شمار خواهندگان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور در حال زیاد شدنه و از طرفی، به دلیل افزایش برابری ارزهای خارجی در برابر ریال، بر تعداد علاقمندان به تحصیل با بورسیه هم اضافه شده.
تحصیل با بورس این فایده رو داره که شما احتیاجی به خروج ارز از کشور نداشته و با هزینه دانشگاه مقصد، دوره خود رو سپری میکنین.

معمولا بورسای تحصیلی، به دانشجویان دارای شرایط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تعلق میگیره که بتونن به شکل دستیار تحقیق (Research Assistantship) یا دستیار تدریس (Teaching assistantship) مشغول به کار در دانشگاه مقصد شن. البته اگه نتونین بورس تحصیلی پیدا کنین، باید در دانشگاه های بدون شهریه مثل دانشگاه های نروژ تحصیل کنین.

اگه پس از مطالعه این گفتار، با پرسشی درباره اقدام واسه بورس تحصیلی مواجه شدید، از شما میخوایم که از راه بخش ارتباطی یا مشاوره تلفنی و اینترنتی، پرسشای دقیق خود رو مطرح کرده تا پس از بررسی، به اطلاع شما عزیزان برسونیم.

در این گفتار، شما رو با اصول کلی پیدا کردن بورسای تحصیلی آشنا میکنیم.

با ما همراه باشین.

زندگی دانشجویی در خارج که آسون کرد اول . . .

واسه بعضیا، اولین تجربه دوری از خونواده و زندگی جداگونه مجردی، تجربه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشوره. موضوعی شیرین و جذاب و هیجان انگیز، اما به نسبت سخت واسه کسایی که تجربه زیادی در اداره امور زندگی مثل پخت و پز و خرید و شستشو و امثالهم ندارن!

زندگی در خارج، مشکلات چند بعدی داره.

هم از بعد زبانی که شما باید به زبون کشور مقصد صحبت کنین یا انگلیسی رو در حد خوبی بدونین و مرتب به دایره لغات خود اضافه کنین. دومی، آشنایی با قوانین و سبک زندگی مردم از چگونگی اتوبوس سوار شدن و مترو تا قوانین خرید و فروش و معامله و امثالهم. زندگی در غربت و رقابت تنهایی و افسردگی واسه بعضیا هم باید به این تراژدی اضافه کرد!

واسه خیلیا، این تجربه هیجان انگیز و فراموش نشدنیه. اما هستن کسایی که آواز دهل شنیدن براشون از دور خوش بود و در هفته و ماه های اول، برگشتن رو بر موندن بهتر می دونن. پس، تنها اگه هدف تحصیلی مشخص و شفاف و مطلوب با مشورت کافی دارین، واسه زندگی و تحصیل در بیرون مرز کشور قدم وردارین.

به هر حال، زندگی و تحصیل در بیرون مرز کشور واسه دانشجویان از هر کشوری که باشن، با چالشایی همراه س و به همه این چالشای مربوط به تجربه زندگی و تحصیل در مکانی جدید، باید هزینه های در حال افزایش رو هم اضافه کرد.
هزینه هایی که حجم خیلی از اون به هزینه کرایه مکان زندگی، رفت و اومد و خورد و خوراک اختصاص داره.

در کنار  همه فاکتورهایی که گفتیم، بحث هزینه تحصیل و زندگی رو هم باید اضافه کرد.
حتی اگه دانشگاه شما رایگان باشه، باز هزینه های زندگی باید به ارز پرداخت شه و شاید بورس و کمک هزینه ای که میگیرید، کفاف نباشه.

پس، هزنیهای زندگی واسه تجربه تحصیل دانشجویان در بیرون مرز کشور، بحث مهمی هست که در مختصات تحصیل در بیرون مرز کشور باید در نظر داشت. بعضی از دانشجویان، تا چند ماه اول زندگی در شهرای گران دنیا، می تونن هزینه ها رو پوشش بدن اما واسه ترمای بعدی، با مشکلاتی مواجه می شن.

(بورسیهای دانشگاه های سوئد رو اینجا ببینین)

به خاطر همین همیشه پیشنهاد می شه که دانشجویان واسه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دنبال تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور باشن تا بتونن از فرصتای دریافت کمک هزینه های تحصیلی (تحقیقاتی –تدریسی) که دانشگاه ها به دانشجویان دارای شرایط ارائه می کنن، استفاده کنن.

هر چی درخواست کننده تحصیل در دانشگاه مقصد، از رزومه تحصیلی و توانایی علمی و فنی خوبی بهره مند باشه، می تونه فرصتای بورسیه بهتری رو دریافت کنه.
بعضی از این بورسیها، به وسیله استادان دانشگاه ها در دپارتمانای جورواجور در اختیار applicants قرار میگیره و پر روشن هست که به واسطه حجم بالای درخواست واسه دریافت بورسیها که معمولا تعداد و میزانش محدوده، فضای به طور کامل رقابتی شکل میگیره. مثل بورسیه SINGA که به وسیله ۳ دانشگاه تر سنگاپور در اختیار دانشجویان دکترا در سراسر جهان قرار میگیره و ماهی ۲ هزار دلار به مدت ۳ ساله.

نکته های خوب واسه کسب بورسای خوب

واسه دریافت بورسای خوب از دانشگاه های جور واجور دنیا، باید فاکتورهایی در نظر داشت. مثل سطح زبون انگلیسی خوب، آشنایی با منابع اینترنتی و غیر اینترنتی بورسیه دانشگاه هاو مراکز آموزشی در سراسر جهان در رشته مورد نظر و هم اینکه به روز بودن نسبت به فرصتای تحصیلی  و دستیاری که در دانشگاه ها در بخش JOB VACANCY اعلام می شه.

مثل دانشگاه اوپسالا سوئد.

شما نیاز نیس که ده ها دانشگاه دنیا رو همزمان بررسی کنین. براساس رشته و گرایش مورد نظر خود، در کشورای مقصد، دانشگاه هایی رو انتخاب و بخش بورسیه و فرصتای شغلی (به خصوص واسه دانشجویان دکترا) بررسی کنین. این صفحات رو بوک مارک کرده و هر هفته رفرش کنین تا اگه فرصت بورسیه و استخدامی خوبی رو مشاهده کردین، براساس شرایط اون، اپلای کنین.

اگه قصد بورس از دانشگاه های آمریکای شمالی دارین، پس از گرفتن جی آر ایی، با استادان مستقیم وارد گفتگو شید و بیانیه هدف خود رو در اختیارشون بذارین تا واسه سرپرستی دوره ارشد یا دکترا شما اصطلاحا MOTIVATE شن.

در زیر به چند منبع واسه دریافت بورسیهای خوب اشاره میکنیم.

بخوانید :
گشتی نوروزی در باغ های ایرانی: از «عفیف آباد» تا «باغ چهل تن »

درگاهای بین المللی  بورس

بهترین روش واسه باخبر شدن از فرصتای بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیل واسه ورود به دانشگاه های جور واجور دنیا، به کار گیری سایتای منبع اعلام روزانه فرصتای بورسه.  راحت ترین راه واسه باخبر شدن از فرصتای بورسیه جور واجور جهان، به کار گیری سایتایی هست که به طور تخصصی، بورسای تحصیلی رو معرفی می کنن. این سایت رو مثلا در نظر داشته باشین. بورسیها حتی به صورت جدا شده از هم کشور در اختیار شما قرار داره.

سایت دیگه، اسکولارشیپ واسه کشورای در حال پیشرفته که در این نشانی در دسترسه و یکی از سایتای خوب و کامل هستش.

استاد راهنما پیدا کنین.

یکی از اساسی ترین مقولات که همیشه به داوطلبان کارشناسی ارشد و دکترا بیرون مرز کشور می گن، پیدا کردن استاد راهنما (Potential Supervisor) است. مهم ترین موضوع در بحث پیدا کردن فرصتای بورسیه واسه تحصیل مجانی،  پیدا کردن استاد راهنما در دانشکده دانشگاهیه که قصد ادامه تحصیل دارین. این قضیه، کلید همه فعالیتا در مورد بورس تحصیلی میشه. استادان در دانشگاه های جور واجور، روی پروژه های جور واجور دارن کار می کنن که شما می تونین با بیانیه هدف و رزومه خوب، با اونا مکاتبه کرده و اونا رو واسه سرپرستی تز تحقیقاتی خود، راضی کنین.

به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دیده شده که بعضی از دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های اروپا و حتی آمریکا مانند سنگاپور، آلمان، آمریکا، هلند و حتی سوئد، از خواهندگان تحصیل واسه این مقاطع میخوان تا براساس نیاز مندیای پذیرش (admission’s requirement)، قبل از فرستادن مدارک تحصیلی خود به دپارتمان پذیرش (Graduate Office/Admission Department)، با یکی از استادان دانشکده ای که قصد ادامه تحصیل دارن مکاتبه کنن. در این مکاتبات، نظر مناسب استاد مربوطه رو واسه سرپرستی موقت دوره تحصیلی رو اخذ کنن.

پیدا کردن motivated supervisor یا potential supervisor بحث ای تخصصی هست و نیاز به ریزه کاریا فراوون و تعاملات بسیاری در طول چند ماه داره.
پس در این راه، صبر و بردباری و دقت رو یادتون نره.

روش رابطه با استادان رو در این فایل ببینین که آموزش یکی از دانشگاه های انگلستان در این میدون س. .

چیزای مورد علاقه استادان چیه؟

توجه کنین که استادان دانشگاه ها براساس بودجه های محدودی که هر سال به اونا اختصاص پیدا می کنه، نسبت به جذب دانشجویان مستعد اقدام می کنن. این بودجه محدود هست و معمولا براساس پروژه های از پیش تعیین شده در زمینه های جورواجور تخصیص پیدا می کنه.

مثلا اگه شما درخواست کننده تحصیل در رشته های علوم انسانی باشین، استاد راهنما به شما میگه که در فلان پروژه نیاز مند دانشجوی توانا و فعال هست.
بعضی وقتا پیش میاد که اون موضوع در گروه علاقمندیای تحقیقاتی (research interests) شما قرار نداره و اطلاعات چندانی درباره چند چون موضوع پروژه ندارین. اگه می تونین خود رو با پروژه همراستا و همراه کنین، با استاد تعامل کرده و فرصتی بگیرین تا در این بخش اطلاعاتی به دست بیارین.

بورسای خوب در کمپانیای صنعتی و خدماتی خوب

مهم نیس قصد ادامه تحصیل در رشته دکترای طراحی مد و لباس رو دارین یا می خواید مهندسی ساخت بخونین، در هر حال، کمپانیای زیادی هستن که پروژه تحقیقاتی تعریف کرده و واسه تجاری سازی ایده های خود حاضر به فاند و دادن کمک هزینه به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سراسر جهان هستن. این منابع هم کمک خوبی به پیدا کردن منابع کمک هزینه می کنه.

مثل بورسیهای شرکت نفتی SHELL.

بعضی از بورسا در دانشگاه های معتبر جهان، با تعامل با صنعت و تولید کنندگان کالا و خدمات بدست میاد. براساس فرصتای کارآموزی ایجاد می شه یا در مشارکت در پارکای فناوری علمی. پس، نگاه یدونه بعدی رو در مورد دریافت بورس کنار بذارین و همیشه از بخش تحقیق و رابطه با صنعت دانشگاه هدف واسه آشنایی با فضاهای علمی و صنعتی و اقتصادی که طرف قرارداد با دانشگاه مورد نظر شما هستش،‌ اولویتای پژوهشی رو بررسی کنین.

متمرکز کردن بیانیه هدف روی این واولویتای پژوهشی، یکی از راهکارهای عالی واسه تعامل با استادان و کسب بورسای خوبه.

این دلایل اگه به مدیر گروه یا مدیر پروژه مربوطه ارسال شه و ایشون رو نسبت به علاقمندی شما راضی کنه، می تونه به نامه پذیرش منتهی شه که در انتخاب پایانی شما در دانشگاه تاثیر بسزا داره.

رابطه دوستانه متناوب با استادان رو یادتون نره

یکی از نکته های مهم در دریافت بورس تحصیلی این هست که شما در مورد دانشگاه یا دانشگاه های هدف، با برنامه و مطالعه و اقدام متناوب با نگاه دراز مدت اقدام کرده و به دنبال جواب تو یه یا دو ای میل نباشین. دریافت توافق، نیاز به بررسی همه جانبه در فضای رقابتیه و این کار، زمان خاص خود رو داره.

همیشه بهترین یافته های، وقتی ایجاد می شه که با برنامه منطقی و نگاه دراز مدت و رابطه دائمی ایجاد شده باشه. این فرهنگ تعاملی رو در کار خود در نظر بگیرین و منتظر راضی کردن استاد واسه دادن بورس در هفته اول نباشین.