سامانه فروش و پخش مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش مدتیه که شروع به کار کرده تا روند سرویس دهی آموزشی به میلیونا دانش آموز در ۳۱ استان کشور در بستر فناوری اطلاعات انجام شه.
همه اینا بخاطر طرح چشم انداز تغییر وزارت خونه س که در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ گردیده و بزرگ ترین وزارتخانه ایران رو امیدوار کرده تا با هوشمند سازی سیستمای سنتی، بتونه در هزینه ها صرفه جویی و خدمات موثر و با کیفیت رو با امکان نظارت عالیه در اختیار والدین و دانش آموزان بذاره.

دانش آموزان دوره های:  متوسطه اول، پایه های ۷ ، ۸ و ۹ و دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم، پایه های ۱۰ و ۱۱ رشته های نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر) نمی تونن از راه این سامانه، کتاب درسی به صورت دوره ای سفارش بدن. این دانش آموزان باید واسه خرید کتابای درسی خود در شهریورماه ۱۳۹۷ از راه کتاب فروشیای معتبر در سطح شهر دست به کار شن.

سامانه سناد و سامانه سجا از جمله سامانه های وزارت خونه س که در سالهای گذشته مورد استفاده والدین قرار گرفته و سازمان تحقیق و برنامه ریزی آموزشی رو به خاطر پخش کتابای درسی در بین کلیه دانش آموزان سراسر کشور به طور هم زمان در شروع سال تحصیلی کمک میکنن. این سامانه ها با اعمال نظارتای دقیق تر بر چگونگی پخش، جلوگیری از اتلاف منابع و هر گونه اعمال نظر و سلایق شخصی در پخش و دریافت بهای کتابای درسی، نسبت به پیشرفت و بهبود روند پخش کتابای درسی و بقیه مواد آموزشی در بستر اینترنت هم جهت با دولت الکترونیکی با همکاری ناشرین کتابای درسی اقدام کردن.

نظارت کامل و دائمی در کلیه مراحل روند پخش و فروش کتابای درسی و بقیه مواد آموزشی رو دوش اداره کل نظارت بر نشر و پخش مواد آموزشیه. روند پخش مواد آموزشی، ثبت سفارش و پخش کتابای درسی دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی و پیش دانشگاهی از راه این سامانه انجام می شه.

جواب به پرسشای عادی

میتونم واسه ثبت سفارش و خرید کتابای درسی از گوشی موبایل یا تبلت استفاده کنم؟

خیر؛ واسه ثبت سفارش و خرید کتابای درسی، حتماً باید از کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ استفاده شه.

واسه ورود به سامانه از چه مرورگری استفاده کنم؟

بهتره از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده شه.

واسه ورود به سامانه به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟

واسه ورود به سامانه، کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز لازمه.

کد ملی و شماره سریال شناسنامه رو به صورت درست وارد کردم اما نمی تونم وارد سامانه شوم؛ دلیل چیه؟

در صورت وجود یکی از مشکلات زیر امکان ورود به سامانه وجود نداره:

  • دانش آموز واسه سال تحصیلی جاری در سامانه سناد ثبت نام نداشته باشه؛ در این صورت دانش آموز باید جهت ثبت نام به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنه.
  • شماره سریال شناسنامه دانش آموز درست نباشه؛ در این صورت دانش آموز باید جهت اصلاح شماره سریال شناسنامه به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنه.
  • دوره تحصیلی دانش آموز، ابتدایی، پیش دانشگاهی، متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه ای (پایه دهم و یازدهم) یا دوره اول متوسطه مدارس استعدادهای نورانی (پایه های ۷ و ۸ و۹) نباشه.
بخوانید :
گالری گردی روزیاتو؛ پرتره شجریان به نگارخانه هنر ایران آمد

می‌توان به‌طور همزمان با یه کامپیوتر واسه چند نفر سفارش ثبت کرد؟

خیر؛ در سفارش فردی اول با کد ملی و سریال شناسنامه یه دانش آموز وارد سامانه شید و مراحل سفارش رو واسه اون تکمیل کنین و در آخر، روی دکمه خروج کلیک کنین؛ بعد با کد ملی و سریال شناسنامه علم‌آموز دیگه وارد سامانه شید و مراحل سفارش رو تکمیل کنین.

مدارس موظفند هرچه سریعتر با ورود به سامانه فروش و پخش مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی علم‌آموزان اقدام و از برگشت علم‌آموز یا اولیای علم‌آموز به کافی نت‌ها دوری کنن.

نکته های مهم واسه ثبت سفارش کتب درسی دانش آموزان

  • تبصره: علم‌آموزان و اولیای اونا در صورت تمایل می‌تونن از راه سامانه اینترنتی به نشانی :  www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش فردی دست به کار شن.
  • تحویل کتاب درسی از اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه، براساس سفارشای (فردی یا گروهی) پرداخت شده در سامانه میشه.
  • از منوی «آمار فروش مدرسه» حتماً تعداد دانش آموزان باقی مونده و بدون سفارش کتاب درسی رو توجه و نسبت به ثبت سفارش اونا دست به کار شین.
  • علم‌آموز یا اولیای علم‌آموز فقطً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) می‌باشه؛ پس، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی داره.
  • به دلیل الکترونیک بودن روند فروش و پخش کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی علم‌آموزان از راه سامانه امکان‌پذیره؛ پس درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از علم‌آموز یا اولیای علم‌آموز ممنوع می‌باشه.
  • ورود مدارس به سامانه فروش و پخش مواد آموزشی، از راه سامانه سناد انجام می شه.

اگه تجربه به کار گیری این سامانه رو دارین از راه کامنت یا کانالای ما در اینستاگرام و تلگرام اطلاع رسانی کنین تا والدین و دانش آموزان در جریان خدمات اینترنتی ثبت سفارش کتب درسی آموزش و پرورش قرار بگیرن. اگه جواب شما در سیستم پاسخگویی وجود نداره، در ساعات اداری با شماره ۸۸۳۰۱۴۸۱ تماس بگیرین.