دبی یکی از شهرهای پولدار دنیا هستش اما کمتر کسی می دونه که این شهر به اندازه ای ثروتمنده که حتی متکدیان اون می تونن با گرفتن صدقه، کم ثروتی به دست بیارن.

تکدی گری در شهر دبی به حدی سودآوره که کسایی به طور قانونی و با ویزای سه ماهه به کشور امارات میان تا بتونن در خیابونای دبی پول دربیارن. شاید تکون دهنده باشه، اما بعضی از این به اصطلاح «متکدیان حرفه ای یا باهوش» ماهانه تا حدود ۲۷۰۰۰۰ درهم (۷۳۵۰۰ دلار) درآمد دارن. این مقدار از درآمد یه سال خیلی از مشاغل بیشتره.

در طول سه سال گذشته، درباره متکدیانی که از سخاوت و زودباوری شهروندان پولدار دبی سوء استفاده می کنن گزارشایی منتشر شده اما بر خلاف تلاشای فراوون پلیس محلی واسه ریشه کنی این مسأله، تکدی گری بازم مشکل شایع شهر دبیه. واقعا، اخبار متکدیان این شهر که درآمدی باورنکردنی از راه تکدی گری دارن، تنها باعث تشویق افراد دیگه به انجام این کار شده.
به گزارش بعضی منابع، الان باندهایی عربی و آسیایی وجود دارن که متکدیان رو به طور قانونی به دبی میارن و از بخش بزرگ درآمد اونا استفاده می کنن.

تکدی گری در دبی کلا غیر قانونیه، اما چیزی که روشنه اینه که اینا متکدیانی معمولی نیستن. به دو دلیل به اونا متکدیان حرفه ای یا باهوش می گن. اول اینکه این متکدیان بیشترً کسایی رو مورد هدف قرار میدن که «پولدار به نظر می رسن» و داستانی واسه اونا می گن که اونو خوب پرداخت و تمرین کردن. در بیشتر این داستانا خونواده ای هست که در خیابون می خوابد یا در منطقه ای جنگ زده زندگی می کنه و نیازمند کمک فوریه. اما اون چیزی که این متکدیان رو به درستیً جدا می کنه اون هستش که مبلغ ۱۰ یا ۱۰۰ درهم طلب نمی کنن. اونا مبالغ زیادی مثل ۱۰۰۰ درهم (۲۷۰ دلار) یا بیشتر میخوان و بعضی از مردم هم از سر دلسوزی این مبالغ رو به اونا میدن.

نوال النقبی، از ساکنان دبی میگه: «این متکدیان مردم رو با داستان هاشون راضی و ترحم اونا رو جلب می کنن. من قبلا به اونا پول می دادم اما بعدا فهمیدم که این مسأله تبدیل به یه مشکل شده و دیگه داستان هاشون باور نکردم.»

مقامات محلی به مدت یه سال کارایی علیه این متکدیان حرفه ای ترتیب دادن، مخصوصا پس از اینکه فهمیدن اونا می تونن چه مبالغی رو با فریب شهروندان پولدار دبی از اونا به دست بیارن. در سال ۲۰۱۶، پلیس گدایی ای رو دستگیر کرد که درآمد ماهانه اون بیشتر از ۲۷۰۰۰۰ درهم (۷۳۵۰۰ دلار) بود. اون مانند بیشتر دیگه متکدیان باهوش این شهر، یه «گردشگر» با ویزای قانونی سه ماهه بود.

بخوانید :
بهترین مناطق ایران برای سفر در تعطیلات نیمه خرداد [قسمت دوم]

فیصل البدیاوی مدیر بخش تجاری در شهرداری دبی میگه: «طبق برآوردهامون، این فرد گدایی روزانه به صورت میانگین ۹۰۰۰ درهم درآمد داشت که برابر ۱۵۰۰ درهم در هر کدوم ساعت و نیمه. اما ما عقیده داریم بیشتر این مبلغ در روزای جمعه، مخصوصا وقتی که این متکدیان در مقابل مسجدها وای میستن به دست اومده.»

اونم اینکه اضافه کرد: «بعضی از این متکدیان پاسپورت و ویزای کاری و گردشگری دارن. درزمان کارایی که در مورد این افراد انجام شده فهمیدیم بیشتر این متکدیان به طور قانونی و با ویزای سه ماهه وارد کشور شده بودن تا در زمان حضور اینجا تا حد ممکن کسب درآمد کنن.»

سال ۲۰۱۷ به طور خاص سال خوبی واسه متکدیان شهر دبی بود، چون که شیخ خلیفه بن زاید آل نیهان، رئیس دولت کشور امارات، اونو سال بخشش نامگذاری کرده بود. مقامات کشور در کمک به افراد کم بضاعت در امارات و کشورای دیگه پیش قدم شدن، اما متکدیان و باندهای مجرمانه اونو فرصتی واسه کمک به خود به حساب آوردن.

فقط در اولین روز ماه رمضان سال گذشته ۶۵ گدایی حرفه ای، به همراه اعضای باندهایی که در پشت پرده فعالیت داشتن، دستگیر شدن. علاوه بر این، پلیس از مردم خواست تا در زمان مشاهده متکدیان، عوضش بیان ترحم، با یه شماره خاص تماس بگیرن. با این حال خیلی از متکدیان هم از این سختگیریا قسر در رفتن، چون که یکی از بزرگ ترین چالشای پیش روی پلیس شناسایی متکدیان بود.

یه افسر ارشد پلیس سال گذشته گفت: «ما فعالیت نیروهای گشتی رو در نقاط جور واجور شهر واسه دستگیری متکدیان افزایش دادیم اما رقابت اصلی، سختی تشخیص متکدیانه. برخلاف گذشته، حالا به دلیل اینکه متکدیان باهوش و خوش پوش هستن، شناسایی اونا بسیار سخته.»

کسایی که در دبی یا شهرهای دیگه امارات تکدی گری می کنن، خود رو در خطر حبس یا اخراج از کشور قرار میدن، اما از قرار معلوم مقاومت در برابر شانس کسب ثروتی کم اما کم و زیاد یه شبه غیر ممکنه.