به ادعای محققان، گسترش مضر مریضی‌های روحی باعث شده تا مردم کمتر به فکر درمان باشن. اما حالا خوبیش اینه در سال‌های گذشته صحبت کردن در مورد مریضی‌هایی مثل اضطراب، افسردگی و اعتیاد باعث شده تا این مشکلات از گوشه خونه‌ ها به اجتماع کشانده شن.

این اتفاق خوشایندیه چون عادی شدن صحبت در مورد مشکلات روحی کمک می‌کنه تا ترس از اقرار به این مریضی‌ها ریخته شه و مردم جربزه رفتن به سراغ درمان رو پیدا کنن.

بخاطر این، بیشتر از ۲۰ چهره شناخته‌شده و مشهور جهانی به‌طور داوطلبانه در مورد مشکلات روحی خود صحبت کرده‌ان. این مشکلات از افسردگی پس از زایمان گرفته تا بی‌اشتهایی بیمارگونه تنوع داره.
اما نکته قابل توجه در مورد این اظهارات اینه که چهره‌های سرشناس با این حرکت خود به مردم عادی این جربزه رو داده‌ان که واسه درمان مشکلات خود کمک بگیرن و از این موضوع ترس یا شرم نداشته باشن.

روح هم مثل جسم با اختلالاتی همراه می‌شه که باید با کمک دکتر متخصص رفع شن.

سخن کوتاه می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم تا اعترافات هنرمندان و چهره‌های مشهور بین‌المللی رو در ادامه از نظر بگذرونین.

کریسی تیگن: افسردگی پس از زایمان

در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی، «کریسی تیگن» – مدل آمریکایی – گفت پس از وضع حمل اولین بچه خود، لونا، دچار افسردگی پس از زایمان شده بود. این مشکل یه جور افسردگیه که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ظاهر می‌شه. براساس آمار از هر ۷ زن یکی به افسردگی پس از زایمان گرفتار می‌شه.

از نشونه‌های اون باید به خشم، احساس بی‌ارزشی، بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی، بدخوابی و احساس بی عرضگی اشار کرد.

تیگن در این رابطه گفته: «این حس ناخوشایندیه که من در دوره‌ای از زندگی خود تجربه کردم و حالا اونو رسما بیان می‌کنم تا دیگه زنان بدونن که این افسردگی ممکنه واسه هر فردی و در هر شرایطی پیش بیاد. پس زنائی که افسردگی پس از زایمان دارن، نباید خود رو تنها بدونن.

 

شاهزاده هری: اضطراب

 

شاهزاده هری هم پیش روان‌دکتر رفته و در مورد سلامت روحی خود پس از دو سال پریشونی و ناامنی کامل در اواخر دهه ۲۰ زندگی‌اش صحبت کرد.

در ماه آوریل سال گذشته، شاهزاده هری به خبرگزاری تلگراف گفته بود که اون پس از مرگ مادرش، شاهدخت دایانا، «همه احساسات خود رو خاموش کرده بود». این روند تا سن ۲۸ سالگی اون ادامه داشت – یعنی وقتی که شاهزاده هری احساس می‌کرد در مرز نابودی کامله و هنگام نامزدی سلطنتی با اضطراب شدید دست‌وپنجه نرم می‌کرد – این وقتی بود که اون عزمشو جزم کرد تا از متخصص کمک بگیره و به اندوهش پایان بده.

الان، شاهزاده هری ۳۳ ساله س و در سلامت روحی قرار داره.
اون از بقیه خواسته تا در مورد مشکلات خود صحبت کنن. بخاطر این، در سال ۲۰۱۶ میلادی با کمک شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون، کمپین Heads Together راه‌اندازی کردن تا از شرمساریِ عمومی به وجود اومده به وسیله مریضی‌های روحی کم کنن.

دواین جانسون: افسردگی

دواین جانسون – «راک» – هم پس از چندین ضربه جدی در زندگی دچار افسردگی شد.
اون در یکی از مصاحبه‌های خود با هالیوود ریپورتر در سال ۲۰۱۴ میلادی، گفت: نمی دونستم به چه دلیل دلم نمی خواد کاری کنم. تا قبل از اون هیچوقت اینجور حسی رو تجربه نکرده بودم. اما بعد فهمیدم که اینا نشونه‌های افسردگی هستن.

این چهره شناخته شده جهانی در مورد افسردگی خود گفته بود: خوبی صحبت کردن در مورد مشکلات روحی اینه که شما متوجه می‌شید تنها نیستین و افراد دیگری هم از اینجور مشکلاتی رنج می‌برند. همین کمک می‌کنه تا به سراغ درمان رفته و بقیه رو هم واسه کمک گرفتن تشویق کنین.

دمی لواتو: مشکل دو قطبی، پرخوری عصبی و اعتیاد

دمی لواتو هم داوطلبانه در مورد مشکل دو قطبی، پرخوری عصبی و اعتیاد خود صحبت کرده. این خواننده مشهور در سال‌های گذشته مستندی در مورد مشکلات روحی با عنوان «اون طرف سکوت» ساخته و منتشر کرد که در مورد مشکلات خودش بود. یکی از اختلالاتی که لواتو به اون دچار بوده، گاوگرسنگی (bulimia) یا پرخوری عصبیه که تونسته با کمک کارشناسان بر اون فائق بیاد.

اون به رسانه‌ها گفته بود که خیلی با اهمیته که اگه نشونه‌های مشکلات روحی رو در وجود خود می‌بینیم، در مورد اون صحبت کنیم و خجالت رو کنار گذاشته و کمک بگیریم. لواتو که الان ۵ ساله زندگی سالمی رو در پیش گرفته هم اینکه گفته که می‌توان مشکلات روحی و روانی رو پشت‌سر گذاشت و زندگی موفقی داشت.

بولیمیا، یه جور پرخوری عصبیه. در این مریضی فرد اول مقدار زیادی غذا می‌خورد و بعد با ایجاد استفراغ از قصد یا مصرف ملین یا مدر می‌کوشد از زیاد شدن وزن خود جلوگیری کنه.

بخوانید :
مهارت‌های که یادگیری آنها آسان نیست اما زندگیتان را زیر و رو می‌کنند
گسترش این مریضی در زنان جوون بیشتره.
کریس ایوانز: اضطراب اجتماعی و صداهای ذهنی

 

 

کریس ایوانز هم بیان داشته که از اضطراب اجتماعی و صداهای ذهنی رنج می‌برد. اون در مصاحبه با مجله رولینگ‌استون گفته که بیشتر در مراسم فرش قرمز یا برنامه‌های معرفی فیلم دچار این اضطراب می‌شه و دوست داره محل رو ترک کنه.
اون واسه درمان به مدیتیشن و مطالعه نصایح رهبران بودایی روی آورده. هر چند این کارا تا حدی بهش کمک کرده‌ان، اما بازم از صداهای ذهنی خود رنج می‌برد.

جمع‌هراسی یا مشکل اضطراب اجتماعی یه جور اضطرابه که با ترس و اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی شناخته می‌شه و بخشی از فعالیت‌های روزمره شخص رو دچار مشکل می‌کنه. بعضی از مبتلایان ممکنه هفته‌ها از خونه خارج نشن یا از بسیاری موقعیت‌های اجتماعی مانند موقعیت‌های شغلی و تحصیلی خود بیخیال شن. با در نظر گرفتن اینکه این مشکل در خیلی از نقاط جهان خیلی شناخته شده نیس و به وجود اومده به وسیله مشکلات شخصیتی فرض می‌شه مبتلایان به ترس اجتماعی معمولاً به خود درمانی روی می‌بیارن.

لیزا نیکول: مشکل دوقطبی

در سال ۲۰۱۵ میلادی، لیزا نیکول در مورد مشکل دوقطبی خود صحبت کرد و بیان داشت که این مریضی دلیل شد تا بیشتر از یه دهه از شغلش کناره‌گیری کنه.

این هنرپیشه در دهه ۹۰ میلادی واسه بازی در سریال‌های تلویزیونی Ally McBeal و ER مشهور بود. اما در اوایل دهه دو هزار میلادی، اون عزمشو جزم کرد از هالیوود کنار بره.

من از اون دوران داروهای ضد اضطراب مصرف می‌کردم تا تونستم در سال ۲۰۱۵ میلادی به دنیای بازیگری برگردم.

مشکل دوقطبی یا افسردگی عاشقی یه جور مشکل خلقی و مریضی روانیه. افراد گرفتار به این مریضی دچار تغییرات شدید خلق می‌شن. مشکل دو قطبی به صورت عادی در آخر دوره نوجوونی یا اوائل دوره بزرگسالی خودنمایی پیدا می‌کنه.

دوره‌های عاشقی از چند روز تا چند ماه به طول می‌انجامند و معمولاً شدت اونا باعث می‌شه که مریض نیازمند درمان جدی به صورت بستری یا همراه با مراقبت زیاد باشه. با پایین اومدن علایم، به خصوص در اوایل سیر مریضی، معمولاً فرد به وضعیت قبل از مریضی خود برمیگرده و به خاطر همین خیلی از بیماران یا خونواده‌های اونا تصور می‌کنن مریضی به طور کاملً ریشه کن شده و دیگه احتیاجی به ادامه درمان وجود نداره؛ پس درمان خود رو قطع می‌کنن.

رایان رینولد: اضطراب

رایان رینولد اعتراف کرده که همسرش، بلیک لایولی به اون کمک کرده تا اضطراب خود رو درمان کنه.

رینولد در مصاحبه ماه ژانویه خود بیان داشته که اضطراب و استرس اون در نتیجه بی‌مهری طرفدارانش دلیل شده تا بی‌خواب شه و این همسرش بوده که بهش کمک کرده تا این شرایط رو پشت سر گذاشته و بتونه موفقیت‌های فعلی خود رو به دست بیاره.

 

کارا دلوین: افسردگی

 

کارا دلوین هم در دوران نوجوونی خود افسردگی شدید داشته.

این مدل فشن و بازیگر انگلیسی هم در مصاحبه با نشریه دیس مورنینگ گفته که از دپرس بودن خود شرمسار بوده.
اما پس از اینکه فهمیده اون تنها کسی نیس که بااین مریضی دست‌وپنجه نرم می‌کنه، تلاش کرده در مورد افسردگی‌اش صحبت کنه.

اون در این رابطه گفته: اگه شما بیاموزید که خود رو دوست داشته باشین، براتون مهم نباشه بقیه چه نظر یا عقیده‌ای در مورد شما دارن و فقط دنباله‌روی رویاهای خود باشین، می‌تونید هرآنچه می‌خواهید رو بدست بیارین.

کندریک لامار: افسردگی

کندریک لامار هم در سال ۲۰۱۵ میلادی در مورد مریضی روحی خود موضع نگرفت. در اون سال، این هنرمندِ برنده جایزه گرمی اقرار داشت که به افسردگی شدید گرفتار بوده و به مدت طولانی به خودکشی می‌فکر کرده س.

اون از کشته شدن دوستای خود غمگین بوده و احساس گناه داشته و می‌خواسته به جای برگزاری تور کنسرت در مراسم تدفین اونا شرکت کنه.

اما استون

اما استون هم در مورد مشکل اضطراب خود بارها سخن گفته. اون اقرار داشته که در کودکی بارها مورد حملات عصبی قرار گرفته و بشدت مضطربه. ایشون حتی هیولای سبزرنگی که در سن ۹ سالگی رسم کرده بوده تا اضطرابش رو نشون بده رو هم به نمایش عمومی گذاشت.

اون از کارشناسان کمک گرفته تا این اضطراب رو برطرف کنه و در این مورد هم تا حد زیادی موفق بوده و بیماران دیگه هم خواسته تا مشکل روحی خود رو قبول کرده و در جهت درمان اون از هیچ تلاشی فروگذار نکنن.