باغایی ایرونی از جمله مصداقای جذاب و فراموش نشدنی هنر و معماری و سبک زندگی ایرانه. در قسمت اول و دوم سلسله حرفای معرفی باغای ایرونی، به این موضوع اشاره کردیم که ۹ منظومه باغ ایرونی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بخاطر این، معماری باغای ایرونی در کانون توجه رسانه ها و گردشگران جهانی قرار داره.

باغ ایرونی ده ونک تهران رو در نوروز ۹۸ یادتون نره.

باغای ایرونی در ۳۱ استان کشور در دسترسه و هر استانی، دارای باغای ایرونی تاریخی و قدیمی و جذاب بسیاره که پاتوق شبگردها و توریستای داخلی و بین المللی هستش.
در دو قسمت قبلی، تعدادی از باغای  خاطره انگیز و سرسبز و تاریخی از مشهد تا شیراز و کرمان معرفی شد.
در این گفتار به تماشای دیگه باغای ایرونی میریم. با ما همراه باشین.

اگه شمام در استان محل سکونت خود با باغ ایرونی خاص و معروفی مواجه شدید، مشخصات اونو از راه کامنت یا کانالای ما در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام بفرستین تا در سرویس گردشگری ما به دوستان گردشگر خود معرفی کنیم.

باغ عفیف آباد شیراز: پاتوق پادشاهان عصر صفوی

یکی از مقصدهای باغ نوردی ایرانه. جایی در انتهای خیان عفیف آباد که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری بنا شد و ۱۳ هکتار وسعت داشته و دور و بر اونو دیوار آجری در برگرفته. نمونه کاملی از هنر گل کاری ایرونی بود که امروزه توجه زیادی به اون نمی شه.
مجموعه باغ عفیف آباد شامل عمارت سلطنتی، قهوه خونه سنتی و موزه سلاحای قدیمی و حموم و باغ ایرانیه و واسه بازدید عمومی همه روزه از ۹ تا ۶ عصر در دسترس میشه.

وسیله آلات جنگی موزه باغ عفیف آباد در کنار حموم خزینه ای و قهوه خونه از جمله مقصدهای گردشگری شیرازه. عمارت باغ عفیف‌آباد در دو طبقه با ۳۰ اتاق و تالار بنا گردید. امروزه طبقه‌ی اول عمارت باغ عفیف‌ آباد، موزه‌ نظامیه و طبقه‌ دوم موزه‌ عبرت نام‌گذاری شده.
در طبقه اول عمارت باغ عفیف‌ آباد، آب‌ نمایی قشنگتر با پنجره‌ هایی مشبک و رنگین داره و در فاصله بین پنجره‌ها، سنگ‌هایی با نقش گل و بته حجاری شده.

طبقه دوم عمارت باغ عفیف‌آباد شامل راهروی بلند به همراه اتاق‌های نشیمن، همایش، قمارخانه، رخت‌کن، مطالعه و پذیراییه. در وسط این راهرو، تالار بزرگی با سقف چوبی و دیواره هایی قشنگتر قرار داره.
تالار طبقه دوم با نقاشی‌های گل و بوته و شکارگاه و مجالس بزم، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی و درها و دریچه‌های چوبی تزیین شده.
فرش‌های گران بهای کف اتاق‌ها، لوازم‌ خونه، مبلمان قیمتی و پیانوی شخصی فرح دیبا از دیگر جاذبه‌های دیدینی این عمارت هستش.

باغ دلشگا

باغ دلگشا از دیگر مقصدهای باغ گردی در ایرانه. جایی در شیراز و در نزدیکی آرامگاه سعدی شیرین سخن. باغی مربوط به دوره ساسانیان که مساحتی حدود شش هکتار داره.
همه اونو درختان پرتقال و نارنج پوشونده و اگه فصل بهار به دیدن باغ دلگشا شیرازیا برید، حتما یکی از بهشتای ایران رو تماشا می کنین. تابستون شیراز خیلی گرمه اما از هفته دوم شهریور، فرصت خوبی واسه شیراز گرده ها جفت و جور می شه.

عمارت باغ دلگشا به روش معماری کاخای ساسانی بیشاپور ساخته شده که از یه تالار با چهار شاه نشین تشکیل شده.
این عمارت دارای سه طبقه و یه ایوون با دو ستونه. این عمارت دارای آیینه کاریایی به همراه نقاشیای رنگ روغن با سقفایی از چوب و هم اینکه دارای دو در ورودی در دوسوی ساختمون و ایوانی در طبقه میانی، رو به استخر و رو به روی ساختمونه.

بخوانید :
راهنمای دریافت بورس تحصیلی دانشگاهی در سال ۹۷
باغ جهان نما

باغ جهان نما از دیگر باغای دیدنی و معروف ایران، باغ جهان نما هستش.
این باغ در شیراز و و بلوار گلستان و ضلع شرقی خیابون حافظ قرار داره.
از قدیمی ترین باغای استان فارسه. اگه مسافر شیراز در تابستون یا پاییز هستین، دیدن از  باغ جهان نما که بهشتی کوچیک در شیراز  است رو یادتون نره.

حدود سه هکتار وسعت داشته و در دوران سلسله مطفریان احداث شده.
درداخل این باغ، عمارت هشت ضلعی قرار داشته که مربوط به کریم خان زنده. نمای عمارت کلاه فرنگی این باغ از آجره. این عمارت بدون کاشی کاری و نقاشی بوده و اگه قبلا تزییناتی داشته، از بین رفته.

 

 

باغ جنت شیراز

باغ جنت همونطور که از اسمش پیداست، بهشت کوچیک شیرازیا در دور و بر ورودی غربی بلوار معروف امیرکبیره. از جمله باغ هاییه که دردوران قجر ساخته شده و در مساحتی به وسعت ۲۷ هکتار تاسیس گردید. سروهای بلند و آب نماهای سراسری وچمن کار و گل کاری، این باغ رو یکی از مناطق دیدنی و توریستی شیرازیا کرده. این باغ از باغای سنتی و قدیمی شهر شیرازه که مانند باغ ارم دارای راهروهاییه که درختان کاج و سرو در دوطرف، زیبایی خاصی به اون دادن. مولف فارسنامه ناصری درباره باغ جنت مینویسه: این باغ از بناهای حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک هستش.

باغ چهل تن

باغ چهل تن از دیگر باغای ایرونی معروف در کشوره که مثل دیگه باغایی که در این گفتار معرفی کردیم، در استان دیدنی و تاریخی شیراز قرار داره. . باغ چهل تن همراه با محوطه ای مشجر و با صفا هستش که دارای چهل سنگ مزار هم اندازه س. در این بقعه چهل قبر کوچیک در دو ردیف کنار همدیگه قرار گرفته.

این چهل قبر مربوط به چهل نفر درویشه که در گذشته در این باغ زندگی می کردن و مشغول عبادت بودن، وقتی که هر کدوم وفات میافتن بقیه اونو دفن می کردن تا اینجوری که هر ۴۰ نفر کم کم دار فانی رو وداع می گن و قبورشان در کنار همدیگه در ضلع شرقی حیاط در کنار دیوار قرار میگیره. این گورها که مربوط به سده سیزدهم هجری هستن در این باغ وجود دارن.

باغایی که تا کنون معرفی کردیم رو در زیر تماشا کنین.

اگه به باغای ایرونی رفتید، تصاویر و گزارشات خود رو واسه ما بفرستین. اگه سلفی گرفتید، لوکیشن باغای ایرونی و هشتگ اونا رو در زیر پست خود ارائه کنین تا تعداد بیشتری از  گردشگران ایرونی و بین المللی با این مقصدهای جذاب کشورمون آشنا شن.