در این شماره از گالری گردی، واسه باخبر شدن از چند و چون دنیای هنر تهران، با ما همراه باشین.

پرتره استاد در نگارخانه هنر ایران

دیروز، نگارخانه هنر ایران، میزبان نمایش آثار نگار سلیمیان، نقاش جوون اصفهانی بود که آثار خود رو تا ۲۹ دی در این گالری در برابر دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار داد. ایشون با وجود اینکه کارشناسی ریاضی خونده، اما زیر نظر استادانی مثل محمود براتی و جواد دادخواه، نقاشی رو فرا گرفت.

در این نمایشگاه ۱۶ تابلوی نقاشی در ابعاد بزرگ و با فوت وفن آبرنگ به‌نمایش گذاشته شده.
آثار به دو بخش تقسیم می‌شن؛ یه بخش مربوط به چهره‌های بنام موسیقی مانند استاد شجریان، کیهان کلهر و حسین علیزاده س و بخش دیگه گزیده‌ای از طبیعت و سنگ‌ها.

اون گفته بود که در بخش موسیقی به‌دلیل علاقه‌ام به فرهنگ، موسیقی و رقص بومی خراسان، تعدادی از تابلوها با این موضوعات کار شده‌ان. هم اینکه چهره نورمحمد دُرپور و حاج قربان سلیمانی که دو نفر از هنرمندان موسیقی خراسان هستن در این مجموعه قرار داره.

سلیمیان درباره فوت وفن به کار رفته در آثار نقاشی‌اش میگه: آبرنگ رو به‌صورت تخصصی‌تر دنبال می‌کنم و تموم نقاشی‌های این مجموعه با این متریال خلق شده‌ان.  سوژه‌ها با اینکه از روی تصویر کار شده‌ان، اما در آخر حس و حال خودمو در اون‌ها پیاده کرده‌ام. به‌عنوان مثال نوع به کار بردن رنگ‌ها در ترسیم چهره استاد شجریان به‌گونه‌ایه که نقاشی رو نسبت به دیگر تصویرهایی که از این هنرمند دیده‌ایم متفاوت کرده.

نگارخانه «هنر ایران» به نشانی چهارراه ولیعصر (عج) به سمت میدون فردوسی، خیابون خارک، ضلع غربی تالار وحدت، شماره ۱۹ گشایش می‌شه و تا ۲۹ دی از ساعت ۱۱ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان میشه. گالری روزای شنبه تعطیله.

نگارخانه مهروا با رو به رو

رو به رو، عنوان نمایشگاه طراحیه که در نگارخانه مهروا تهران تا ۴ بهمن در برابر دید علاقمندان هنر طراحی قرار داره.
سوگل جواهری، هدی درودیان، حورا سلیمانی، نازگل فدایی و زهرا یزدانی نیا، جدید ترین آثار خود به نمایش گذاشته ان. در بیانیه این نمایشگاه اومده:

جستجو در عمق چهره هایی که بر ما ظهور می کنن می تونه شروع کننده اندیشه ای باشه، اندیشه ای که از درگیری داخلی ما در روبرو شدن با صورتای بقیه خبر میده.

پشت جغرافیای هر چهره رشته های خیلی زیاد و خیال انگیز افکاره، رشته هایی آشنا و غریب که کنکاشی رو ممکن و لذت بخش می سازه.

این نمایشگاه حاصل جست و جویی تصویریست میان ما و چهره های رو به رو.

نگارخانه مهروا در نشانی خیابون کریمخان، خیابون شهید عضدی، شماره ۳۸ در دسترسه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به درگاه اون مراجعه کنین.

نگارخانه جرجانی

ترانه خدایی تا ۴ بهمن ماه، نمایشگاه عکس خود رو با موضوع تمبر، در برابر دید علاقمندان به کلکسیون تمبر قرار داده. در بیانیه نمایشگاه آورده:

امسال اولین سالی بود که قبل از تحویل سال عمیقا به سن و سالم فکر کردم (این سی سالگی حتی واسه بالزاک هم مهم بود)، دو ماه و بیست و دو روز بعدش سی سالم می شد، به کرده ها و نکرده ام و به این که دیدن سپیدی موها و خطای کنار لب و چشم و چروکای روی پیشونی می تونه شانس بزرگی باشه و ما به سمت میان سالی میریم, میریم تا نباشیم.

عکسای گرفته شده با اسکنر، خطوطی محو دارن انگار صاحب عکس داره در محیطش حل و با اون یکی می شه پس اینجا هستیم با سی ساله هایی با قصهای جور واجور و فقط یه وجه اشتراک سال تولدمون. در سال ۱۳۶۵ طبق آمار اداره ثبت احوال کشور ۲,۲۵۶,۹۷۱ نفر در ایران متولد شدن که در ارائه من حتی مشت هم نیس که نشون خروار باشه ولی شیطنت منه.

تمبرها مهر و مومی هستن بر سال تولدمون، امسال (۱۳۹۵) اداره پست ایران ۱۳ تمبر چاپ کرد.
در سال (۱۳۶۵:در حالی که سه سال مونده به پایان جنگ ایران_عراق و هیچی آروم نیس.)  حدود ۵۶ تمبر چاپ شد.
من به تمبرها ابژهایی اضافه کردم که حال و هوا و روحیات شخصیت داخل قاب رو نشون میده.

این گالری در نشانی خیابون ولیعصر، بالای پارک وی، کوی خیام، شماره ۴ در دسترسه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به درگاه اون مراجعه کنین.

نگارخانه زیر زمین دستان

نگارخانه جدیدی که به فهرست گالری گردی این هفته ما اضافه شده ، نگارهانه زیر زمین دستانه که در اون نمایشگاهی با عنوان خوش اومدید تا ۱۳ بهمن سال جاری برپا شده.

نقاشیای باحال کارتون ملودی سادات، حالا در برابر دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار داره.
واسه مشاهده آثار به خیابون فرشته، خیابون بیدار شماره ۶ مراجعه کنین. درگاه نگارخانه زیر زمین دستان در این لینک در دسترسه.

نگارخانه نقش جهان

نمایشگاه رخنه در خاک، اولین نمایشگاه مجسمه پارمیس پور صمیمیه که تا ۲۹ دی در برابر دید علاقمندان به هنر مجسمه سازی قرار داره.

گالری «نقش جهان»، «پارمیس پورصمیمی» در این نمایشگاه ۲۶ اثر با سبک اکسپرسیون و فوت وفن پتینه شیشه و رنگ رو به معرض نمایش علاقمندان می ذاره.

«پارمیس پورصمیمی» درباره آثار خود گفت: مایه تموم کارا از گل بوده و همه اونا بدون فکر و به طور کامل حسی به وجود اومده ان.

ایشون که اولین نمایشگاه مجسمه خود رو برگزار می کنه، اضافه کرد: این آثار بداهه هستن و بنا به حس و حال لحظه ای که بین کار داشتم، ساخته شده‌ان.

«پارمیس پورصمیمی» نقاشی و طراحی رو از ۱۰سالگی شروع کرده و از ۲۰ سالگی هم کارآموزی نقش برجسته رو شروع کرده. ایشون هم اینکه از شاگردی اساتیدی مثل «علی نظریان» و «سارا هوشمند» بهره برده.

مراسم افتتاحیه آثار «پارمیس پورصمیمی» جمعه ۲۴ دی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «نقش جهان» با حضور علاقمندان هنرهای تجسمی برگزار می‌شه.

این نمایشگاه تا ۲۹ دی ماه در نگارخانه «نقش جهان» به نشانی نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابون محمودی۲، پلاک۹ برقراره.

ریتمای عاشقانه اومد

نگارخانه آیریک این روزا میزبان نمایش آثار نقاشی رضا فرمانیه که نتیجه های خود رو تا ۳۰ دی ماه سال جاری در برابر دید عاشقان نقاشی قرار میده. نگارخانه آیریک در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق نبش وفا آذر مجتمع ایریک سنتر جنوبی طبقه سوم در دسترسه.

نگارخانه زرنا

نمایشگاه نقاشی ایرج یزدان پناه در نگارخانه زرنا، تا ۳۰ دی ماه در برابر دید علاقمندان قرار داره.
آثار استاد یزدان پناه هم از نظر فرم و فوت وفن و هم خلاقیت هنری، جایگاه خاصی داره که می تونه واسه عاشقان هنر نقاشی، نکته های خوبی رو به ارمغان آورد.

نمایشگاه زرنا در خیابون شهر آرا، خیابون سیزدهم، شماره ۱۲ در دسترسه.

نگارخانه راه ابریشم

نگارخانه راه ابریشم تا ۴ بهمن ماه، میزبان نمایش آثار ده ها هنرمند جوون کشوره که آثار خود رو در مورد چند رسانه ای، در برابر دید قرار دادن. مهرداد افسری، حمید بهجت، بزرگ حسین آبادی، کریستف رضاعی، سیف الله صمدیان، آوین فرهادی و همکارانشون، در این نمایشگاه هستن.

واسه مشاهده آثار باحال این نگارخانه، به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی، ساختمون تکنو آجر شماره ۲۱۰ مراجعه کنین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

گالری شیرین

«من مقدس» عنوان نمایشگاه نقاشی خلیل جابلو در نگارخانه شیرینه که تا ششم بهمن ماه سال جاری در برابر دید علاقمندان قرار داره.
این نگارخانه در نشانی خیابون کریمخان زند، خیابون سنایی، کوی سیزدهم، شماره ۵ قرار داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

در گالری شیرین شماره ۲ هم، نمایشگاهی با عنوان رهین و رهینه تا ششم بهمن ماه در جریانه که آثار حجم شکیبا پرورش رو در برابر دید علاقمندان قرار میده.

در گالری شیرین شماره ۳ هم، نمایشگاه آثار سهیل فراهانی راد تا ششم بهمن ماه در جریانه.

نگارخانه سوم

به بهونه چشمانت، عنوان نمایشگاه حجم علی کوره چیانه که آثار خود رو تا ششم بهمن ماه به نمایش عمومی گذاشته.

در بیانیه نمایشگاه اومده:

چرایی انتخاب موضوع «ماسک» برگرفته س از مفاهیم چند لایه شعرهای ایرونی که از وجود پرده ای بر حقیقت جهان هستی سخن گفته‌ان. اما چگونگی رسیدن به این احجام ماسک گونه محصول اعمال تاثیر معنا و وزن واژگان مورد استفاده شاعر فارسی زبون بر عناصر تشکیل دهنده این احجامه.

همونطور که شاعر فارسی زبون صورت شعر خود رو با چینش کلماتی می سازه که خود از سی و دو حرف الفبای فارسی تشکیل شده‌ان؛ در این آثار هم کلید واژه مورد به کار گیری بین مجموعه کلمات استفاده شده در شعر، براساس پتانسیل‌های چشمی حروف تشکیل دهنده کلمه در حجم و هم اینکه معنی اصلی شعر انتخاب شدن.

بعد شخصیت خط به موازات تشکیل ارگونومی صورت و حجم، به گونه‌ای انتخاب گردید که رسم‌الخط اونم در کنار عناصر مبانی هنرهای تجسمی استفاده شده در احجام، تکمیل کننده انتقال معنی مورد نظر از حجم به مخاطب باشه.

به کار گیری ویژگی چشمی حروف الفبا در کنار معانی پشت اون‌ها و ترکیب اون‌ها با الفبای مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم) علاوه بر اینکه مخاطب رو با منشاء الهام اثر آشنا می کنه، سیالیت و نرمی فرم خوشنویسی رو هم به تموم اثر می‌بخشه که یادآور ترکیب با غمزه کلمات و معانی در شعر فارسیه.

اما نتیجه چشمی این ترکیب هم با در نظر گرفتن چگونگی استفاده مبانی هنرهایای تجسمی و تغییری که در ساختار دو بعدی خوشنویسی اعمال شد تجربه‌ی جدیدیه.

بخوانید :
روز جهانی مردان؛ تمرکز بر سلامت مردها و پسرها و ترویج برابری جنسیتی

چون که با اعمال تغییراتی در ساختار دو بعدی خوشنویسی و پیشرفت اون به فرمی سه بعدی، روون اما بازم خوانا در فضا؛ یه وحدت فرمی میان عناصر مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم) و حروف بدست اومد. این وحدت فرمی از اون جهت مهمه که درک معنی این آثار رو واسه هر دو مخاطب فارسی زبون و غیر فارسی زبون ممکن می‌سازه.

پیک اون جوانان

نگارخانه فردا، نمایشگاه نقاشی ده ها تن از هنرمندان جوون رو تا ۳۰ دی ماه سال جاری در برابر دید علاقمندان قرار داده. در بیانیه نمایشگاه اومده:

نمایشگاه نقاشی پیک .اون جوانان، گزیده‌ای از آثار هنرجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشگاه آزاد اسلامیه که اهدافی مثل بروز توانایی‌های فردی در تجلی احساس، تخیل و اقتباس رو دنبال کرده‌است.

این آثار در روندی آموزشی مراحلی آفرینشگری خود رو طی کرده، که می‌تونه نمایشی از باور ، ذوق و  توان فردی  با گویش‌های جور واجور باشه، که  در مسند انتخابایی آنی و هدف دار به منصه ظهور رسیدن. و  البته «هیچ داعیه‌ایی از هیچ» نداره. باشه که علم‌آموختگان شایسته‌ی مقام «هنر» باشیم.

نگارخانه فردا در نشانی خیابون کریم خان زند، خیابون حسینی، کوی اعرابی، شماره ۲ در دسترسه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

نگارخانه بن

نگارخانه بن، با موضوع ریشه ها، تا ۲۰ بهمن ماه میزبان نمایش آثار تعدادی از هنرمندان طراح کشوره. در بیانیه نمایشگاه می خونیم:

«طراحی»” از دعوا‌آمیز‌ترین مفاهیم هنرهای تجسمیه. هر چند درک متفاوت هنرمندان از مفهومی واحد شکل‌های متفاوتی از هنر رو پیش روی مخاطب قرار می‌دهد، اما واسه همه‌ی هنرمندان -تقریبا بدون استثنا- شکل‌گیری این درک از «راه» مشترکی می‌گذره. در این «راه» اول‌ «مطالعه‌ی» اشیای قابل رویت و بعد، به آهستگی، تبدیل این تجربه به بیان خاص‌ی هنرهای تجسمی، یعنی ترجمه‌ی اون به خطوط و سطوح نقشی کلیدی اجرا می‌کنه.

نمایشگاه حاضر بخش مهمی از «راه طی شده‌ی» تعدادی از هنرمندان شناخته شده‌ی ایرونی رو پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد؛ تعدادی از این هنرمندان الان با درکی متفاوت از چیزی که در این نمایشگاه ارائه کرده‌ان به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد، اما اون چیزی که سخاوتمندانه ارائه کرده‌ان به خاطر این خیلی مهمه که «راه طی شده‌ی‌» جستجوهای هنری اونا رو در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد؛

در نتیجه اون چیزی که مخاطبان این مجموعه با اون روبرو می‌شن گاه شاخه‌های گسترده‌ی یافته‌های هنری این هنرمندان، و گاه نمایانگر ریشه‌های عمیق جستجو‌های تجسمی آنانه.

واسه مشاهده آثار به نشانی خیابون درکه، خیابون احمد پور، شماره ۶۰ مراجعه کنین.

نگارخانه ایده پارسی

گاه مخفی و گاه رو، نمایشگاه نقاشی فریبا رجب پوره که آثار خود رو تا ۲۹ دی در برابر دید علاقمندان به نقاشی قرار میده. در بیانیه نمایشگاه می خونیم:

برهان شکل گیری این مجموعه، پرداختن به حس ترس و تسلط موجود در ضمیر آدماس. انسانی که پیوسته کوشیدهه تا خود رو از شکاف ترس بیرون کشیده و بر اون چیره شه.
شکست دادن تضادها، همزیستی با اونا و سازگاری با ناسازگاریا.

پس به ناگزیر برای مقابله با اونا، می بایست خود رو در برابر ازدحام، همهمه، ترس، اختلاف و تسلط قرار داد تا شاید با تابش خورشید ناب درونی، راه تسلط بر تیرگی شب های طوفانی نمایان شه.

اینک با همه شلوغی، ازدحام و همهمه های پیرامون، حس بی کسی، تنهایی و نیز ترس از تنهایی در قالبی گاه مخفی و گاه رو، زندگی آدم امروزی رو در بر گرفته، شاید گاه گاه، خالی از لطف نباشه که برای آزمایش زدن خویشتن خویش، اونو در برابر اختلاف، وهم و گرفتگیا قرار دهیم تا بدینسان درخشش الماس مخفی وجود آدمی، پشت تیرگی رنگ های غبارآلود زندگی دو برابر شه.

واسه مشاهده آثار به خیابون شریعتی، خیابون کلاهدوز، نرسیده به سه راه نشاط، کوی اله وردی شماره ۲۸ مراجعه کنین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از این لینک استفاده کنین.

جوهر عکس

نگارخانه امکان، تا ۱۱ بهمن سال جاری اندازه نمایش آثار عکس غزاله هدایت، عکاس جوون تهرانیه. واسه مشاهده آثار به میدون هفت تیر، کوی آقا محمدی شماره ۷۷ مراجعه کنین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از درگاه نگارخانه استفاده کنین.

نگارخانه ۲۶

ویرانی عنوان نمایشگاه نقاشی وحید بهریه که تا ۳۰ دی ماه آثار خود رو در برابر دید علاقمندان قرار میده. در بیانیه نمایشگاه آورده:

از کودکیم چیز زیادى به یاد ندارم. با این وجود خوب یادم هست صف هاى طویل مردم رو، استوانه هاى فلزى در دست.

اون روزا درک درستى از این ماجرا نداشتم اما با خود مى گفتم هر چی که هست حتماً از نون با ارزش تره که صفى طولانى تر از صف نانوایى داره.

بزرگتر که شدم عمیقاً پى بردم که زندگى من و اطرافیانم در رابطه اى مستقیم با همین ماده ى عجیب، همیشهً دچار تغییره . سى سال از اون ماجرا مى گذره و زندگى من بازم به واسطه ى شغلى در رابطه و نه دلخواه، در نفت غوطه وره.

این نگارخانه در خیابن فرمانیه شرقی، خیابون سلمان پور،ظهیر، شماره ۲۶ واقع شده.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این درگاه مراجعه کنین.

نگارخانه الهه

من شهرم، عنوان نمایشگاه عکس آرش اکبری سنه س که آثار خود رو تا ۴ بهمن ماه سال جاری در این نگارخانه در برابر دید علاقمندان هنری عکاسی قرار داده.

 

در بیانیه نمایشگاه اومده:

 

 

همه ازم می گویند؛ گویا موجود عجیبی هستم.

 

از اینکه پاک یا آلوده، خلوت یا شلوغ  و زیبا یا بیریخت هستم.

میلیونا نفر در من زندگی می کنند و هزاران هزار نفر روزانه به سمتم سفر می کنند تا منو ببیند.

در من مغازه، خونه، موزه، خیابان و تفریحگاه می کنن و دست آخر هم روی دیوارهایم نقاشی می کنند.

در من زندگی می کنند و در من می میرند.

می گویند هر شهر داستانی داره و این داستان منه.

این نگارخانه در نشانی آفریقا، انتهای خیابون پلفام، سمت راست بین بست امینی شماره ۳ واقع شده.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این درگاه مراجعه کنین.

نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی «یادداشت‌های کنار مونده» با حضور ۱۷ هنرمند  روز جمعه ۲۴ دی۱۳۹۵ در نگارخانه لاله گشایش شد.
در این نمایشگاه آثاری به شکل پیش طرحا، نقاشی، و یا نمونه تحقیقات و ایده‌های تصویری هنرمندان واسه شکل‌گیری ویدیو آرت و یا فتوآرت به نمایش در میاد.

در بخشی از مقدمه این نمایشگاه اومده:

خیلی از نویسندگان آماتور یا حرفه ایی همیشه نوشته هایی کوتاه دارن که برگه های یادداشت، امانت دار اونا هستن. در راه حل هنری هم قطعات ابتدایی، تموم نشده، طرح وارها و فراموش شده قرار دارن. این امکان هست که به صدای اونا گوش سپرد؟

گوشه آتلیها و تاریکی انبارها الان اجازه نمایش بعضی از اونا رو میدن.

هنرمندان شرکت کننده:

پرویز روزبه، فاطمه پری نژاد، محمود کاظمیان، منصور دهستانی، داوود خلیلی،مسعود غلامی،علی معتمدیان،قسم نبی،رهی محمدی، فواد شریفی، مریم عیوضی، شهباز سلمانی، زروان روح بخشان، مریم جهانی، ،سمانه حسینی، فرید امین الاسلام، المیرا روزبه

این نمایشگاه  از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ دی،  از ساعت ۹تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ ادامه داره.

نگارخانه لاله در خیابون دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار داره.تلفن:۸۸۹۶۰۴۹۲

قدیمی الگو

نگارخانه گلستان، تا ۲۹ دی میزبان نمایش آثار نقاشی رویا حسینی با موضوع قدیمی الگوه. خیابون دروس، خیابون کماسایی شماره ۳۴، نشانی نگارخانه گلستانه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به درگاه اون مراجعه کنین.

نمایشگاه شیره های ایرونی

نگارخانه آریانا، تا اول بهمن ماه میزبان نمایش آثار مهدی نبویه. در بیانیه این نمایشگاه می خونیم:

مهدی نبوی در راه خلق آثارش که بسیار پرکار و نیازمند دقت و ظرافت فراوون هستن با چالشی از ترکیب سنت با بحث معاصر بودن روبروست.

اون تلاش داره از بار معنایی آینه کاری سنتی ایرونی که نوستالژیایی از دیرینگی و تقدس رو با خود داره به بیان مفاهیمی معاصر بپردازه و یا ردپای اون دیرینگی رو در زندگی امروز پیدا کنه .

اینکه اون چقدر در مقصود خود موفق بوده رو باید در رزومه هنرمند جستجو کرد.

واسه مشاهده آثار به نشانی الهیه، خیابون مریم شرقی، اول خیابون فرشته شماره ۹ مراجعه کنین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

فرهنگسرای ارسباران

دومین نمایشگاه نقاشی کودکان کار با شعار «هوای شهرم رو آبی کشیدم» همزمان با روز «هوای پاک» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شه.

‎این نمایشگاه ۲۹ دی‌ماه همزمان با روز هوای پاک از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شه.

موسسه صبا

نمایشگاه طراحی‌های جلد کتاب نرگس زیانی در موسسه صبا برپاست. در این نمایشگاه ۹۵ اثر طراحی جلد کتاب در تالار لرزاده به نمایش گذاشته شده.
نرگس زیانی، کارشناس ارشد گرافیک و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایرانه.

علاقه‌مندان می‌تونن تا ۲۳ دی‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ (به‌جز روزای تعطیل) به موسسه صبا واقع در خیابون ولیعصر (عج)، نرسیده به طالقانی، شماره ۱۵۵۲، تالار لرزاده مراجعه کنن.