تاثیرات منفی مصرف دخانیات بر سلامتی چیست ؟

تاثیرات مخرب دخانیات بر سلامتی مطابق آماری که بدست آمده بسیار زیاد می باشد و هر روز بر تعداد افرادی که به سمت سیگار روی می برند افزایش می یابد.

این یک مشکل بزرگ برای جامعه محسوب می شود که جوانان یک کشور بیش ترشان، آلوده به سیگار باشند. این موضوع در کشور های توسعه یافته هم وجود دارد و افراد طبقه پایین جامعه هم دچار مصرف دخانیات و سیگار شده اند.

سیگار و قلب

مصرف سیگار به قلب و گردش خون آسیب وارد می کند و خطر ابتلا به وضعیت هایی نظیر بیماری کرونری، حمله ی قلبی، سکته، بیماری عروق محیطی (آسیب رگ های خون) و بیماری مغزی رگی (آسیب عروقی که خون را به مغز می رسانند) را بالا می برد.

 

کربن مونوکسید و نیکوتین سیگار با بالا بردن میزان فعالیت قلب روی آن فشار وارد می کنند. همچنین خطر تشکیل لخته خون و علائم سکته قلبی https://bestmedic.ir را بالا می برند. سایر مواد شیمیایی سیگار به جداره ی عروق کرونری آسیب می زند که منجر به باریک شدن رگ ها می شود.

 

درواقع، مصرف سیگار خطر ابتلا به حمله ی قلبی را دوبرابر می کند و احتمال مرگ در اثر بیماری کرونری در افراد سیگاری بیشتر از کسانی است که سیگار نمی کشند.

تاثیر سیگار روی کبد چرب

یکی دیگر از اثرات سیگار بر روی کبد خود را با کبد چرب نشان می‌دهد. این بیماری در بسیاری از مواقع علامت خاصی ندارد. حتی بیمار هیچ دردی را در ناحیه کبد احساس نمی‌کند. اما گاهی علائم کبد چرب و اثرات آن بر روی پوست صورت (جوش‌های چرب) ظاهر می‌شود.

علائم کبد چرب https://bestmedic.ir را تنها می‌تواند با انجام آزمایشات دوره‌ای تشخیص داد. براساس نظر متخصصان مصرف غذاهای پرکالری، خوردن آب یخ در لابه لای غذاهای چرب و نداشتن فعالیت بدنی باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

اما در این بین تاثیرات سیگار بر روی کبد قابل انکار نیست. سیگار کشیدن باعث ایجاد بار اضافه بر دوش کبد می‌شود. این در حالیست که کبد چرب به خودی خود بار زیادی را متحمل شده است. از سوی دیگر باید مواد سمی سیگار را نیز تصفیه کند. همین موضوع باعث ایجاد التهاب در کبد می‌شود.

از مضرات قلیان کشیدن هم بدانید

برخی  افراد می گویند که وجود آب قلیان جلوی اثرگذاری مواد مضر و سمی بر بدن انسان را می‌ گیرد،‌ این در حالی است که آن گونه که کارشناس حوزه بهداشت و درمان گچساران می گویند:بیشتر این مواد از جمله نیکوتین و خاکستر آن وارد ریه می ‌شود و به خاطر دم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حباب چه‌های ریه وارد می‌ کند.

 

این صاحب نظران تاکید می کنند که هر وعده مصرف قلیان برابر با استفاده از یک پاکت سیگار است و کشیدن یک یا دو نوبت از آن در روز، فرد مصرف کننده را دچار اعتیاد یا وابستگی می کند.

بخوانید :
سایت اعوجاج : اخبار فناوری - نکات کاربردی و ترفندهای موبایل و کامپیوتر

متخصصان امر اعتقاد دارند که افراد سیگاری به طور متداول با مصرف هشت تا ۱۲ نخ سیگار در یک روز ‌۴۰ تا ‌۷۵ پُک می زنند، درحالی که مصرف ‌کنندگان قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌۲۰ تا ‌۸۰ دقیقه طول می ‌کشد، حدود ‌۵۰ تا ‌۲۰۰ پُک می ‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ‌حدود یک لیتر دود است.

این متخصصان تاکید می کنند که در هر بار مصرف قلیان، دود بسیار زیادتری در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار تولید می شود به طوری که مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید کرده اما یک بار استفاده کردن از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید می کند.

بیماری های ریوی از طریق استعمال دخانیات

یکی دیگر از مضرات سیگار بیماری ریوی می باشد. دودی که از تنباکو و سیگار خارج می شود منجر به ایجاد برونشیت و آمفیزم می شود. این محرک‌ها باعث می شوند آن قسمت از ریه که مژه نام دارد و تمام آلودگی ها را از ریه پاک سازی می کند را آسیب برسد. علاوه بر این ها موجب، ترشح بیش تر موکوس توسط غدد ریه می‌شوند. تنها راه مقابله موثر ترک سیگار https://bestmedic.ir و دخانیات است.

وقتی‌که مژک‌ها کارایی خود را از دست می دهند، دفع آلودگی ها از ریه باید توسط سرفه انجام شود. افرادی که سیگار می کشند، خیلی سرفه می کنند. تاثیرات مخرب دخانیات بر سلامتی انسان شامل این موارد می باشد کوتاهی تنفس، سنگینی سینه، خس‌خس، درد سینه و سینوزیت ‌سرماخوردگی‌های مکرر است.

سیگار منجر به بیماری های زیادی می شود که یکی از آن ها، برونشیت مزمن است. کسانی که در سیگار کشیدن زیاده روی می کنند نسبت به کسانی که کم تر می کشند، خطرات زیادی آن ها را تهدید می کند و بیماری های تنفسی زیادی را به همراه دارد، اما این موضوع را هم بدانید که کشیدن سیگار هر چند کم و حتی از روی اجبار خطرات خود را دارد.

سیگار و تولید مثل و باروری

از آن جایی که مصرف سیگار به عروقی که کار خون رسانی به آلت تناسلی را انجام می ­دهند آسیب می زند، باعث بروز ناتوانی جنسی در مردان می شود. همچنین به اسپرم آسیب وارد می کند، تعداد اسپرم را کاهش می دهد و باعث بروز سرطان بیضه می شود. حدود 120 هزار مرد در بریتانیا در دهه ی دوم و سوم زندگی در اثر مصرف سیگار دچار ناتوانی جنسی هستند و تعداد اسپرم در مردان سیگاری کم تر از کسانی است که سیگار نمی کشند.