متفرقه

چگونه هورمون دوپامین را افزایش دهیم؟

سپتامبر 20, 2019

dopamine

به مقداری روحیه مثبت و احساس شادی نیاز دارین؟ به چه دلیل هورمون شادی خود رو دستکاری نمیکنید؟!

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ دوپامین یکی از مهم ترین هورمونای مسئول احساس خوب در بدن ماست. وقتی سطح این هورمون در بدنمون کم باشه شدیدا احساس ناراحتی و پریشونی داریم.

بدونیم می خواد به شما یاد بده که چیجوری سطح دوپامین رو زیاد کنین. پس اگه وقتی احساس کردین احساس خوبی ندارین با این روشای اثبات شده حالتون رو بهتر کنین.

ورزش کنین

هر گونه فعالیت جسمی باعث آزاد شدن اندورفین، دوپامین و سروتونین می شه. مرتب ورزش کردن استرس رو درمان کرده و شما رو از خستگی و سرخوردگی رها می کنه. فقط باید ورزشی رو انتخاب کنین که واقعا از اون لذت ببرین.

سم زدایی بدن رو یادتون نره

انباشته شدن باکتری و سموم در بدن سیستم ایمنی بدن رو ضعیف کرده و مانع تولید دوپامین می شه. پس باید مرتب بدنتون رو سم زدایی کنین. واسه این کار نوشیدنی سم زدای مورد علاقه تون رو جفت و جور کنین و از خوردن اون لذت ببرین.

اعتیاد رو ترک کنین

اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار، قهوه و حتی خرید باعث خوشحالی موقتی می شه. این عادتا هیچوقت نمی تونن راه حل همیشگی واسه مشکل مون باشن و تنها باعث می شن مدت زمان بسیار کوتاهی مشکلمون رو از یاد ببرم اما بعد از این مدت شاید احساسی بدتر از قبل داشته باشیم. پس اجازه ندین که این لذتای کوچیک بر شما پیروز شدن و تلاش کنین از چیزای کم زندگی لذت ببرین.

موسیقی گوش بدین

یکی از آسون ترین و سریع ترین روش ها واسه افزایش سطح دوپامین گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تونه. تنها چند دقیقه گوش دادن به موسیقی مورد علاقه حس شادی و سرزندگی میده.

دوستان تون رو بیشتر ملاقات کنین

یکی دیگه از آسون ترین روش ها واسه افزایش دوپامین صحبت با دوستان و خویشاوندانه. بودن در جمع آشنایان و دوستان حتی واسه درونگراها هم تغییرات مفیدی به بار میاره.

خلاق باشین

فعالیتای خلاقانه هم سطح دوپامین رو در مغز زیاد می کنه. خلاق بودن حتما معنیش این نیس که حتما باید هنرمند یا مجسمه ساز باشین. نقاشی بکشین، آواز بخونین، آشپزی کنین و کاردستی درست کنین. می بینین که چقد احساس خوبی دارین.

تیروزین بدن رو زیاد کنین

تیروزین یکی از مهم ترین مواد شیمیاییه که در سنتز و ترکیب دوپامین به کار برده می شه. خوردن غذاهای پر از تیروزین نه فقط مقاومت شما رو در برابر استرس بیشتر می کنه بلکه احساس و روحیه بهتری به شما میده. این ماده معمولا در غذاهایی چون بادام، آووکادو، موز، هندوانه، چای سبز و شکلات تلخ پیدا میشه.

مدیتیشن

مدیتیشن سطح دوپامین رو زیاد می کنه. وقتی که در آرامش کامل هستین بدن تون انرژی ذهنی بیشتری آزاد می کنه اما عوضش تولید هورمونای خوب رو تقویت می کنه.

کارای روزانه تون رو لیست کنین

هر روز واسه خودتون اهداف و وظایفی رو در نظر بگیرین و اونا رو روی کاغذ بنویسین و جلوی چشم تون بذارین. هر زمان که به یکی از اهداف رسیدید یا یکی از وظایفتون رو به انجام رساندید روی اون خط بکشین. این روش از نظر علمی واسه تقویت روحیه ثابت شده.

خواب کافی داشته باشین

وقتی که خوابین بدن شروع به تولید هورمونا و موادی می کنه که در تولید دوپامین موثر هستن. کلا یه خواب سالم و کافی باعث تقویت روحیه و شادی در شما می شه.

راه های افزایش هورمون شادی

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

بدونیم خوشبختی خوشحال بودن هورمون چیجوری

No Comments

Leave a Reply