خالی شدن باتری خودرو علت و راه‌ حل

خالی شدن باتری خودرو یکی از شایع‌ ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق افتد. اما اگر شما راننده تازه کاری باشید ممکن است این مسئله را یک چالش بزرگ بدانید اما جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌ توانید با تماس با امداد خودروی ارومیه این مشکل را به حداقل برسانید و پس از رسیدن به یک تعمیرکار معتبر ماشین شما به طور کامل توانایی حرکتی خود را بازیابد اما آنچه که لازم است حتماً به آن آشنا شوید این است که چرا باتری خودرو خالی می‌ کند که در زیر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

علل خالی شدن باتری خودرو

باتری خودرو به دلایل مختلفی خالی می‌ کند اما بیشتر مواقع علت اصلی وجود خوردگی، شرایط دمایی یا اتصالات غیر اصولی آن است. حال در ادامه دیگر دلایل خالی شدن باتری را ذکر می‌ کنیم.

 

۱) وجود ایراد در دینام خودرو

یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های یک خودرو دینام آن است که تاثیر مستقیمی بر روی باتری آن دارد. دینام دو وظیفه مهم دارد یکی شارژ باتری و دیگری تامین انرژی اجزای الکتریکی خودرو در زمان حرکت است. هنگامی که باتری خودرو در حین حرکت و یا هنگامی که روشن است، یکباره خالی می‌ شود، باید گفت که مشکل اصلی از دینام آن است زیرا نمی‌ تواند باتری را به طور کامل شارژ نگه دارد.

نکته‌ ای که در ارتباط با این قطعه قابل ذکر است، این است که اگر سیستم شارژ باتری ایراد داشته باشد، خودرو شما با مشکل شارژ نشدن روبرو خواهد بود. اما گاهی نیز امکان دارد، مشکل از دینام نباشد و این قطعه سالم باشد ولی قطعه دیگری از خودرو مشکل داشته باشد.

 

۲) روشن ماندن چراغ‌ های خودرو

علت دیگر خالی کردن باتری است. گاهی برخی از رانندگان ممکن است ناخواسته چراغ‌ های ماشین خود را به هنگام استراحت نیز برای زمان طولانی روشن بگذارند و این مسئله باعث خالی شدن هرچه سریع‌ تر باتری خودرو گردد‌. بنابراین به شما توصیه می‌ کنیم در هنگام ترک ماشین و یا گذاشتن آن در پارکینگ از خاموش بودن چراغ‌  خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

 

۳) اکسید شدن اتصالات باتری خودرو

از دیگر عوامل خالی شدن باتری یک خودرو پوسیده شدن یا اکسید شدن اتصالات قطعه ای باتری است که سبب می‌ شود برق رسانی به خودرو به صورت صحیح انجام نگیرد باتری شارژ نشده و نیاز به تعویض و یا شارژ شدن پیدا کند.

 

۴) مشکل در ارتباط با برق کشی خودرو

اگر می‌ خواهید امور برق کشی و یا نصب خدماتی مثل دزدگیر و سیستم خودرویتان را انجام دهید ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و آن کار را به نمایندگی‌ های مجاز و معتبر بسپارید چرا که یک تعمیرکار غیر حرفه‌ای و ناوارد ممکن است نتواند این کار را به درستی انجام دهد و از آنجایی که وجود کوچک‌ ترین مشکل در سیستم برق خودرو باعث خالی شدن باتری می شود بهتر است که این قسمت را نیز مورد بررسی قرار دهید.

برخی از قسمت‌ های خودرو ۲۴ ساعته کار می‌ کنند که از جمله این بخش‌ها می‌ توان به ساعت سیستم امنیتی و تنظیمات ذخیره شده در رادیو خودرو اشاره نمود که این موارد انرژی خود را از باتری خودرو می‌ گیرند‌‌.

چک کردن  و پی بردن  به مشکلات فوق هنگامی که باتری به سختی کار می‌ کند، نسبتا کار سختی است و فقط از عهده یک شخص تعمیرکار حرفه‌ای برمی‌ آید.

 

۵) ضعیف شدن باتری به مرور زمان

از دیگر دلایل خالی شدن باتری این است که هر چقدر از عمر آن می‌ گذرد، نگهداری جریان برق در آن ضعیف‌ تر می‌ شود و اگر به خوبی از این قطعه نگهداری نشود یا زمان زیادی کار کرده باشد دچار مشکل شده و زود خالی می‌ کند و نسبت به روزهای اولیه خود انرژی کمتری در خود نگهداری می‌ کند. به طور کلی بیشتر باتری‌ها دارای طول عمر مفید ۳ تا ۴ سال هستند و در صورتی که خوب نگهداری شوند در این مدت به درستی کار خواهند کرد اما عادت‌ های غلط رانندگی می تواند از کارایی آنها بکاهد.

 

۶) دمای بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم

باتری‌ ها از قطعات بسیار حساس در وسایل نقلیه هستند که در دما های بسیار سرد یا بسیار گرم خیلی زود خراب می‌ شوند زیرا هوای بیش از  حد سرد در مایع الکترولیت آن ها به طور مستقیم تاثیر گذاشته و باعث می‌ شود باتری شارژ نشود.

این قضیه در تابستان نیز جور دیگه‌ ای است یعنی دمای بیش از حد گرم هوا، باعث تشکیل کریستال‌ های موجود در باتری به انرژی الکتریکی  شده و اختلال ایجاد می‌ نماید، در نتیجه این مسئله باعث می‌ شود تا باتری خیلی زود خالی شود و یا کامل شارژ نشود.

بخوانید :
معرفی برخی وسایل آزمایشگاهی و کاربردشان

 

۷) رانندگی زیاد در مسیرهای کوتاه

از دیگر علل خالی شدن باتری رانندگی زیاد در مسیرهای کوتاه است زیرا از آنجایی که دینام کار شارژ باتری را انجام می‌ دهد و برای این مسئله نیاز به زمان دارد در صورتی که مسافت طی شده کم باشد دیگر دینام فرصت نمی‌ کند تا انرژی الکتریکی را به سلول‌ های باتری برساند، که نتیجه آن خالی شدن باتری است.

بنابراین اگر از آن دسته رانندگانی هستید که برای حرکت در  مسیرهای ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ ای نیز ماشین خود را روشن می‌ کنید و از آن استفاده می‌ نمایید، بعد از گذشت مدت کوتاهی با مشکل خالی شدن باتری مواجه می‌ گردید.

 

۸) خوردگی یا سست بودن کابل‌های باتری

زنگ زدگی یا خوردگی کابل‌ های باتری که وظیفه آنها انتقال جریان انرژی به باتری است از دیگر علل خالی شدن باتری است زیرا این عوامل از شارژ شدن کامل باتری جلوگیری می‌ کند‌. زنگ زدگی همچنین در ترکیبات خاص مواد و عناصر موجود در باتری  که در تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی موثر هستند، اثر گذاشته و می‌ تواند باتری را به طور کامل از کار انداخته و غیر فعال کند.

 

 

بررسی وضعیت سلامت باتری خودرو

از آنجایی که باتری مهم‌ ترین قسمت یک خودرو است و بدون آن خودروی شما حتی روشن هم نمی‌ شود، باید خیلی مراقب آن باشید اما اگر دچار مشکل شد در ابتدای کار اتصالات آن را بررسی کنید که آیا به درستی در جای خود نصب شده است یا نه.

نکته دیگر این است که اگر باتری شما از نوع باتری‌ های قدیمی است، باید به بررسی سطح آب آن بپردازید و در صورت نیاز مقدار کمی آب به آن اضافه نمایید.

همچنین برای بررسی سلامت باتری خودروی خود می‌ توانید از هیدرومتر استفاده کنید، که این وسیله دستگاهی است که سلامت باتری خودرو را در حین شارژ کامل نیز می‌ تواند بررسی کند.

دستگاه دیگری که می‌ توانید برای این مسئله از آن استفاده کنید، دستگاه تستر است که  این دستگاه را می‌ توان در همه تعمیرگاه‌ ها یافت. استفاده از دستگاه تستر به این صورت است که به صورت مجازی باری را روی آن قرار می‌ دهند و سلامت باتری بررسی می شود.

 

 

 

برخی از راهکارها در جهت جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

 

۱) خاموش کردن سوئیچ

باز گذاشتن سوئیچ باعث هدر رفتن شارژ باتری در خودرو می‌ شود به عبارتی هنگامی که سوئیچ روشن باشد تجهیزات الکتریکی خودرو به فعالیت خود ادامه می‌ دهند که نتیجه آن خالی شدن باتری است. بنابراین بهتر است که وقتی از آن استفاده نمی‌ شود سوئیچ خاموش باشد.

 

۲) گرفتن پدال کلاچ

وقتی پدال کلاچ  گرفته می‌ شود فشار زیادی از روی موتور خودرو کاسته می‌ شود بنابراین سعی کنید پدال کلاچ را فشار داده تا موتور خودرو برای روشن شدن به انرژی کمتری نیازمند باشد بدین گونه باتری خودرو انرژی کمتری صرف چرخاندن استارت و روشن کردن موتور خواهد کرد و در نتیجه دیرتر خالی می‌ شود.

 

۳) بهینه سازی خودرو

بهینه سازی خودرو یعنی سرویس و بررسی قطعات مختلف آن و در صورت نیاز تعمیر و تعویض آن ها و این کار لازم است توسط یک متخصص حرفه‌ ای مانند مکانیک سیار امداد خودرو انجام گیرد، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود و مشکلی در یکی از قطعات مربوطه باشد، به طریق مختلف بر روی باتری خودرو فشار وارد شده و مصرف انرژی در این قطعه زیاد شده و زود خالی می‌ شود.

 

۴) بررسی زودهنگام  باتری

از دیگر روش‌ها برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو بررسی زود هنگام  آن است که یکی از ساده‌ ترین راه‌ها بوده و شما رانندگان می‌ توانید این کار را انجام دهید. به عبارتی شما قبل از تخلیه انرژی باتری متوجه خواهی شد و آن را شارژ خواهید کرد و یا در صورت نیاز به  تعمیر آن از مکانیک حرفه‌ای کمک خواهید گرفت. همچنین لازم است که از تجمع و گرد و خاک و مواد دیگری مانند روغن بر روی محفظه باتری خودرو اطمینان حاصل شود زیرا این موارد باعث افزایش دمای داخلی آن شده و نتیجه، خالی شدن زود هنگام باتری را در پی خواهد داشت.

 

۵) استفاده کمتر از تجهیزات الکتریکی خودرو

استفاده کمتر از قسمت های الکتریکی خودرو مانند بالا بر شیشه، کولر، بخاری، سیستم صوتی و غیره در جلوگیری از خالی شدن باتری نقشه بسزایی خواهد داشت.

 

 

 

منبع : https://emdadkhodroorumiye.ir/