اکو قلب جنین یا اکوکاردیوگرافی جنین و لزوم انجام آن توسط فوق تخصص قلب کودکان در دوران بارداری یکی از اصلی ترین و مهم ترین چالش هایی است که بسیاری از مادران و خانم های باردار با آن روبرو می شوند. خانم های باردار معمولا از پزشکان می پرسند که آیا تمام آن ها به انجام اکوی بارداری نیاز دارند یا خیر؟ به همین دلیل ما تصمیم داریم در این مطلب اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار داده و به تمام سوالات شما پاسخ دهیم. اطلاعات بیشتر در https://bit.ly/3zzWrYm

انجام اکو قلب جنین توسط بهترین فوق تخصص قلب کودکان در مرکز قلب امید

اکو قلب جنین چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

اکو قلب جنین یک نوع ازمایش تشخیصی است و می تواند به کمک امواج فراصوت، یک تصویر کلی از قلب در اختیار پزشکان قرار دهد. به کمک این آزمایش، امکان بررسی وضعیت کلی قلب جنین توسط پزشکان وجود خواهد داشت.

انجام اکو قلب جنین برای تمام خانم های باردار الزامی نیست و فقط در صورتی که پزشک متخصص زنان یا پزشک متخصص قلب انجام این ازمایش را توصیه کرده باشد، باید نسبت به انجام آن اقدام کنند.

به طور کلی رایج ترین دلایل انجام اکو قلب جنین عبارتند از:

  • پزشک متخصص زنان در سونوگرافی قبل از تولد، نقص احتمالی در قلب جنین را تشخیص دهد.
  • در سونوگرافی قلب از تولد وجود آریتمی در قلب جنین تشخیص داده شود.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی مادرزادی وجود داشته باشد.
  • جنین به ناهنجاری ژنتیکی مبتلا باشد.
  • در اطراف اندام های جنین مثل قلب، کبد، ریه یا پوست مایعات اضافی تشخیص داده شود.
  • در اندام های مختلف جنین مثل استخوان، مغز یا کلیه ها ناهنجاری های خاصی تشخیص داده شود.
  • در صورتی که مادر به بیماری های خاصی مثل دیابت، لوپوس، فنیل کتون یوریا و… مبتلا باشد.
  • در صورتی که مادر داروهای خاصی مثل داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، ضد التهاب، آنتی بیوتیک و… مضرف کرده باشد.
  • در برخی از حاملگی های دوقلو بسته به تشخیص پزشک انجام این ازمایش الزامیست.
  • در صورتی که مادر در زمان بارداری از الکل یا مواد مخدر استفاده کند می تواند باعث اسیب رسیدن به قلب جنین شود و برای تشخیص این موضوع انجام اکو قلب ضروری است.

بهترین زمان برای انجام اکو قلب جنین

انجام اکو قلب جنین معمولا در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. یعنی زمانی که جنین در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری باشد. البته در برخی مواقع خاص ممکن است پزشک انجام این ازمایش را در هفته ۱۱ تا ۱۳ هم تجویز کند. در این صورت نیاز است برای تشخیص قطعی تر، یکبار دیگر هم در اواخر بارداری این ازمایش تکرار شود. به دلیل محدودیت های موجود برای سقط , بهترین زمان برای انجام اکوکاردیوگرافی جنین هفته ۱۸ ام بارداری است.

بهترین زمان برای انجام اکو قلب جنین

قبل از انجام اکو قلب جنین به چه امادگی هایی نیاز است؟

برای انجام اکو قلب جنین به هیچ آمادگی خاصی نیاز نیست و شما می توانید بدون انجام اقدام خاصی به محلی که به شما گفته شده مراجعه کنید. اکوکاردیوگرافی قلب جنین هم در داخل بیمارستان و هم در داخل مطب پزشک متخصص قلب امکان پذیر است. مرکز قلب جنین و کودک امید یکی از پیشرفته ترین مراکز تخصصی قلب کودکان در ایران است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های مادرزادی قلب مانند سوراخ بین دهلیزی (ASD)، باز ماندن کانال شریانی (PDA)، سوراخ بین بطنی (VSD) ، کوارکتاسیون آئورت می توانید به سایت مرکز اکو قلب جنین omidecho.com مراجعه کنید.

مراحل انجام اکو قلب جنین به چه صورت است؟

معمولا زمانی که شما برای انجام معاینات معمول بارداری به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، از شما ازمایش سونوگرافی گرفته خواهد شد. اگر در حین انجام سونوگرافی، پزشک متخصص زنان احتمال وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص دهد، شما را به یک پزشک فوق تخصص قلب کودکان ارجاع می دهد. پزشک متخصص قلب هم برای تشخیص دقیق تر، انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز خواهد کرد.

البته باید توجه داشته باشید که با توجه به مشکل قلبی جنین، ممکن است لازم باشد در طول بارداری تحت نظر پزشک قرار بگیرید و حتی نیاز باشد آزمایش اکوی قلب را تکرار کنید.

آزمایش اکو قلب جنین می بایست توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام شود تا پزشک اطلاعات لازم برای یافتن بهترین راه درمان را به دست بیاورد. این آزمایش هم می تواند به صورت سونوگرافی شکمی و هم به صورت سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود.

در روش اول، اپراتور مقداری ژل به شکم مادر می زند و سپس مبدل اکو را روی شکم قرار داده و می لغزاند تا تصویر قلب جنین در دستگاه شکل بگیرد. در روش دوم، یک مبدل مخصوص و بسیار کوچک را به داخل واژن می فرستند و به این ترتیب تصویر قلب جنین ایجاد خواهد شد. بدیهی است که وضوح تصویر در این روش از روش قبلی بیشتر خواهد بود.

انواع اکوکاردیوگرافی قلب جنین

گاهی اوقات برای اینکه اطلاعات به دست آمده از قلب جنین دقیق تر باشد از تکنیک های خاصی استفاده می شود که عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرافی دو بعدی:

در این تکنیک، ساختار واقعی قلب روی مانیتور نمایش داده شده و پزشک می تواند به صورت دقیق آن را ارزیابی کند.

  • اکوکاردیوگرافی داپلر:

این تکنیک به پزشک کمک می کند جریان خون جنین از طریق محفظه ها و دریچه های قلب را به صورت دقیق ارزیابی کند. در این صورت، غیر طبیعی بودن جریان خون و عملکرد پمپاژ خون قلب به راحتی تشخیص داده خواهد شد.

  • اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی:

این تکنیک به نوعی تکمیل کننده روش قبلی می باشد و جریان خون را با رنگ های مختلف نشان می دهد.

انواع اکوکاردیوگرافی قلب جنین

بعد از انجام اکو قلب جنین چه باید کرد؟

بعد از اینکه اکوی قلب انجام شد، پزشک نتایج را بررسی کرده و وجود یا عدم وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص خواهد داد. در این حالت پزشک اطلاعاتی در خصوص مشکل جنین به والدین ارائه می دهد. از جمله اینکه نقص قلبی چقدر جدی است و تا چه اندازه روی جنین تاثیر می گذارد.

همچنین ممکن است که پزشک از شما بخواهد برای تحت کنترل قرار دادن کودک، چه در حین بارداری و چه بعد از تولد، آزمایشات خاصی انجام دهید. برای مثال می توان به آزمایشاتی از قبیل ارزیابی سلامت جنین، تست استرس، آزمایش بیوفیزیکی، سونوگرافی، آزمایش آمنیوسنتز، مشاوره ژنتیک و… اشاره کرد.

سپس در صورتی که نیاز به اقدام درمانی خاصی وجود داشته باشد، پزشک در خصوص آن با والدین صحبت کرده و هر چه سریع تر درمان جنین را آغاز خواهد کرد. این اقدامات درمانی می تواند شامل تجویز داروی خاص برای مصرف در زمان بارداری و یا بعد از تولد نوزاد باشد. در برخی مواقع هم نیاز است که به محض به دنیا امدن کودک، او را در بخش مراقبت های ویژه بستری کرده و تحت مراقبت قرار دهند.

در موارد حاد تر، کودک به اصلاح و ترمیم قلب و انجام عمل جراحی نیاز خواهد داشت. بسته به تشخیص پزشک، جراحی می تواند بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک انجام شود و یا اینکه انجام آن به چندین سال بعد موکول گردد. در این صورت کودک باید تا زمان انجام عمل تحت نظر پزشک بوده و دارو مصرف کند.

بعد از اینکه عمل انجام شد، کودک شما هیچ مشکلی نخواهد داشت و می تواند مثل سایر هم سن و سالان خود رشد و فعالیت طبیعی داشته باشد.

آیا آزمایش اکوی قلب جنین خطر دارد؟

اکوی قلب جنین به کمک امواج فراصوت انجام می شود و هیچ خطری برای جنین یا مادر به دنبال نخواهد داشت. در واقع اکوی قلب جنین یک آزمایش کاملا بی خطر است و می تواند خیال مادران را از بابت سلامتی قلب کودکشان راحت کند.

اکوی قلب جنین چه محدودیت هایی دارد؟

اکو قلب جنین به دلیل تفاوت گردش خون جنین نسبت به بعد از تولد، ممکن است با محدودیت هایی همراه باشد. برخی از این محدودیت ها عبارتند از:

یکی از علت های مرگ و میر نوزادان هنگامی که متولد می شوند اختلالات مادرزادی قلب است. که به طور متوسط از هر 1000 نوزاد متولد شده 6 نوزاد به این مشکل دچار هستند. پس تشخیص مشکلات قلبی توسط اکو قلب جنین در دوران بارداری تأثیر زیادی در پیشگیری از تولد نوزاد ناقص و همچنین مراقبت های مورد نیاز نوزاد دارد.

به این دلیل که قلب جنین اندام پیچیده ای است، امکان بروز مشکلات بسیاری در هفته های اول بارداری وجود دارد. این مدل مشکلات مادرزادی عبارت اند از به وجود آمدن خطرهایی در قلب و ارتباطی غیر طبیعی بین بخش های چپ و راست قلب و در نهایت تغییر شکل دریچه های قلب هستند. مرکز قلب امید به عنوان یکی از بهترین مراکز قلب جنین در تهران به صورت تخصصی در زمینه قلب جنین و کودکان فعالیت می کند و برای عارضه های قلبی جنین و کودکان به پزشکان متخصص این مرکز مراجعه کنید.

اگر هنگام جنینی این بیماری ها تشخیص داده شوند می توان درمان را آغاز کرد و در صورت نیاز با مشورت پزشک مربوطه و نظر خانواده بارداری را پایان داد. بعضی از نارسایی های قلبی در جنین را می توان به کمک روش های دیگر دمان کرد اما اگر پزشک تشخیص دهد که جنین به نارسایی پیچیده قلبی غیر قابل درمان دارد، در همان مراحل اولیه با مشورت پزشکدر مورد ادامه بارداری تصمیم می گیرند

بخوانید :
خرید عمده بیس فنول

http://rajanews.com/node/357692

اکو قلب چنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی جنین یا همان اکوی قلب جنین یک نوع آزمایش سونوگرافی است که بسیاری از خانم ها قبل از تولد نوزاد خود یعنی معمولا بین هفته های 18 الی 24 دوره بارداری انجام میدهند.در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی غیر تهاجمی تصویر قلب جنین در مانیتور کوچکی نمایش داده خواهد شد که این آزمایش روشی بدون درد و بدون اشعه و بی خطر است. و وضعیت ساختار قلب جنین را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین در حین انجام اکوی قلب جنین می توان جریان خون قلب جنین را هم بررسی کرد و در صورتی که به انجام دوباره آن نیاز باشد در مراحل بعدی نیز تجویز خواهد شد.

نکته ای که لازم است بدانید این است که اکو قلب جنین نمی تواند تمام ناهنجاری ها مثل اشکالات خفیف در دریچه های قلب و سوراخ های کوچک را شناسایی کند که در این صورت پزشک فوق تخصص قلب اطفال اقدامات آتی و نکات لازم جهت ادامه درمان به شما خواهد گفت.

اکوکاردیوگرافی چیست ؟

اکوکاردیوگرافی روشی برای تشخیص اختلالات مادرزادی قلب است که توسط آن می توان ساختار قلب جنین را مورد بررسی قرار داد و بخش زیادی از اختلالات را از متولد شدن جنین تشخیص داد.

در ادامه به مهمترین نکات درباره اکو قلب حنین میپردازیم:

      • اکو قلب چنین یعنی چه؟
      • مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین
      • انواع مختلف اکوکاردیوگرافی چیست؟
      • اکوکاردیوگرافی جنین چگونه انجام می شود؟
      • آیا انجام اکو قلب جنین ضروری است؟
      • انجام اکوکاردیوگرافی برای چه گروه هایی توصیه می شود؟
      • بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران

مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

از مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • انجام این آزمایش مزایای زیادی دارد که با استفاده از آن می توان از سالم بودن قلب جنین اطمینان حاصل کرد و همچنین دیگر نگران ناهنجاری های قلبی جنین نباشید.
      • در صورتی که بیماری های قلبی زود تشخیص داده شوند می توان نسبت به درمان آن ها اقدامات لازم را انجام داد.
      • اگر با انجام اکوی جنین آریتمی تشخیص داده شد می توان آن را با داروی درمان کرد.
      • اگر پس از انجام اکوکاردیوگرافی قلب تشخیص داده شد که جنین بیماری قلبی پیچیده ای دارد و قابل درمان نیست، می توان با مشورت و تجویز پزشک متخصص قلب کودکان برای پایان دادن به بارداری تصمیم گرفت.

انواع مختلف اکوکاردیوگرافی چیست؟

در واقع ما انواع مختلفی از اکوکاردیوگرافی داریم که در این بخش قرار است به معرفی هر کدام بپردازیم:

      • اکوکاردیوگرافی ابدومینال:

این اکو شکمی مانند سونوگرافی است و به همان شکل فرد باید بر روی تخت دراز بکشد و در مرحله بعد ژل بر روی شکم فرد مالیده میشود، سپس پروب سونوگرافی روی آن قرار می گیرد. در این روش تصاویری از بخش های مختلف قلب جنین بر روی مانیتور نمایش داده شود. این نوع اکوی قلبی در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود.

      • اکوکاردیوگرافی ترنس واژینال:

در این نوع آزمایش فرد باید لباس زیر خود را در بیاورد، سپس روی تخت دراز بکشد. در مرحله بعد پزشک مربوطه پروب سونوگرافی را وارد واژن فرد می کند که این پروب به وسیله امواج صوتی تصویر هایی از قلب جنین را نمایش می دهد. این روش معمولا در ابتدای بارداری انجام می شود و میتواند تصویر واضحی از قلب جنین نشان دهد.

      • اکوکاردیوگرافی دو بعدی:

این نوع اکوکاردیوگرافی برای بررسی عملکرد و ساختار قلب استفاده می شود، به این صورت که تصاویری مخروطی بر روی مانیتور ایجاد کرده و امکان بررسی ساختار قلب را برای پزشک فراهم می کند.

      • اکوکاردیوگرافی داپلر:

برای اندازه گیری و بررسی جریان خون موجود در دریچه های قلب جنین استفاده می شود که میزان پمپاژ خون در هر ضربان قلب نشانگر عملکرد قلب است. از دیگر ویژگی های داپلر تعیین جریان خون غیر طبیعی قلب جنین است.

      • اکو داپلر:

نوع پیشرفته ای از اکوکاردیوگرافی داپلر است که در آن با استفاده از رنگ های مختلف جهت گردش خون را نشان می دهند.

http://rajanews.com/node/357692

اکوکاردیوگرافی جنین چگونه انجام می شود؟

این آزمایش در بازه زمانی 30 دقیقه الی یک ساعت صورت می گیرد. به طور معمول با قرار دادن دستگاهی بر روی شکم فرد توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان مربوطه انجام می شود. این دستگاه امواج صوتی که توسط ساختار های قلب جنین ساطع می شود را تجزیه و تحلیل می کند و تصویری از قلب جنین  را برای پزشک نمایان میکند. در آزمایش اکو قلبی جنین علاوه بر ساختار قلب، جریان خون در سیاهرگ ها و سرخرگ ها مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت وجود مشکلاتی مانند تنگ شدن سرخرگ ها، باز و بسته شدن ناقص دریچه ها، وجود حفره ای در قلب اقدامات لازم جهت درمان صورت گیرد.

آیا انجام اکو قلب جنین ضروری است؟

گاهی اوقات نتایج به دست آمده از این آزمایش طبیعی و نرمال است و دیگر نیازی به بررسی آن نیست اما در مواردی که نتایج مشاهده شده غیر طبیعی باشند، در این صورت نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی بیشتری در این زمینه هست تا پزشک متخصص قلب اطفال به طور دقیق مشکل را مورد بررسی قرار دهد. در صورت نیاز به برای مشاهده لیست پزشکان فوق تخصص قلب اطفال به سایت omidecho.com مراجعه کنید.

انجام این آزمایش بدون درد و بی خطر است پس جای نگرانی نیست و با خیال راحت می توانید آن را انجام دهید. اگر پزشک مربوطه تشخیص دهد که  جنین به بیماری قلبی مبتلا است، می تواند دوره ی بارداری را کنترل کرده و بیمار را برای زایمان آماده کند. حتی نتایج حاصل از آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین میتواند نشان دهد که آیا بیمار پس از زایمان به جراحی اصلاحی احتیاج دارد یا خیر. همچنین مادر در این شرایط می تواند از پزشک فوق تخصص قلب اطفال در این زمینه مشاوره بگیرد.

انجام اکوکاردیوگرافی برای چه گروه هایی توصیه می شود؟

امروزه در اکثر بارداری ها اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای اطمینان بیشتر توصیه می شود. اما معمولا در دلیل خاصی برای انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی وجود دارد:

      • اگر در هریک از آزمایش های قلبی انجام شده، نشانی از ضربان قلب غیر طبیعی باشد. باید برای درمان اقدام کرد.
      • اگر از افراد درجه یک جنین یا فامیل ها کسی نقص مادرزادی قلب دچار باشد.
      • اگر در خانواده سابقه بیماری هایی مانند فشار خون بالا وجود داشته باشد.
      • اگر تشخیص بدهند که جنین بیماری قلبی دارد.
      • اگر جنین دارای ناهنجاری های ژنتیکی باشد مانند عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری های کلیوی و یا مغزی.
      • اگر مادر در هنگام بارداری الکل یا مواد مخدر مصرف کرده باشد.
      • برای مادرانی که سقط جنین مکرر داشته اند.
      • برای افرادی که سابقه نازایی و یا استفاده از راه های کمک باروری مانند IVF و ICSI داشته اند.
      • اگر سابقه مصرف دارو های اعصاب مانند لیتیوم را داشته باشد.
      • وجود جهش های کروموزومی در دوران جنینی مانند سندروم داون.
      • اگر مادر در دوران بارداری عفونت های خاصی مانند سرخچه، سیتومگالوویروس، آنتروویروس ها و پاروویروس ها داشته باشد.

بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران

اگر برای انجام اکو قلب جنین در تهران به دنبال یک مرکز تخصصی و پیشرفته هستید، مرکز قلب جنین و کودک امید به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند. پزشکان این مرکز همگی دارای مدرک فوق تخصص قلب اطفال بوده و آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب نوزاد و جنین توسط پزشکان متبحر و با تجربه مرکز آقایان دکتر حسن زمانی ، دکتر احمد وصال و آقای دکتر محمدرضا خلیلیان انجام میگردد. برای رزرو نوبت از بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران به سایت omidecho.com مراجعه کنید و یا با شماره ۰۹۱۲۰۷۴۹۰۰۴ تماس بگیرید.

  • امکان ارزیابی تمام ناهنجاری ها وجود دارد.
  • امکان تشخیص نقص های خفیف در دریچه های قلب را ندارند.
  • ناهنجاری های وریدی ریوی قابل تشخیص نیست.

در برخی مواقع هم ممکن است نتایج غیر قطعی باشند و پزشک از شما بخواهد ازمایش را مجددا تکرار کنید.

بهترین مرکز قلب جنین و کودکان

اکوی قلب جنین یک روش تشخیصی بوده و برای بررسی وضعیت کلی قلب کودک شما تجویز خواهد شد. انجام اکو قلب جنین برای تمام خانم های باردار واجب نیست و فقط در صورتی که احتمال ابتلای کودک به بیماری های قلبی مادرزادی وجود داشته باشد، این آزمایش تجویز خواهد شد. در مرکز قلب امید جمعی از بهترین از فوق تخصص های قلب کودکان با حضور آقایان دکتر حسن زمانی , دکتر احمد وصال و دکتر محمدرضا خلیلیان

اگر در حین انجام معاینات بارداری با احتمال ابتلای کودک به نقص قلبی مادرزادی مواجه شدید، با مراجعه به مرکز قلب امید با حضور پزشکان فوق تخصص اطفاال بهترین راه درمان و مواجهه با مشکل را خواهید یافت. برای تماس با مرکز قلب امید میتوانید به سایت omidecho.com مراجعه نمایید.

متبع : https://bit.ly/3zzWrYm