند [بیدرمن ، مایک ، فراون ،2000].

علاوه بر نشانه‌های DSM، بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی از مشکلات دیگری از جمله «گم کردن وسایل»، «خیالاتی شدن و در رویا پردازی به سر بردن»، «مشکل در شروع و به پایان رساندن کارها»، «پرت شدن حواس با وقفه‌ها و چیزهای غیر مرتبط با فعالیت در حال انجام»، شکایت دارند [وایس و موری ، 2003. به نقل ازبارکلی، ترجمه مشهدی، 1390].
نوع غلبه با فزون کنشی- تکانشگری
تکانشگری به عنوان مشکل در به تأخیر انداختن کامروایی نیازها و تنظیم کردن رفتار فرد یا عمل بدون تفکر تعریف می‌شود. تکانشگری در کودکان اغلب با توصیفاتی مانند این موارد مشخص می‌شود: فکر نکردن قبل از انجام کار، از اشتباهات خود درس نگرفتن، نیندیشیدن درباره خطرات یا نتایج اعمالشان و بدون فکر چیزی را بیان نمودن.
بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی اغلب احساس ذهنی بی قراری، ناآرامی، یا نشانه‌های نامحسوس تر بی قراری فیزیکی مانند تکان دادن پا، با دستان خود با اشیاء ور رفتن یا زیاد صحبت کردن را نشان می‌دهند. رامسی [2008، ترجمه مشهدی، 1390].
بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی «فزون کنشی روانی یا ذهنی» را گزارش می‌کنند، مثلاً؛ به راحتی رشته افکارشان به وسیله افکار و عقاید جدید مختل می‌شود این گونه حواس پرتی‌های مختلف درونی مشکلات کارکردی برای افراد مبتلا به این اختلال ایجاد می‌کند.
اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی نوع ترکیبی
نوع ترکیبی رایج‌ترین زیر مجموعه اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در موقعیت‌های بالینی است. این گونه افراد ترکیبی از نشانه‌های نارسایی توجه و فزون کنشی- تکانشگری را تجربه می‌کنند که منجر به مشکلات دوگانه شناختی و رفتاری می‌شود.
عواقب و مشکلات اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بزرگسالان:
در چندین حوزه از زندگی بیماران، شامل:
سلامت: به دلیل تکانش گری مبتلایان به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی مشکلات خود مراقبتی و سنجش های سلامتی پیش گیرانه ضعیف تری دارند .
مشکلات ارتباطی: صمیمیت، رابطه جنسی و کنش‌وری زناشویی بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی نیز دچار مشکل است.
پیشرفت تحصیلی: بیشتر دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی نسبت به توانایی‌های خود عملکرد پایین‌ترین دارند
اشتغال: برای آنان بیشتر تغییر شغل ، اخراج ، شغل‌های پاره وقت گزارش شده است.
پول: نارسایی توجه، حواس پرتی و رفتار بازداری شده ضعیف بزرگسالان مبتلا می‌تواند به مدیریت پول و وضعیت مالی کلی آنها صدمه بزند.
رانندگی ایمن: ترکیب اعمال تکانشی و حواس پرتی در این مبتلایان پشت فرمان نشستن را خطرناک می سازد. بارکلی [ ترجمه مشهدی، 1391].
بررسی و تاریخچه مشکلات زندگی بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
به بررسی و تاریخچه مشکلات، بررسی تاریخچه تحولی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی، پزشکی و روان پزشکی را مورد بحث قرار می‌دهیم. رامسی [ترجمه مشهدی، 1390]
بررسی و تاریخچه مشکلات: درک این موضوع که چگونه بیماران به این نتیجه می‌رسند که باید به دنبال کمک باشند، مفید است. مهم است تا بفهمیم که بیماران چه چیزی را به عنوان مشکلات در زندگی شان در نظر می‌گیرند و چگونه این مشکلات، منعکس کننده تغییر در کنش‌وری قبلی‌شان است. چگونه عوامل محیطی مختلف در مشکلاتشان اثر می‌گذارد و چه کاری برای کنترل این گونه مشکلات انجام داده اند، اطلاعات بالینی مهمی درباره موقعیت کنونی بیماران فراهم می‌آورد. رامسی [ترجمه مشهدی، 1390]
تاریخچه تحولی: این بررسی شامل سنجش فعالانه رویدادهای مهم تحولی، مواجهه با سموم در دوران درون رحمی (مانند سیگاری بودن مادر) و یا بیماریها و صدمات دوران نوزادی است که می‌تواند در برون نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی دخیل باشد. رامسی [ترجمه مشهدی، 1390]
تاریخچه خانوادگی: به دست آوردن اطلاعات در مورد تاریخچه خانوادگی و موقعیت کنونی خانواده مفید است. به منظور تشخیص الگوهای وراثتی که در خانواده موجود است، می بایست یک ژنوگرام جامع ایجاد شود.
تاریخچه تحصیلی: در بیشتر ارزیابی‌های بالینی، تعیین تعداد سال‌های تحصیلی بیماران و آخرین مدرک تحصیلی‌شان، یک بررسی مناسب از تاریخچه تحصیلی را تشکیل می‌دهد.
تاریخچه شغلی: بررسی دلایل تغییر شغلی در گذشته و بررسی تکالیف شغلی خاص یا محیط‌های شغلی که برای فرد پیوسته چالش زا بوده اند نیز مفید است.
تاریخچه پزشکی و روان پزشکی: تاریخچه درمان پزشکی و روان پزشکی فرد، به منظور رد وجود اختلال‌های پزشکی یا صدمات مغزی که ممکن است در ناراحتی‌های مربوط به نارسایی توجه و تکانشگری فرد نقش داشته است. رامسی [ترجمه مشهدی، 1390]

معرفی اختلال‌های همبود با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
جدول 1-3- میزان شیوع اختلالات همبود مبتلایان به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی با سایر اختلال‌ها
اختلال درصد شیوع همبودی با ADHD (%)
اختلال افسردگی اساسی با افسرده خویی 32-27 (%)
اختلال‌های سوء مصرف مواد 30-20 (%)
اختلال دوقطبی (شروع در بزرگسالی) 20-10 (%)
اختلال دوقطبی (شروع در کودکی) 97-80 (%)
اختلال اضطراب تعمیم یافته 45-11 (%)

در مورد بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی که قبلاً با اهمال کاری و مشکل در تمرکز کردن درگیر بوده اند، علایم افسرگی ممکن است مشکلات در شروع کردن رفتارها یا حفظ توجه را بیشتر کند.
بیشتر اشکال اضطراب با احساس‌های رنجش یا عصبانیت، مشکل در تمرکز کردن (مثل اینکه ذهن از هر گونه فکری خالی است)، نگرانی و تحریک پذیری، مرتبطند. افراد مبتلا به اضطراب، سطوحی از برانگیختگی راحتی خارج از موقعیت خطرناک یا در نتیجه بزرگنمایی ارزیابی خطر احساس می‌کنند. که باعث می‌شود آنها از موقعیت‌های مختلف اجتناب کنند بزرگسلان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، اغلب الگوهای مشابهی از اجتناب را با توجه به تکالیفی که در گذشته برای آنها مشکل یا نومید کننده بوده مانند تکالیف تحصیلی یا الزامات محیط کار، گزارش می‌کنند. گرچه اضطراب معمولاً با موقعیتها و تکالیف خاصی که با تهدید همراهند، مرتبط است. اما این نشانه‌ها هنگامی که افراد مضطرب با این عوامل تنیدگی‌زا مواجه نشوند، بروز نمی‌کند. افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، اغلب مشکلات گسترده و پایدار مرتبط با نشانه‌هایشان را گزارش می کنند .
سوء مصرف مواد: اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی درمان نشده، عامل خطرناکی برای تاریخچه مادام‌العمر سوء مصرف مواد است. از سوی دیگر، سوء مصرف مواد، بیماری شناخته شده‌ای است که باعث اختلال در کنش‌های شناختی متعدد شده و مشکلات کنشی شدیدی را ایجاد می‌کند که ممکن است مشابه با نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی به نظر رسد. [به نقل از بارکلی، ترجمه مشهدی، 1390]
نوجوانان و بزرگسالان با اختلال دوقطبی معمولا نشانه‌های مشخص تری از افسردگی و شیدایی از قبیل اختلال خواب، حمله ناگهانی یا نشانه‌های توهمی را دارند. کانرز و جت [ترجمه علیزاده، 1387].
افراد مبتلا به همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و اختلال‌های طیف دو قطبی، حتی اگر طوری کنترل شوند تا از شکست‌های عمده در زندگی شان مانند طلاق یا تغییرات شغلی غیرمنتظره جلوگیری شود، باز هم ممکن است به عوامل تنیدگی زای مختلف مانند اختلاف نظر با رؤسا و همکاران، ملامت و تنیدگی مرتبط با خواسته‌ها و گرفتاری‌های زندگی به شدت واکنش نشان دهند.

تشخیص افتراقی
اختلال اضطراب: نشانه‌های رایج اختلال‌های اضطرابی مثل بی‌قراری، تحریک پذیری، بی‌حوصلگی و اختلال خواب در افرادی که اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی دارند نیز وجود دارد. اختلال اضطرابی در کل، دوره کوتاه‌تری دارد و همراه با نشانه‌های برانگیختگی دستگاه عصبی خودمختار (مانند عرق کردن، تپش قلب، گیجی و ادرار مکرر) هستند و نسبت به آینده بیمناک‌اند.[ کانرز و جت ، ترجمه علیزاده ، 1387)
اختلال دوقطبی: افرادی که اختلال دوقطبی دارند، نسبت به افراد با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، اختلال خلق دوره‌ای و بیش فعالی و تکانش گری بیشتری دارند.
اختلال سلوک: افراد با اختلال سلوک به طور ویژه پرخاشگری جسمانی و اعمال غیرمنطقی را نسبت به افراد با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شدیدتر و با فراوانی انجام می‌دهند. کودکان و نوجوانان با اختلال سلوک رفتار خصمانه آشکار شدیدتر و پایدارتری را نسبت به کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بروز می‌دهند. کانرز و جت [ترجمه علیزاده، 1387].
علل اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
ژنتیک : بارکلی، (2006) بیان کرده است که عوامل ژنتیکی به طور متوسط نزدیک به 80 درصد تفاوت‌های فردی در نشانه‌های مرضی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی را توجیه می‌کنند.
برخی از ژن‌های کاندید که در اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی نقش دارند به انتقال دهند دوپامین مربوطند. برای مثال آلل تکراری شماره 7 گیرنده دوپامین D4 که شیوع جهانی آن تقریباً 21 درصد است، باعث می‌شود که گیرنده D4 نسبت به دوپامین حساسیت کمتری داشته باشد. مشخص شده است که این ژن عامل خطرساز متوسط برای ابتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی است.
عوامل زیست شناختی: گزارشاتی موجودند مبتنی بر اینکه آسیب دیدن بخش‌های خاصی از مغز نظیر نواحی لیمبیک قشر پیشانی می‌تواند منجر به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی گردد. نارسایی‌های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی به احتمال زیاد از نابهنجاری‌های کرتکس پیش پیشانی (لوب پیش پیشانی) ناشی می‌شوند. کرتکس پیش پیشانی تا حد زیادی مسئول کنش‌های اجرایی که پیش از آن‌ها صحبت شد، شامل حافظه کاری کلامی و غیرکلامی، برنامه ریزی، کنترل تکانه و توجه پایدار است. عدم تعادل در دو انتقال دهنده عصبی دوپامین و نوراپی نفرین، نیز می‌توانند دلایل اصلی ADHD باشند چرا که دوپامین توجه را افزایش و فزون کنشی را کاهش می‌دهد، در حالی که نوراپی نفرین کنش وری اجرایی و احتمالا کنترل تکانه را بهبود می‌بخشد.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

سایر عوامل : عوامل آسیب زای زیستی محیطی که تحول و کنش وری مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این عوامل عبارتند از: سیگار کشیدن مادر در هنگام بارداری، قرار داشتن در معرض الکل یا سایر تراتوژنها قبل از تولد، نارس بودن به همراه وزن پایین در هنگام تولد. هالهان [2009، ترجمه مشهدی و همکاران، (زیرچاپ)]
درمان
درمان‌های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بر 3 نوع هستند که بصورت زیر می‌باشد:
درمان دارویی
نوروفیدبک
درمان شناختی- رفتاری
درمان دارویی : داروهای درمان دارویی شامل داروهای خط اول (داروهای محرک) و داورهای خط دوم (داروهای غیرمحرک) می‌باشند. بارکلی [2010، ترجمه مشهدی، 1391].
داروهای محرک:

متیل فنیدیت و آمفتامین به سرعت جذب مغز می‌شوند و بر مدارهای عصبی که توجه و پاداش را تنظیم می نمایند عمل می‌کنند.
داروهای مورد تأیید FDA برای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بزرگسالان پنج داروی زیر می‌باشد:
آدرال
فوکالین
ویوانس
کانسرتا
آتوموکستین (استراترا)
درمان نوروفیدیک: نورورفیدبک از ترکیب دو کلمه نورو و فید بک تشکیل شده است که منظور از نورو، همان نورون یا سلول عصبی و فیدبک به معنی پس خوراند یا بازخورد است. [تامسون و تامسون، 2003، به نقل از قشونی، 1391]
نوروفیدبک، نوعی رویکرد توانبخشی در درمان ADHD-ADD است و هدف آن، بهنجار سازی پایدار رفتار بدون وابستگی مداوم به داروها یا رفتاردرمانی است. [مان و لابار ،1992، به نقل از یعقوبی و همکاران، 1387]
نوروفیدبک، نوعی رویکرد توانبخشی در درمان ADHD-ADD است و هدف آن، بهنجار سازی پایدار رفتار بدون وابستگی مداوم به داروها یا رفتاردرمانی است. نوروفیدبک، اساس نورولوژیک این اختلال را می پذیرد. با عنایت به این که کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه، در مقایسه با افراد نرمال، فعالیت امواج مغزی آهسته (تتا) بیش تر و فعالیت بتای کم تری دارند، نوروفیدبک به دنبال آن است تا به بیماران آموزش دهد واکنش های امواج مغزی خود را نسبت به محرکها، بهنجارسازند[ مان و لابار ،1992، به نقل از یعقوبی و همکاران، 1387].
درمان شناختی رفتاری: درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانگری است، که بر روی شناخت‌ها (افکار، تصاویر و باورها) به عنوان یک چارچوب سودمند جهت شناخت و درمان اختلال‌های روان پزشکی تاکید می‌کند [بک، 1976، به نقل بارکلی، ترجمه مشهدی،1390]
در الگوی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بزرگسالان، نارسایی‌های رفتاری حاصل نابهنجاری‌های زیستی اصلی -مغز است که این ناتوانی در جبران نارسایی منجر می‌شود به شکست دائمی موجب اجتناب و بی میلی به امتحان کردن امور می‌شود.CBT و این درمان با هدف قطع این چرخه معیوب و مواجه با اجتناب در بیماران شکل می‌گیرد.
( (CBT بر تجربه‌های بیمار از مشکلات تمرکز کرده، برای درمان‌های بعدی هدفها را تنظیم و نظارت بر اثربخشی دارد و عوارض جانبی آن را مقدور می سازد.
یک طرح درمانی CBT) )برای بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی 12 تا 15 جلسه با تکالیف خانگی مشتمل بر 3 پودمان است.
سازماندهی و برنامه ریزی (4 جلسه تمرکز بر آموزش روانی):
مدیریت مسأله توأم با نگهداری یک نوت بوک برای فهرست مطالب
مهارت حل مسئله
سازمان دهی تکالیف (تقسیم پروژه ها به تکالیف کوچک)
مهندسی محیط (ساخت طرح فعالیتها)
مقابله با حواس پرتی (3 جلسه تمرکز بر سنجش چرخه توجه بیمار)
بازسازی شناختی : به بیماران مهارت تفکر انطباقی آموزش داده می شود و آنها می آموزند که در زمان هایی که دچار تنیدگی می شوند باید از این مهارتها استفاده نمایند. بارکلی [ترجمه مشهدی،1391]
به نظر می‌رسد داروها از طریق تأثیر در سطح عصب شیمیایی مغز به شیوه پایین به بالا منجر به بهبود کنش‌وری اجرای فرد و درمان نشانه‌های همبود می‌شوند. از سوی دیگر درمان شناختی رفتاری (CBT) به شکل بالا به پایین عمل می‌کند و به بیماران کمک می نماید تا از تأثیرهای رفتاری و روان شناختی نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در زندگی‌شان بیشتر آگاه شوند. درک تأثیرات اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی به افراد کمک می‌کند تا راهبردهایی را برای تغییر این الگوها ایجاد و آن‌ها را به کار ببندند و یا حداقل میزانی از آگاهی و پذیرش نسبت به الگوهایی که به آسانی تغییر داده نمی‌شوند را بدست آورند. هر مؤلفه درمان سهم مهم و منحصر به فردی برای بهبود بهزیستی کلی بیماران دارد. رامسی [ترجمه مشهدی، 1390].
اثربخشی درمان بزرگسالان اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
در گروه دارو درمانی 82% کودکان به سطح عادی رسیدند و فقط 15 تا 18% نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی را داشتند.
در گروه درمان روانی- اجتماعی و گروهی که تحت درمان استاندارد در جامعه بیمار بودند و هیچ گونه دارویی مصرف نمی کردند 67% به سطح عادی رسیدند و ملاک‌های دیگر تشخیصی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی را نداشتند.کانرز و جت [ترجمه علیزاده، 1387].
ساختار جلسات درمان شناختی-رفتاری
مداخلات شناختی رفتاری در 2 قالب مداخلات شناختی و مداخلات رفتاری می باشد. که مداخلات شناختی 6 شاخص یا مهارت را در بر می گیرد:
تغییرات

No Comments

Leave a Reply