همون‌طور که در قسمت اول این مطلب براتون نوشتیم، تعطیلات نیمه خرداد فرصتی مناسب واسه سفر به شهرهای جور واجور ایران بشمار می‌رود چون بیشتر مردم بدون نیاز به مرخصی می‌تونن چندین روز رو در کنار اعضای خونواده یا دوستان به استراحت بپردازند.

رفتن به دل طبیعت در این فصل سال شاید بهترین انتخاب بشمار بیاد چون هوا بسیار خوب و تصاویر طبیعی در زیباترین فرم خود قرار دارن و می‌تونید از سرسبزی بی‌مثل مناطق جور واجور ایران آخر لذت و استفاده رو ببرین.

حضور در طبیعت امتیازات بسیاری داره و این ادعا از نظر علمی هم ثابت شده. محققان در این رابطه گفته‌ان که بیرون رفتن و بودن در فضای باز یکی از ضرورت‌های سلامتی واسه بدن آدم حساب می‌شه و فکر میکنن مردم واسه تضمین سلامت خود باید وقت بیشتری رو زیر نور خورشید و در هوای آزاد سپری کنن.

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌ان که راه رفتن در طبیعت روی حافظه کوتاه‌مدت آدم تاثیر مثبتی داره و باعث تقویت اون می‌شه، وقت گذروندن در طبیعت از التهابات جسمی می‌کاهد، خاصیت ضد استرس داره و دست آخر اینکه لذت بردن از طبیعت دلیل کاهش خستگی‌ها می‌شه.

از این‌رو در دومین قسمت از برنامه‌های پیشنهادی سفر در خردادماه امسال هم دوباره به معرفی ظرفیت‌های طبیعت‌گردی پرداخته‌ایم که با امید به اینکه مورد توجهتون قرار بگیرن. واسه آشنایی با طبیعت زیبای غرب و شمال‌غربی کشور در ادامه با ما همراه باشین.

۱- تنگه شیرِز تا دره خزینه

تنگه شیرز

اگه اهل سفرهای داخلی و پیگیر تورهای مسافرتی هستین، حتما نام تنگه شیرِز زیاد به گوشتون خورده. این تنگه‌ی باشکوه و بسیار قشنگتر در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع شده. چشمه بی‌مثل، رودخانه‌ی خروشان و آبشارهای قشنگتر طبیعتی بکر و دیدنی رو به منطقه هدیه داده‌ان.

تنگه شیرز حدود ۵ کیلومتر ادامه داره.
در میان اون رودخانه‌ای در جریانه که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌ریزد. تنگه موردبحث در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد در ارتفاع ۱۱۰۰ متری دریا قرار داره.

تنگه شیرز حدود ۵ کیلومتر ادامه داره.

این تنگه وسط دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محدود شده. شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه شروع می‌شه و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به بالاترین درجه خود می‌رسد.

دیواره‌های آهکی چین‌خورده که در اثر بارندگی دچار فرسایش شده و رگه‌ هایی از رنگ مشکی به خود گرفته‌ان

دیواره‌های آهکی چین‌خورده که در اثر بارندگی دچار فرسایش شده و رگه‌ هایی از رنگ مشکی به خود گرفته‌ان، جذابیت زیادی در این منطقه ایجاد کرده‌ان. این پدیده‌ طبیعی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسم در ایران شناخته می‌شه و به ثبت ملی هم رسیده.

آثاری از زندگی غارنشینی رو در شیرز می‌توان دید.

جالبه بدونین آثاری از زندگی غارنشینی رو در شیرز می‌توان دید. در تنگه شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر هست که رودخانه‌ای از بین اون عبور می‌کنه. آبی که در این غار جاریه تا زانو می رسه و از محلی به نام نیزه میاد. محلی‌ها این غار رو «پل خدا» می‌نامند.

دره خزینه که در اثر فرسایش در طول سال‌ها به وجود اومده

دره خزینه که در اثر فرسایش در طول سال‌ها به وجود اومده یکی از دره‌های قشنگتر و حیرت‌انگیز استان لرستانه که در میونه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی دهاتی به همین نام قرار داره.

«گرند کنیون ایران»

رودخانه کرخه از میون این دره عبور می‌کنه و دلیل زیبایی هر چی تموم‌تر دره خزینه می‌شه. این دره به گرندکانیون آمریکا بسیار مثل س و بخاطر این به‌عنوان «گرند کنیون ایران» مثل نگینی در دل کشور می‌درخشد.

رودخانه کرخه از میون این دره عبور می‌کنه

این دره میزبان یه پل معلقه که از اون به‌عنوان «بلندترین پل آویزون ایران» یاد می‌شه. این پل ۱۱۲ متر طول و ۸۵ متر ارتفاع و  ۸۰ متر عرض دهانه داره و الان با ۵ متر ارتفاع بیشتر از پل آویزون در مشکین‌شهر اردبیل بلندترین پل آویزون ایران و حتی خاورمیانه شناخته می‌شه.

«بلندترین پل آویزون ایران»

این پل آویزونِ کابلی بر فراز رود کرخه قرار داره.

یه طرف پل آویزون دره خزینه در لرستان قرار داره و طرف دیگه اون به استان ایلام می‌رسد و به این وسیله دو طرف دره به هم وصل شده.
این پل با به کار گیری چهار طناب کابلی و اتصال چوب‌های روسی ساخته شده و بسیار سفت و قشنگتر به نظر می‌رسد.

بدیش اینه این پل در نوروز ۱۳۹۷ تخریب شده و دیگه امکان قدم زدن روی اون وجود نداره.

بدیش اینه این پل در نوروز ۱۳۹۷ تخریب شده و دیگه امکان قدم زدن روی اون وجود نداره.

واسه رسیدن به این جاذبه به شهرستان پلدختر برید و از اونجا وارد جاده اندیمشک شید. پس از طی ۴۷ کیلومتر به روستای دره خزینه می رسید و بعد با طی دو کیلومتر به محل کارگاه سدسازی کرخه‌ی ۲ وارد میشین.

با عبور از محل کارگاه سدسازی کرخه‌ی ۲ و طی فاصله ۳ کیلومتری به بالای پل آویزون می رسید و می تونین از زیباییای دره خزینه لذت ببرین.

۲- دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان لرستان، دریاچه آب شیرین و دائمی گهره. دریاچه کوهستانی گهر، با آب زلال و شفاف و طبیعت بکر خود یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور بشمار می‌رود.

گهر از بهترین مکان‌ها واسه صید ماهی قزل‌آلا هم هست. البته باید بدونین صید ماهی فقط به وسیله یدونه‌قلاب و فقط با همراه داشتن مجوز و پروانه صید از واحد محیط زیست موجود در غرب دریاچه امکان‌پذیره.

ماهی‌گیری تا اواسط خرداد ممنوعه. اما از نیمه خرداد تا اواخر تابستون می‌تونید واسه انجام این تفریح به دریاچه گهر سفر کنین.

دریاچه کوهستانی گهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار گرفته

دریاچه کوهستانی گهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار گرفته و محدود در میان کوه‌های سر به فلک کشیده اشترانکوه در ارتفاع ۲۳۵۰ متری خودنمایی می‌کنه. اگه از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستین، صعود به قله‌های مرتفع اشترانکوه که به «آلپ ایران» مشهوره و دریاچه رو در برگرفته رو از دست ندین.

شاید باحال باشه بدونین «گهر» در گویش محلی به معنی آب جمع شده در گودیه که عمق زیادی داره و ساکنه.

عمق دریاچه ۸۵ هکتاری گهر بزرگ بین ۴ تا ۲۸ متر متغیره. این دریاچه با ۱۵۰۰ متر طول و عرض بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر، شکوه خاصی به رشته کوه زاگرس و مناظر طبیعی دور و بر خود داده.

بخوانید :
موتورسواری زنان در سطح شهر، هنجارشکنی است یا منع قانونی دارد؟

عمق دریاچه ۸۵ هکتاری گهر بزرگ بین ۴ تا ۲۸ متر متغیره.

دریاچه گهر کوچیک در حدود دو کیلومتری دریاچه گهر بزرگ قرار گرفته و به وسیله درختان بید محاصره شده.
با ۴۰ دقیقه پیاده روی میشه از گهر بزرگ به گهر کوچیک رسید. این دریاچه ۵ هکتاری آبی به نسبت شفاف داره و عمق اونم تقریبا به دو متر می رسه.

راه دسترسی به دریاچه گهر از دو شهر دورود و الیگودرز شدنیه. پس از رسیدن به دورود شما باید از این شهر به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی برید و از این مکان راه خود رو به سمت چشمه خیوه که در ۱۷ کیلومتری شهر دورود قرار داره ادامه بدین. از چشمه خیوه تا دریاچه گهر ۱۸ کیلومتر فاصله مالرو پیش روی شماس که می تونین اونو با کوهنوردی (راه پیمایی) یا به کار گیری قاطر و اسب طی کنین.

راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم راه ماشین رو و یه ساعت و نیم راه پیاده داره.
این راه سخت تر و کوهستانی تر از راه دوروده ولی جاذبه های طبیعی زیادی داره که در چند سال گذشته مورد توجه گردشگران قرار گرفته. واسه این کار باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و راه ۶۵ کیلومتری ماشین رو رو ادامه بدین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این راه واسه ماشینای معمولی خیلی مناسب نیس و بهتره با لوازم کامل راهی این راه شید.

۲۰ کیلومتر از راه ماشین رو رو که طی کنین به تپه تاپله می رسید. اینجا جاییه که باید ماشین خود رو متوقف کنین چون راهی ۷ کیلومتری از پیاده راه کوهستانی در برابر شماس. در اول راه، روستای طیان در برابر شما قرار داره و از اینجا می تونین راه رو به سمت دریاچه ادامه بدین. در سمت چپ راه شما، رودخانه گهر جاریه و قله های اشترانکوه هم در سمت راست راهتون دیده می شه.
پس از ۵ کیلومتر طی راه، در اول دریاچه گهر کوچیک رو محدود در درختان بید می بینین و بعد ۲ کیلومتر بالاتر، کرانه دریاچه گهر در برابر چشمون شما قرار میگیره.

۳- روستای پلکانی پالنگان

 

 

روستای پلکانی پالنگان در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان کامیاران قرار داره.

پالنگان، دهاتی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایرانه و در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگی ور قرار داره.
این داهات در میان کوه و به صورت پلکانی بوجود اومده و معماری اون به این صورته که پشت‌بام منزل پائینی به عنوان حیاط منزل بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصالح به کار رفته در ساخت خونه‌ ها بیشتر سنگه

این داهات در طول تاریخ زندگی خود چندین بار ویرون گشته و دوباره ساخته شده‌است. مصالح به کار رفته در ساخت خونه‌ ها بیشتر سنگه که به روش خشکه‌چینی روی هم قرار گرفته‌ان. روش خشکه‌چینی به روی هم یا کنار هم چیدن سنگ یا عناصر ساختمانی گفته می‌شه که به شکل منظم بدون به کار گیری ملات صورت می‌گیرد.

روستای پالنگان

واسه ساخت خونها بدنه‌ی کوه رو تراشیده‌ان تا فضایی رو بسازن و بعد در اون فضاها خونه‌ های سنگی رو بنا کرده‌ان.

روستای پالنگان

در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه پرآب، قلعه‌ای به نام قلعه پالنگان قرار داره که آثار و بقایای اتاغ‌ها، آتشکده‌ها و پل‌های قدیمی اون نمایانه.

 

۴- دریاچه آب شیرین زریوار

 

دریاچه آب شیرین زریوار در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، استان کردستان

اگه اهل طبیعت‌گردی و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی مناطق جور واجور هستین، یکی از مناطقی که در فصل بهار و تابستون لحظات بی‌نظیری رو واسه شما رقم می‌زند، دریاچه آب شیرین زریوار در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، استان کردستانه.

زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران و یکی از زیباترین تالاب‌های آب شیرین دنیاس.

دریاچه زیروار حدود سه هزار هکتار مساحت داره

این دریاچه‌ی آروم و قشنگتر در غرب ایران حدود سه هزار هکتار مساحت داره و به خاطر موقعیت جغرافیای خاص خود محل زندگی شکلای جور واجور آبزیان، پرندگان و حیواناته. نکته خیلی مهم در مورد زریوار اینه که هیچ رودی به این دریاچه نمی ریزد و زریبار آب خود رو از جوشش چشمه و بارش‌های فصلی تامین می‌کنه.

دریاچه زیروار

ارتفاع اون از سطح دریا ۱۲۸۵ متره. دور و بر دریاچه رو کوه‌های پوشیده از جنگل در برگرفته که بلوط ایرونی گونه غالب منطقه س. اما درختانی چون گلابی وحشی، زالزالک، بادام هم دیده می‌شه.

زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران و یکی از زیباترین تالاب‌های آب شیرین دنیاس.

ماهیگیری یکی از تفریحات عادی در دریاچه زریواره.

زری در زبون کردی به معنی دریاچه و وار یا بار پسوندی تشبیهیه که ترکیب این دو کلمه به زبون کردی معنی دریاچه وار رو می‌دهد. مردم مریوان و شهرهای دور و بر قصه‌های جالبی رو واسه پیدایش دریاچه میگن که معروف‌ترین اون دفن شدن شهری در زیر آب دریاچه زریواره.

ارتفاع اون از سطح دریا ۱۲۸۵ متر و دارای بیشترین حد ۵ کیلومتر طول و بیشترین حد ۱.۵ کیلومتر عرضه.

از شهر خود با هر وسیله نقلیه‌ای که جفت و جوره به شهر سنندج رفته و از اونجا ۱۳۵ کیلومتر به مریوان راه س. دریاچه در غرب شهر مریوان واقع شده و حدود ۳ کیلومتر با مریوان فاصله داره.

بهترین وسیله واسه این سفر اتومبیل شخصیه چون راه سنندج به مریوان در فصل‌های جور واجور پر از رنگ‌های متنوعیه که جاده رو در آغوش گرفته مثلا در اواسط تابستون که زمان برداشت گندمه، دامنه کوه ها زردرنگ می شن و درختان بلوط در لابه‌لای مزارع به چشم می خورن.