کمپین «دنیا رو نارنجی کن» سازمان ملل متحد واسه پایان دادن به «خشونت علیه زنان» از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر یعنی از امروز، چهارم آذر تا بیستم آذرماه برگزار می شه.
بخاطر این، کاربران شبکه های اجتماعی به منتشر کردن مطالب مربوطه با هشتگای #نه_به_خشونت_علیه _زنان و #خشونت_علیه_زنان می پردازن.

در این روز، سازمان‌ها و مردم هم جهت با حذف خشونت‌های جورواجور مثل فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی که بر دختران و زنان اعمال می‌شه،‌ فعالیت‌های آگاهی‌بخشی انجام میدن.
هم اینکه اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین درخواست واسه پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان، از مردم می‌خواهند تا در صورت مشاهده اینجور موقعیتی، از نهادهای در رابطه واسه کمک به فرد قربونی خشونت کمک بگیرن.

در این رابطه باید بگیم که بازه وقتی ۱۶ روزه «دنیا رو نارنجی کن» به طور خاص از ۲۵ نوامبر (۴ آذر) روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان شروع شده و تا  ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) روز حقوق بشر ادامه داره.
در این کارزار از همه درخواست می شه تا در هر کجا که می تونن روبان نارنجی ببندند تا بدین وسیله سطح آگاهی جامعه در مورد خشونت علیه زنان و بحث درمورد راه‌حل‌های اون افزایش یاید.

رنگ نارنجی در این حرکت به عنوان نمادی از آینده روشن و پرامید و به دور از هر گونه خشونت علیه زنان و دخترانه.

خشونت علیه زنان

پشتیبانی از این کمپین مختص زنان نیس بعضی مردان هم با اشاره به موارد خشونت یا محکوم کردن سکوت در این مورد در شبکه های اجتماعی مشارکت فعال دارن.

وقتی صحبت از خشونت به‌میان میاد، اولین موضوعاتی که تو ذهن بیشتر ما تداعی می‌شن، رفتارهایی مثل کتک زدن، فریاد کشیدن، فحش دادن و سوءاستفاده جنسی به‌خاص در مورد زنونه.

اما جالبه بدونین، «خشونت علیه زنان» به هر رفتاری مثل فیزیکی یا غیر فیزیکی می گن که براساس جنسیت انجام شده و موجب آسیب‌های فیزیکی، جنسی، روحی، روانی یا اقتصادی و مالی شه.

«خشونت علیه زنان» به هر رفتاری مثل فیزیکی یا غیر فیزیکی می گن که براساس جنسیت انجام شه.

در همین رابطه هم اینکه بد نیس بگیم که بخش بزرگی از جامعه رو زنائی تشکیل داده‌ان که به‌ندرت از حقوق خود آگاهی دارن و به‌همین خاطر ممکنه در روبرو شدن با هرگونه خشونت‌ خونگی یا اجتماعی چشم و زبون خود رو بسته و هیچوقت در مورد این مسایل سخنی به‌زبون نیارن. البته، به لطف اینترنت و دسترسی همیشگی کاربران به اخبار و اطلاعات در سطح جهانی، شمار زنان ناآگاه در حال کاهشه. اما این روند در مورد خشونت علیه زنان روند برعکس داشته.
یعنی براساس اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهد در نشست «جهان به طرف امنیت و عدالت واسه زنان» که در روز پنج شنبه در مشهد برگزار شد، در سال ۹۵ تعداد همسرآزاری حدود ۱۴ درصد بوده که حدود ۳٫۲ درصد نسبت به سال ۹۴ بالا رفته.

براساس این آمار، ۵۲ درصد خشونت‌ها روانی و کلامی، ۸/ ۳۷ درصد فیزیکی و ۲/ ۱۰ درصد جنسی بوده‌ان.

این در حالیه که یشتر زنائی که به دلیل همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌ان، دارای تحصیلات ابتدایی هستن و زنان با تحصیلات عالی، کمترین زیادی رو در میان مراجعه کنندگان همسرآزاری دارن.

در نتیجه تحقیقات به‌عمل اومده مشخص شده، یکی از دلیلای خشونت اعتیاده و نصف مردانی که به همسرآزاری اقدام کرده‌ان، اعتیاد به مواد مخدر داشته‌ان، هم اینکه درآمد پایین خونواده در اندازه خشونت موثره.

یکی از دلیلای خشونت اعتیاده و نصف مردانی که به همسرآزاری اقدام می‌کنن، اعتیاد به مواد مخدر دارن.

خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی یافت می شه.
اما در بعضی از گروه ها شایع تره. خشونت بازتابی از حس پرخاشگریه. خشونت خونگی نوع خاصی از خشونته که در سطح خونواده اعمال و منتهی به آسیب یا رنج جسمی یا روانی می شه.

ممکنه زنان در همه دوران زندگی خود با خشونت روبه‌رو شن. علاوه بر همسر، پدر و داداش و حتی فرزندان پسر هم می‌تونن عاملین خشونت علیه زنان بشمار برن.

بخوانید :
موتورسواری زنان در سطح شهر، هنجارشکنی است یا منع قانونی دارد؟

در همین زمینه بد نیس بدونین که تازگیا یه سایت دولتی در بریتانیا نوشته، رفتار آمرانه و حسادت آمیز، اس ام اس فرستادن پشت سر هم به قصد بررسی و یا دور نگه داشتن زن از دوستان و اعضای فامیلش هم همه از مصادیق خشونت علیه زنان هستن.

همزمان با برگزاری این کمپینای جهانی، بعضی کاربران با دیدن چیزی که زنان این روزا در شبکه های اجتماعی درباره خشونت علیه زنان می نویسند متعجب می شن و حتی بعضی وقتا از کوره در می رن. بعضی مردان باور دارن: «ما هرکاری بکنیم و هر چی بگیم می شه خشونت علیه زنان!»

اما جالبه بدونین سایت خاص خشونت علیه مردان در بریتانیا نوشته، براساس آمار از هر سه قربونی خشونت دو نفر زن هستن و یه نفر مرد یعنی در برابر ۲.۲ میلیون قربونی مرد ۴.۵ میلیون قربونی زن هست.

هر رفتار خشنی از طرف هر که باشه و بر هرکی اعمال شه، چه زن چه مرد، محکوم و اشتباهه.

از این رو، فعالان منع خشونت علیه زنان در این رابطه اعلام داشتن که هر رفتار خشنی از طرف هر که باشه و بر هرکی اعمال شه، چه زن چه مرد، محکوم و اشتباهه. هر انسانی حق داره یه زندگی خالی از خشونت داشته باشه. بااینکه خشونت علیه مردان هم از سال ۲۰۰۵ دو برابر شده اما درخواست این کمپین اینه که مردان هم در این مقابله دوشادوش زنان حرکت کنن چون مردان و پسران در فرهنگ سازی واسه مقابله با خشونت و سوءاستفاده و آزار زنان به وسیله مردان نقش اساسی دارن.

جالبه بدونین، در موارد شدید، خشونت علیه زنان می‌تونه دلیل مرگ اونا شده یا احساس خودکشی در اونا رو تقویت کنه.
در بیشتر از ۴۰ درصد از موارد خشونت علیه زنان، آسیب جسمی گزارش شده.
تجاوز به زنان می‌تونه منتهی به بارداری‌های ناخواسته، سقط جنین، بروز مریضی‌های مربوط به دستگاه تناسلی و هم اینکه مریضی‌های مقاربتی شه.

خشونت علیه زنان همچین می‌تونه منتهی به بوجود اومدن اختلالاتی چون افسردگی، مشکل استرسی پس از ضایعه روانی، مشکل اضطرابی، مشکلات خواب و مشکل غذا خوردن شه.

هم اینکه خشونت جنسی در دوران کودکی می‌تونه اثرات عمیقی بر زندگی آینده فرد بزاره و ایشون رو در برابر اعتیاد به الکل و مواد مخدر و یا تن دادن به روابط جنسی نامتعارف و پرخطر بذاره.

خشونت جنسی یکی از زیرمجموعه‌های خشونت علیه زنان و از مهمترین اوناس. یورستات، مرکز آمار و اطلاعات اروپا، آماری رو در مورد خشونت جنسی علیه زنان که شامل تجاوز جنسی و آزار جنسی می‌شه، منتشر کرده. این آمارها براساس گزارش‌هایی رسمی از طرف قربانیان خشونت جنسی جفت و جور شده.

آخرین آمار منتشره به وسیله این مرکز نشون می‌دهد که کشورای سوئد، ایرلند شمالی، بلژیک، لوکزامبورگ و فنلاند بالاترین گزارش‌ها در مورد آزار جنسی در سال ۲۰۱۵ رو داشته‌ان.

در آخر شاید بد نباشه بدونین، دلیل نامگذاری ۲۵ نوامبر به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان، کشتن خواهران میرابال از مخالفان رافائل لئونیدس تروخیو دیکتاتور جمهوری دومینیک بود که در سال ۱۹۶۰ از طرف مأموران امنیتی این کشور ماه‌ها مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتن و آخرسر در ۲۵ نوامبر این سال به قتل رسیدن.

بخاطر این ۲۵ نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان قرار داده شده که به مدت ۱۶ روز و تا روز حقوق بشر که ۱۰دسامبره، ادامه داره.