دیجیتال مارکتینگ و سئو

۸ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۱۷

سئو و بهینه سازی سایت

۸ عامل اصلی رتبه بندی سایت در گوگل واسه سال ۲۰۱۷

۱۵ مرداد ۱۳۹۶

چه عواملی یه سایت رو در بالاترین جایگاه جست وجوهای گوگل قرار میده؟ ما می خوایم در این مقاله فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ رو به شما عزیزان معرفی کنیم.

بر کسی پوشیده نیس که گوگل بیشتر از ۲۰۰ مؤلفه رو واسه رتبه بندی وب سایتا در نظر میگیره. درحالی که این فهرست حیرت انگیزه، اما می تونه در وجود یه آدم معمولی با ۲۴ ساعت زمان در طول روز، دلهره و وحشت بسازه!

حالا خوبیش اینه سئو به اصلاح تموم جزئیات طراحی سایت مربوط نمی شه، بلکه سئو درباره شناخت درست اولویت هاتونه. ما در این مقاله می خوایم براساس تحقیقات وب سایتایی چون SearchMetrics، Backlinko و SEO PowerSuite، هشت عامل اصلی در رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ رو به شما عزیزان معرفی کنیم. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، دقیق شدن و فوکوس کردن روی این ۸ عامل اصلی دلیلی بر بی توجهی به بقیه عوامل موثر بر رتبه بندی سایت نمیشه.

پس پیشنهاد می کنیم واسه اینکه بتونین سایت خود رو بیشتر از قبل بهینه سازی کنین، این مقاله رو بخونین.

بک لینکا

تعجب کردین، درسته؟ با اینکه در سال ۲۰۱۷ هستیم، اما بک لینکا بازم یکی از مهم ترین علائم برتری و قدرت نمایی از طرف گوگل مطرح می شن. با این حال، یه بک لینک به تنهایی نمی تونه در سئوی شما اثر داشته باشه، بلکه نیازمند مجموعه عواملیه که یا وضعیت سئوی شما رو بهتر می کنه یا باعث سقوط رتبه شما در یافته های جستجو می شه. در ادامه این عوامل موثر در لینک بیلدینگ رو بررسی می کنیم:

۱. امتیار لینک (Link Score)

گوگل چیجوری می تونه معنی ذهنی و پیچیده بک لینکا رو به یه عامل مهم رتبه بندی قابل امتحان تبدیل کنه؟ گوگل در چندین پتنت جور واجور اشاره کرده که این روند رو به کمک معیاری به نام امتیاز لینک یا Link Score انجام میده. این عدد از امتیاز کیفی هرکدوم از لینکای ورودی جدا از هم و تعداد لینکای داده شده به سایت به دست میاد.

از این رو، تعداد لینک چیزی مهم در این امتیازدهی هستش. بااین حال، یادتون باشه که شما نمی تونین در سال ۲۰۱۷ از لینکای اسپم و کم ارزش استفاده کنین. هم اینکه، لینکای گرفته شده از اینجور دامنه هایی هم ارزش بالایی واسه شما به همراه ندارن؛ مثلا گوگل به هنگام آزمایش تعداد لینکاتون، تنها یکی از اونا رو شمارش می کنه. به خاطر همین، توجه اصلی شما ازنظر کمی، باید معطوف به تعداد دامنه هایی باشه که از اونا لینک می گیرین (Linking Domains).

محاسبه کیفیت لینکا، کمی پیچیده س. در حالی که ما میدونیم الگوریتم PageRank بازم یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ حساب می شه، اما نسخه عمومی اون دیگه در دسترس عموم قرار نداره. حالا خوبیش اینه، جانشینای معتبر دیگری وجود دارن که براساس فرمول اصلی پیج رنک طراحی شدن. سایت SEO PowerSuite که در بخش سئو فعالیت داره، تازگیا از الگوریتم InLink Rank رونمایی کرده.

۲. ربط داشتن انکر تکست (البته نه خیلی زیاد)

یا متن لینک بخش دیگری از بک لینکه که از جمله فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ حساب می شه. انکر تکستا هم مانند محتوای صفحات وب شما، اطلاعات زیادی در اختیار گوگل قرار میدن. اینطوری که گوگل براساس انکر تکستای لینکا می تونن از موضوع فعالیت سایتا باخبر شن.

به خاطر همین، انکر تکستا از سینگالای مهم در مبحث سئو به حساب میان. البته بهتره که بروزرسانی الگوریتم پنگوئن رو یادتون باشه و متن لینکا رو جور واجور و طبیعی در صفحات خود بذارین؛ هدف اصلی رعایت تناسب در استفاده انکرتکستا در صفحات وبه.

اما توازن درست و مناسب چیه؟ واقعا، جواب روشن و جامعی واسه این سؤال وجود نداره. بااین حال، بهینه سازی انکر تکستا می تونه واسه شما به درد بخور ثمر باشه. پیشنهاد می کنیم مقاله ای که درباره بهینه سازی انکر تکستا منتشر کردیم رو بخونین.

بهینه سازی انکر تکست در سال 2017

بهینه سازی انکر تکست در سال ۲۰۱۷ براساس آمار وسیله SEO PowerSuite

چگونگی بهینه سازی

بررسی وضعیت سئوی رقبا، راهی مناسب واسه درک نوع Link Scoreهای مورد توجه شما و مدت زمان لازم واسه تولید اوناس. به خاطر رسیدن به این هدف، شما نیازمند ابزاری هستین تا امکان بررسی و مقایسه لینکا با چند ملاک رو جفت و جور کنه. وسیله SEO SpyGlass به همراه ماژول مقایسه دامنه می تونه در این مورد به شما کمک کنه.

در اولین قدم؛ این وسیله رو اجرا کرده و یه پروژه واسه سایت خود بسازین. بعد به مرحله مقایسه دامنه ها (Domain Comparison) رفته و دامنه های رقبای اصلی خود رو یکی پس از دیگری به اون اضافه کنین. شما تو یه چشم به هم زدن میتونین تموم مشخصات لینکای سایت خود رو با لینکای رقبایتان مقایسه کنین.

بهینه سازی انکر تکست با Seo PowerSuite

محتوا

یکی دیگه از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ تولید محتوا هستش؛ اما سوال اصلی اینه که گوگل در جست وجوهای خود در کیفیت محتوا به دنبال چه فاکتورهایی می شه؟ ، پیشنهاد می کنیم به ۳ دلیلی که در ادامه معرفی می کنیم ، توجه کنین.

۱. به کار گیری کلمات کلیدی

عنوان یا به اصطلاح Title محتوای شما، بازم یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی گوگله. به کار گیری کلمات کلیدی یا تغییرات در تگِ عنوان بازم در سال ۲۰۱۷ مهم تلقی می شن (مثلا هرچه این کلمات بیشتر در اول عنوان قرار بگیرن، بهتره). تگ توضیحات یا Meta Description هم مهم هستن، هرچند از نظر وزنی در رتبه پایین تری جای می گیرن. در آخر، نباید هیچوقت به کار گیری کلمات کلیدی در بدنه اصلی محتوا رو از یاد برد. یادتون باشه که هم از بالاترین اهمیت و وزن برخورداره.

۲. طول محتوا

گوگل در پیشنهادای خود در مورد کیفیت جستجو به این موضوع اشاره می کنه که اندازه و حجم محتوای یه صفحه در کیفیت کلی اون صفحه و درآخر رتبه بندی اون موثره. ، یه محتوا با طول ایده آل واسه این منظور در نظر گرفته نشده؛ همونجوریکه گوگل اشاره می کنه: اندازه محتوای لازم و خوب واسه یه صفحه وب بستگی به موضوع و هدف اون صفحه داره.

واسه باخبر شدن از تعریف واژه خوب در محتوا به وب سایتایی مراجعه کنین که قبلاً و با به کار گیری کلمات کلیدی مشابه شما، رتبه خوبی به دست آوردن. هم اینکه، آموختن روش هدف دارای اونا هم می تونه واسه شما یه مزیت تلقی شه.

۳. جامعیت و یاد گرفتن

وسیله RankBrain (که در اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد) بخشی از الگوریتم گوگل موسوم به مرغ مگس خوار (Hummingbird) رو تشکیل میده. به گفته گوگل، این وسیله در همه جست وجوها مورداستفاده قرار میگیره. یکی از کاربرده های RankBrain، تحلیل یافته های مربوط به معیارهای رضایتمندی کاربران و شناسایی ویژگیای مشترک اونا هستش. ویژگیایی که به رسیدن به یه نتیجه خوب در جست وجو کمک می کنن.

از اونجایی که بیشتر محتوای آنلاین متنه، این ویژگیا بیشتر واژگان و عبارات مشخصی در صفحات وب هستن. بیایید کمی فکر کنیم: اگه شما به دنبال پیدا کردن چیزی تو تهران باشین، منطقیه که این یافته های کامل، فقط به میدون آزادی، پارک ملت، برج میلاد و بقیه موارد موجود در این شهر اشاره کنن.

اما این موضوع همیشه مشخص و روشن نیس. شما می دونین که همه ۱۰ نتیجه برتر در مورد بهترین پارک تهران کدوم هستن؟

چگونگی بهینه سازی

وسیله بررسی سایت با نام Website Auditor به شما امکان بررسی صفحات با به کار گیری فاکتورهای زیادی مثل به کار گیری کلمات کلیدی و طول محتوا رو میده. این وسیله هم اینکه با به کار گیری الگوریتم TF-IDF، صفحات شما رو از دید جامعیت تحلیل کرده و پیشنهادایی واسه بهبود اونا در مقایسه با بهترین رقبای شما رو ارائه میده.

واسه شروع، WebSite Auditor رو اجرا کرده و یه پروژه بسازین. بعد به سراغ تحلیل محتوای اون برید. صفحه ای که به دنبال بهینه سازی اون هستین رو مشخص کرده و کلمات کلیدی هدف خود رو وارد کنین. حالا به سراغ فاکتورهای مهم در مورد آمار و پیشنهادا در به کار گیری کلمات کلیدی رفته و صفحه خود رو با صفحات وب یکی از رقبا مقایسه کنین. ببینین که رقبا چیجوری همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ رو در صفحات وب خود رعایت می کنن.

بهینه سازی محتوا در وسیله Seo PowerSuite

در قدم بعدی به سراغ شمارش تعداد کلمات در بدنه صفحه وب رفته و اونو با رقبا مقایسه کنین.

در مرحله آخر، به سراغ داشبورد الگوریتم TF-IDF رفته و لیست واژه هایی که بیشتر رقبای برتر شما از اونا استفاده می کنن رو پیدا کنین. از پیشنهادای این الگوریتم واسه محتوای خود هم غافل نشید. از این نکات به عنوان یه نکته الهام بخش در بهبود صفحه وب خود و جامعیت اون بهره جستجو کنین.

حالا زمان اون رسیده تا تغییرات رو در صفحه وب خود اعمال کنین. به سراغ بخش Content Editor رفته و به بیشترین حد اندازه بهینه سازی نزدیک شید. وقتی که این کار رو انجام دادین، روی دکمه Save در قسمت بالا و راست، کلیک کرده و یه صفحه HTML بهینه شده رو تحویل کنین. این صفحه آماده آپلود روی سایت شماس.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

سئو از دید فنی

زیربنای فنی سایت شما رابطه تنگاتنگی با مبحث سئو داره. در این بخش هم به دو مورد از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ می پردازیم.

۱. سرعت صفحات وب

گوگل توقع داره تا صفحات وب در طول دو ثانیه یا کمتر بارگذاری شن. هم اینکه، اونا رسماً اعلام کردن که سرعت یه سیگنال مهم در رتبه بندی حساب می شه. هم اینکه، سرعت بالا اثر زیادی در UX داره؛ صفحات کندتر، بانس ریت بالاتری دارن و رتبه پایین تری در تبدیل کاربر به مشتری (Conversion) هستن. کلی ترین دلایل شایع در کاهش سرعت صفحات به وجود اومده توسط اسکریپتا، تصاویر و فایلای CSS فشرده نشده هستن.

۲. ریسپانسیو بودن سایت

اگه صفحات وب شما واسه تلفنای هوشمند بهینه نشده باشن، به هیچ وجه در رتبه بندی جست وجوی موبایل قرار نخوان گرفت. از اونجایی که بیشتر از نصف جست وجوهای گوگل از راه تلفنای همراه انجام می شن، سال ۲۰۱۷ واسه شما بی ثمر هستش. با در نظر گرفتن تمایل گوگل واسه ایندکس صفحات وب با روش هدف دار جدید mobile-first indexing، تمرکز در این بخش بازم ادامه دار هستش. با این روند، خیلی از صاحبان کسب وکار علاوه بر داشتن صفحات وب مخصوص کامپیوترای دسکتاپ، به داشتن صفحات وب مخصوص تلفنای همراه هم تشویق می شن.

چگونگی بهینه سازی

واسه اطمینان از قبولی سایت خود در آزمایش موبایلی گوگل و تست سرعت، به سراغ تب Content Analysis و بعد Page Audit در نرم افزار Website Auditor رفته و گزینه Technical factors رو انتخاب کنین. حالا بخشای Page Usability و Page Speed رو بررسی کرده و روی هرکدوم از گزینه های مربوط به وضعیت ارور و خطا کلیک کنین تا از جزئیات و چگونگی برطرف کردن خطا باخبر شید.

بهینه سازی فنی سئو در وسیله Seo PowerSuite

تجربه کاربری

بحث بر سر به کار گیری فاکتورهای رفتاری در رتبه بندی وب سایتا واسه چندین سال ادامه داشته. با این حال، گوگل سیاست خود رو دنبال کرده و عقیده داره: کاربرانِ در حالِ جست وجو، بهترین قضاوت کنندگان هستن. به خاطر همین، اگه اونا یه نتیجه جست وجوی مشخص رو انتخاب کنن، این احتمال هست که اون سرچ مناسب باشه یا دست کم مناسب تر از راه های جانشین مطرح شده باشه.

۱. اندازه کلیک

اندازه کلیک (Click-through Rate) در صفحات یافته های موتورهای جست وجوگر (SERP) هم یکی دیگه از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ه. این عبارت به معنی تعداد دفعات کلیک شده روی یه لینک، نسبت به تعداد دفعات مشاهده اون موضوع توسط کاربرانه.

پتنتای خیلی از طرف گوگل به خاطر دقیق شدن و فوکوس کردن روی CTR به عنوان یه سیگنال رتبه بندی ثبت شده. مطالعه سایت SearchMetrics نشون میده که CTR در میان بقیه فاکتورهای بررسی شده، بالاترین رابطه و اتحاد با رتبه بندی صفحات وب رو داره. درسته که اتحاد عامل اصلی ما نیس؛ اما بسیار سخته تا مشاهدات براساس تجربیات در زندگی واقعی در مورد CTR رو ندیده بگیریم. این عامل، تقریباً در همه یافته های رتبه بندی صفحات وب به بالا رفتن معیارهای مورد توجه ما کمک زیادی کرده.

چگونگی بهینه سازی

اولین عامل در بررسی صفحات وب، اندازه کلیک در صفحات یافته های موتورهای جست وجوگره. واسه این منظور وارد گوگل وبمستر (Google Search Console) شده و به قسمت گزارش جست وجوی تحلیلی (Search Analytics) میریم. بعد گزینه های Clicks، Impressions، CTR و Position رو انتخاب می کنیم.

اهمیت اندازه کلیک در رتبه سایت در سال 2017

در حالی که میانگین CTR، با در نظر گرفتن نوع جست وجو متغیره، میشه انتظار امتیاز ۳۰% واسه نتیجه اول، ۱۵% واسه نتیجه دوم و ۱۰% واسه نتیجه سوم رو داشت.

اگه در بعضی از بررسیا، CTRهای مورد توجه پایین تر از این مقادیر باشن، دقیق شدن و فوکوس کردن روی اونا به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ فوق العاده ارزشمنده. به این موضوع فکر کنین که چیجوری میشه اسنیپتای سایت خود رو کلیک خور کرد. واسه الهام گرفتن به وب سایتای رقبا سر بزنین.

جهت ویرایش و مشاهده اسنیپت گوگلی خود، WebSite Auditor رو باز کرده و به تب Content Analysis و بعد Content Editor برید. حالا گزینه Title & Meta tags رو انتخاب کنین. وقتی که از نتیجه کار راضی شدید، دکمه Save رو زده و صفحه HTML خود رو ذخیره کنین.

اهمیت متا تگا در سئو در سال 2017

بررسی سایت نوین با وسیله Seo PowerSuite

جمع بندی

سئو یه مبحث پیچیده، چندبعدی و حتی یه علم همیشه در حال تکامله. ازاین رو دقیق شدن و فوکوس کردن وپرداختن به همه جزئیات سئو تو یه سایت ممکن نیس؛ اما اگه توجه و اولویت شما به همه این فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ و هم اینکه پیگیری پیوسته فعالیت رقبا معطوف شه، شانس شما واسه پیشی گرفتن از اونا در جست وجوهای موتورهای جست وجوگر گوگل افزایش پیدا می کنه.

ما در این مقاله تلاش کردیم که فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۷ رو به همراه چند وسیله مناسب در اختیار شما بذاریم. وسیله Seo PowerSuite شامل چهار وسیله Seo SpyGlass، Website Auditor، BuzzBundle و Rank Trackerه. البته این وسیله رایگان نیس و واسه به کار گیری همه امکانات اونا باید این نرم افزار رو بخرین. با این حال، نسخه رایگان این وسیله هم می تونه اطلاعات مفیدی هم در اختیار شما بذاره. هم اینکه، اگه با سئو و بهینه سازی سایت آشنایی دارین، بدون نیاز به این وسیله ها می تونین نکات گفته شده در این مقاله رو خوب رعایت کنین.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رضا رجب پور

رضا رجب پور هستم. تموم وقت خود رو در اینترنت میگذرونم.
عاشق فناوری، خودرو و صنایع نظامی هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین