ایران، یکی از قطبای پرورش اندام و بادی سنتی در آسیا و جهان هستش.
صدها هزار نفر در بیشتر مناطق کشور، در سالنای رسمی و غیر رسمی، مشغول تمرین با فولاد سخت و گرفتن رژیمای غذایی هستن تا اندام خود رو تقویت کنن.

استقبال از ورزش بدنسازی و پرورش اندام در چند دهه گذشته روند صعودی داشته.
شاید بشه یکی از دلایل افزایش محبوبیت و اندازه استقبال نوجوانان و جوانان از این رشته رو به موفقیتای گسترده بین المللی ورزشکاران ایرونی در آوردگاهای آسیا و اروپا در رابطه دونست.

کسب مدالای طلای المپیک در رشته های کشتی، دو و میدونی و وزنه برداری، علاقه مندی بسیاری میان نسل جوون ایرونی درست کرد.
اونا می خوان با حضور در کلاسای تخصصی بدنسازی، اندام خود رو روی فرم آورده و واسه فعالیت در دوره های حرفه ای رشته های قدرتی مثل کشتی، بوکس، پرتاب وزنه و وزنه برداری، آماده شن.

استقبال ملی بدون رسانه ملی

هرچند رشته بدنسازی مثل دیگه رشته های ورزشی مطرح، نمایش تصویری خاصی نداره، اما استقبال گسترده این نکته رو میگه که نگاه تخصصی به موضوع، می تونه از بسیاری آسیبای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و حتی غذایی جلوگیری کنه.

به هر حال، این رشته فعالیت تکی، صبر زیاد و تلاش گسترده رو می خواد. رژیم غذایی، استراحت و در اختیار داشتن پول و وقت کافی، از جمله نیازای اساسی فعالیت در این میدون هستش.

بدنسازی در میان همه مردم، ورزش پولدارها و قشر مرفه جامعه هستش. هزینه های ثبت نام و مکملای غذایی و رژیمای جورواجور اون، تا حدودی اینجور ادعایی رو ثابت می کنن.

به هر حال، حس قدرت و در اختیار داشتن اندامی خوش فرم و عضلانی، حالا بخشی از سبک زندگی دختران و پسران ایرونی هستش.

امروزه به کمک شبکه های اجتماعی و کانالای پیام رسان موبایلی، مجموعه های بسیاری واسه ارائه برنامه های پرورش اندام و بدنسازی، به وسیله افراد جور واجور طراحی و بارگذاری شده است.

احضار دختران بدنساز به دادسرا

چند هفته پیش، رئیس فدراسیون پرورش اندام اعلام کرد دخترائی که عکسای خود از حضور در رقابتای بدنسازی رو منتشر کردن، اگه حکمی از این فدراسیون گرفته باشن، حکم اونا لغو می شه و به دادسرا معرفی می شن.

براساس گفته های این مقام مسئول، به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و هم اینکه هیأت استان تهران ابلاغ شده اسامی آدمایی که در رقابتای بدنسازی شرکت کردن همراه با نام باشگاهشان اعلام شه تا برخورد قانونی با اونا انجام بشه.

دادسرایی کردن دختران بدنسازی که خلاف عرف فدراسیون عمل کردن، یکی از داغ ترین سوژهای مربوط به این رشته ورزشی در سال جاری هستش.

اینستاگرام این قهرمون بدنسازی بانوان ایران، بیشتر از ۵۴ هزار مخاطب داره و شما رو با بخشی از ورزش بانوان در این میدون آشنا می کنه.

بدنسازی اینستاگرامی

ورزش بانوان، کانالای زیادی در شبکه های اجتماعی داره و علاقه مندان از این روش اخبار رو پیگیری می کنن.. بعضی از اونا از راه ارائه رژیما و برنامه های غذایی، پول زیادی به جیب میزنن و هیچ نهادی هم بر اونا نظارت نمی کنه.

از طرفی، صفحات مربوط به چهره های ورزشی مطرح بدنسازی و پرورش اندام ایران در اینستاگرام و فیس بوک، دلیل شده که تعداد علاقمندان به این رشته، روز به روز بیشتر شه.

بررسیای میدونی، از علاقه شدید جوونا به بدنسازی و خبرهای مربوط به اون حکایت داره.

این روزا انتشار تصاویر سلفی در سالنای بدنسازی، بسیار گسترده شده و تقریبا هر کسی این کار رو انجام میده.

موارد گفته شده، بخشی از سبک زندگی دیجیتالی امروزی جوانان ایرونی هستن. دختران جوون ایرونی، امروزه بخشی از وقت خود رو در کلاسه های ورزشی به خصوص بدنسازی صرف می کنن. به نظر می رسه روز به روز استقبال این قشر جامعه، از دنیای پرورش اندام بیشتر شه.

ولی افتاد مشکلا . . .

علاوه بر اون که بدنسازی آقایون در رسانه ملی با محدودیتایی روبرو شدن، تازگیاً باخبر شدیم که ناصر پورعلی فرد، رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمون، از ممنوع شدن حضور کلیه بانوان در رقابتای بین المللی از سال آینده خبر داد.

براساس مصوبه گذشته فدراسیون جهانی، هیچ زن ایرونی حتی با وجود داشتن گذرنامه، حق حضور در رقابتای بدنسازی رو نداره. اون با اشاره به برگزاری کنگره فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام در حاشیه مسابقات اسپانیا، گفته بود که این موضوع طی نامه ای به فدراسیون جهانی اعلام شده.

به دلیل مسائل شرعی، اعتقادی و فرهنگی در بخش بانوان، هیچ گونه فعالیتی در بُعد قهرمانی بین المللی نداریم. در این نامه به این موضوع اشاره شده بود که ایران، در هیچ رویدادی مثل مسابقات فیزیک، پرورش اندام و بادی سنتی بانوان حضور نخواد یافت.

اونا حتی به صورت غیر قانونی هم نمی تونن در این رقابتا شرکت کنن.

این در حالیه که خرداد سال جاری، زهره مرزوقی، نایب رییس بانوان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمون از تایید وزارت ورزش و جوانان، مبنی بر حضور رسمی بانوان ایرونی در رقابتای مچ انداری جهانی خبر داده بود. شما می تونین با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیارین.

بخوانید :
مهارت‌های که یادگیری آنها آسان نیست اما زندگیتان را زیر و رو می‌کنند

البته لباس ورزشی مچ اندازی بانوان ایران تازگیاً رونمایی شده.
هم اینکه قراره از سال ۱۳۹۶، تیم ملی مچ اندازی زنان ایران به صورت رسمی تشکیل شه و تا اون زمان، بیشتر مسابقات داخلی استانا جهت استعداد یابی برگزار می شه.

این رقابتا در تابستون ۹۶ برگزار می شه.

در نیمه اول پاییز ۹۵، اولین دوره مسابقات مچ اندازی بانوان کشور برگزار می شه.
در صورت برگزاری این رقابتا، پوشش تصویری اون در سایت ما انجام می گیره.

رونی کلمن و بدنسازی بانوان ایرونی

علاقه روز افزون بانوان ایرونی به بحث بدنسازی، دلیل گشت که از یکی از قهرمانان این رشته واسه حضور در کشورمون و برگزاری کلاسای آموزشی تخصصی دعوت شه.

فروردین ۹۴ رونی کلمن، قهرمون نامدار بدنسازی و پرورش اندام جهان که ۸ عنوان قهرمانی در مستر المپیا رو در کارنامه اش داره، از سفر خود به تهران در اردیبهشت ماه خبر داد. ایشون در مدت اقامت ۲ روزه خود، قرار بود یه دوره آموزشی هم به صورت فشرده در سطح ۳ کلاس بدنسازی برگزار کنه.

شما می تونین اینستاگرام ۱.۵ میلیون فالووری آقای کلمن رو در این لینک دنبال کنین.

این اتفاق و حضور یکی از بزرگان پرورش اندام جهان واسه برگزاری کلاسای مربی گری، واسه اولین بار در کشورمون روی داد. از خواهندگان شرکت در این کلاسا، بین نیم میلیون تا حدود ۲ میلیون تومن هزینه دریافت شد.

قرار بود دوره ها در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران خاص بانوان برگزار شه، اما مسئول روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در اردیبهشت ۹۴ اعلام کرد که این کلاسا برگزار نمیشه. کلمن که حضورش در کشورمون به واسطه حضور در مزار شهدای گمنام، درخشش زیادی داشت، پس از اقامت کوتاه مدت، با ناراحتی ایران رو ترک کرد.

این مسئله، سوژهای طنزی رو هم واسه رسانه ها به همراه داشت.

در همین حال، بهمن سال گذشته نایب رئیس بانوان فدارسیون پرورش اندام، از نبود علاقه مندی این مجموعه در ورود به بحث بدنسازی بانوان در سطح بین المللی خبر داد.

چیکار باید کرد؟

براساس چیزی که در گزارش بالا خوندیم، میشه به این نتیجه رسید که وضعیت بدنسازی و پرورش اندام بانوان ایرونی، بیشتر از اون که نیاز به فعالیتای رسانه ای، احساسی و خبری داشته باشه، نیازمند فعالیت حرفه ای و تخصصیه تا این رشته ورزشی محبوب، اسیر حاشیه های مطرح شده نشه.

این جور مسائل، از گسترش این رشته ورزشی جلوگیری می کنه. به نظر می رسه دختران ایرونی، بیشتر از آنکه به پرورش اندام در رقابتای بین المللی نیاز داشته باشن، نیازمند سالنای ورزشی چند منظوره و مجهز واسه برگزاری کلاسای رسمی زیر نظر مربیان مجرب هستن.

برگزاری کلاسای خصوصی و نیمه خصوصی بدنسازی و پرورش اندام بانوان، می تونه مشکلاتی رو واسه این قشر به همراه داشته باشه. بازار مکملای ورزشی غیر استاندارد، یکی از صدها مشکل پیش رو میشه.

واسه سلامت زنان کشور و تضمین بهداشت نسل آینده، باید در همه رشته ها به ورزش بانوان چه به صورت همگانی و چه به شکل قهرمانی، نگاه تخصصی داشته باشیم تا افتخاراتی مانند برنز کیمیا علیزاده در المپیک ریو، دوباره تکرار شه.

پیشنهادای روزیاتویی

۱- به نظر می رسه دوره های تخصصی با حضور بزرگان این رشته در داخل و بیرون مرز کشور، می تونه واسه پیشرفت ورزش بدنسازی و پرورش اندام بانوان به درد بخور باشه.

۲- نظارت بیشتر وزارت ورزش، نیروی انتظامی و حتی پلیس فتا در مقابله با مجموعه هایی که به طور غیر رسمی و زیر زمینی نسبت به برگزاری کلاسای خصوصی پرورش اندام بانوان در سطح کشور اقدام می کنن، بحث ایه که باید در دستور کار این عزیزان قرار بگیره.

۳- معاونت بانوان فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی کشورمون، با سامانه های مجازی، به آموزش عمومی و تخصصی این رشته اقدام کنه تا منبع مشخص و مطمئنی واسه پیشرفت این رشته ورزشی محبوب ارائه شه.

۴- در صورت نبود برنامه ریزی و فعالیت استاندارد و مشخص، عاقبتای جسمی جبران ناپذیری به وجود میاد. اطلاع رسانی تخصصی و گسترده مجازی معاونت بانوان فدراسیون بدنسازی، می تونه در این مورد راه گشا باشه.

بدنسازی و پرورش اندام بانوان ایران رو نیاز امروز ورزش بانوان کشور میدونید؟

تصویر اول، مربوط به تمرینات بدنسازی لیلا رجبی، عضو تیم ملی پرتاب وزنه ایرانه.