پیچ رولپلاک سنگ نما چیست؟

سوراخ کردن سنگ توسط دریل و مته و گذاشتن پیچ درون انها جهت اتصال سنگ و سیمان را پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان میگویند.پیچ کردن نما جهت سفت شدن سنگ های لق شده روی ارتفاع انجام میشود.پس از نصب پیچ و رولپلاک درون سوراخ مرحله اخر بتونه کشیدن روی سر پیچ است.
چسباندن سنگ به سیمان برای جلوگیری از ریزش را پیچ و رولپلاک نما میگویند.برای پیچ و رولپلاک سنگ نما الویت ساختمان هایی هستند که سنگشان در حال ریزش باشد و ممکن است جان افراد را به خطر بی اندازد.

پیچ کردن نمای ساختمان حتما با طناب اجرا شود چون راپل کارها متخصصین سنگ نما هستند و تمام نکات ریز و درشت سنگ نمای ساختمان را میدانند. با پیچ رولپلاک کردن نما میتوانید تا اخر از ریزش سنگ و خسارات احتمالی در امان باشید.

روشی مطمعن تر از پیچ و رولپلاک نما برای جلوگیری از ریزش سنگ ساختمان نمیتوانید پیدا کنید. پیچ و رولپلاک سنگ نما باعث افزایش طول عمر دیوار ساختمان و سنگ ها میگردد.

پیچ و رولپلاک نما ابتدا وارد سنگ میشود و پس از سفت شدن رولپلاک باز میشود و داخل سیمان خود را گیر می اندازد. با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان سنگ به مدت 40 سال محکم باقی میماند و زلزله و باد و باران نمیتواند ان را تکان دهد.
پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست
پیچ و رولپلاک نما بدون داربست با دو طناب صنعتی که بسیار مقاوم است اجرا میگردد. طناب اول مستقیم به فرد پیچ و رولپلاک کار وصل میشود و طناب دوم جهت حمایت پیچ و رولپلاک کار نما در هنگام سقوط های احتمالی به پشت وی وصل میگردد. پیچ و رولپلاک بدون داربست 40 درصد از هزینه های ساختمان را کاهش میدهد.

همچنین در مقایسه طناب با داربست از نظر زمان 60 درصد فرق باهم فرق میکنند. پیچ و رولپلاک نما بدون داربست تا به امروز هیچ حادثه ای نداشته است و هیچ نماکاری از روی طناب سقوط نکرده است. بدون داربست روشی نوین است که از کشور ایتالیا وارد کشورهای دیگر شده است.

پیچ و رولپلاک نما به روش راپل

اجرای پیچ و رولپلاک نما چقدر زمان میبرد؟
طناب کمترین زمان را برای پیچ کردن سنگ نمای ساختمان دارد. زمان اجرای پیچ رولپلاک نما بدون داربست بستگی به اندازه و حجم کار دارد. همچنین تعداد نیروهای انجام دهنده کار هم در تعداد روزهای اجرای کار تاثیر گذار هستند. به طور کلی از کوچیکترین ساختمان تا بزرگترین ساختمان از یک تا 10 روز زمان میبرد. اما عجله باعث خرابی سنگ ها میگردد و اگر میخواهید نمای شما ایمن و زیبا باقی بماند پس اصلا برای اجرای پیچ و رولپلاک نما عجله نکنید.

پیچ و رولپلاک نما

پیچ و رولپلاک کردن نما با طناب در باغستان کرج

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چگونه انجام بدهیم؟
پیچ و رولپلاک سنگ نما را میتوانید به دو روش با داربست و بدون داربست انجام دهید. پیچ و رولپلاک نما با داربست دارای صرف زمان دو برابر نسبت به بدون داربست خواهد بود. پیچ و رولپلاک کارهایی که به روش بدون داربست نمای ساختمان را محکم سازی میکنند متخصص هستند و سایز و نوع دریل و اصول اجرایی را به خوبی درک میکنند و میتوانند با اعتماد به نفس بالا این تضمین را به شما بدهند که دیگر سنگی ریزش نخواهد کرد. پس از پیچ کردن سنگ نما میتوانید روی سنگ و بندها عایق کاری نمای ساختمان کنید تا راه ورود اب به پشت سنگ بسته شود. با ورود اب به پشت سنگ سیمان دچار انقباظ و انبساط میشود و این موجب تورم سنگ به بیرون میشود تا در نهایت سنگ را به جلو حول میدهد تا باعث ریزش گردد.

پیچ و رولپلاک کردن نمای سنگی به صورت راپل
پیچ و رولپلاک کار بی تجربه چطور به ساختمان صدمه میزند؟

کم کاری به این صورت است که:

از پیچ نامناسب برای نمای ساختمان استفاده میکند.

از رولپلاک نامرغوب استفاده میکند.

تعداد پیچ کمتری روی سنگ ها بکار میبرد.
روی پیچ ها را بتونه نمیکند.

نصب سنگ انجام نمیدهد.

استفاده از مته و دریل نامناسب
افراد بی تجربه اکثرا به دلیل ترس از دست دادن کار اجرت های بسیار پایینی میدهند و با استفاده کردن پیچ ضعیف و نامناسب ضمینه ریزش مجدد سنگ ها را فراهم میکند.

رولپلاک های سفید و توسی جزو ضعیفترین رولپلاک ها هستند و پیچ و رولپلاک نما با انها بسیار راحت است به همین دلیل افراد بی تجربه از انها استفاده میکنند تا کارشان زودتر پیش برود. بهترین رولپلاک قرمز رنگ و با برند تک میباشد.

روی پیچ و رولپلاک سنگ نما باید بتونه زده شود تا نما کثیف و زشت نشود. ولی بعضی افراد با بهانه های همرنگ بودن پیچ یا نیاز نداشتن بتونه این کار را انجام نمیدهند. این افراد همان پیچ و رولپلاک کارانی هستند که با اجرت پایین کار میکنند.

افراد بی تجربه علم نصب سنگ را ندارند و با بهانه های نداشتن ملات سنگ را نصب نمیکنند و توصیه من به مالکین این است که از این قضیه گذر نکنند و نصب را انجام دهند چون کار نشد ندارد.

از مته و دریل مناسب همان سنگ باید استفاده کرد چون استفاده از مته کهنه باعث شکستگی سنگ میگردد.

پیچ و رولپلاک نمای حیاط خلوت ساختمان
پیچ و رولپلاک نمای حیاط خلوت ساختمان در تهران یافت اباد

پیچ و رولپلاک سنگ لبه دورچین یا قرنیز
در 80 درصد ساختمان هایی که پیچ و رولپلاک سنگ نما انجام میدهیم دور لبه پشت بام هم دچار ریزش شده است و یا کلا با یک فشار کوچک کنده میشوند.

این درپوش ها که به قرنیز هم معروف هستند دارای وزن بسیار زیادی هستند و برای پیچ رولپلاک کردن انها باید از پیچ های 8سانتی استفاده شود.

قرنیز بر اثر باد های سنگین و شدید از روی لبه بلند میشود و بسیار خطرناک خواهد بود.

پیچ

رولپلاک

مته

بتونه

دریل

لوازم فنی
لوازم مصرفی برای پیچ و رولپلاک نما باید از جنس درجه یک بازار باشد.

اگر کار خوب و نمونه میخواهید در کنار نیروی خوب مصالح مناسب هم الزامی است.

مثلا اگر برای پیچ کردن سنگ از پیچ دوسو استفاده شود به خوبی روی سنگ بسته نمیشود.

این به این دلیل است که پیچ سفت کن به خوبی درون پیچ گیر نمیکند.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان راپل

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان راپل

روش انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

با طناب
کلایمر
بالابر
داربست
روش های بالا از 4عدد دو عدد منسوخ شده است.

دیگر برای اجرای پیچ و رولپلاک نما کسی از کلایمر استفاده نمیکند. کلایمر یک ابزار سنگین و جاگیر است که توسط یک دینام و کلید بالا و پایین میشود.

داربست هم دیگر قدیمی شده است و افراد اندک و انگشت شماری این روش را برای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان انتخاب میکنند.

بخوانید :
استند جا ادویه، استند ادویه شفاف آشپزخانه

روش مد شده در ایران با طناب است. این روش به راحتی روی ساختمان های بلند و کوتاه قابل اجرا میباشد.

بالابر هم در شرایطی بدرد میخورد که پیچ رولپلاک کار دسترسی به ان توسط طناب هم نداشته باشد.

دلایل ریزش سنگ نما

نشست ساختمان

زلزله

سیمان نامناسب

طبیعی

سنگ کار بی تجربه

اب و باران

گرما و سرما
اب و باران: نفوذ اب باران باعث جدا شدن سنگ از سیمان میشود. با ورود اب به پشت سنگ و سرد شدن هوا اب یخ میزند و سنگ را به جلو هول میدهد و باعث ریزش سنگ میشود.

گرما و سرما:گرما و سرمای شدید در فصل های متخلف سال میتواند باعث انقباط و انبساط سیمان و سنگ شود و در این صورت سنگ به راحتی از سیمان شدا شده و روی زمین میریزد.

استفاده از سیمان نامناسب: ریختن سیمان پشت سنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. سیمان باید مرغوب باشد و میزان سیمان بیشتر از ماسه باشد تا پس از خشک شدن سنگ را به خود جذب کند. در صورت ریزش سیمان کم و نامرغوب سنگ از بدنه ساختمان جدا میشود.

نشست ساختمان: ساختمان پس اتمام دچار نشست میشود و نشست برای تمام ساختمان ها میباشد. اگر بدنه ساختمانی محکم و سفت باشد دیگر نباشد نگران تاثیر نشستهای ساختمان باشیم. ولی اگر بدنه با مصالح مرغوب درست نشده باشد باید نگران ریزش سنگ و حتی ساختمان باشیم.

سنگ نامناسب: سنگ نامناسب روی بدنه نمای ساختمان یکی از دلایل ریزش سنگ میباشد. بعضی از سنگ ها دارای جنسی هستند که سیمان به ان نمیچسبد. یکی از انها سرامیک و سنگ تیشه ای میباشد. این نوع سنگ ها اصلا برای نمای ساختمان ساخته نشده اند و باید در حیاط و راه پله درون ساختمان استفاده شوند.

نظارت نکردن ناظر شهرداری: نظارت ضعیف شهرداری و ناظر های رشوه خار دلیل دیگر ریزش سنگ است. وقتی کسی نظارت نکند و تذکر ندهد سازنده ها با خیال راحت نمایی مسازند که ممکن است در اینده ریزش کند و هیچ استانداردی در ان بکار نمیرود.

اسکوپ نگذاشتن پشت سنگ: اسکوپ سیمی و پروانه ای از عوامل نگه داشتن سنگ روی نما میباشد. ولی سیم هم در بسیاری از موارد دیده شده که پس از پوسیده شدن از سنگ جدا شده است.عمر مفید سیم مفتول ده سال میباشد. بهترین روش محکم سازی سنگ نما پیچ رولپلاک است.

ریختن نخاله و پلاستیم و لباس کهنه داخل سیمان: سنگ کارهای بی وجدان با ریختن لباس های کهنه و پلاستیک و کیسه پشت سنگ سعی در پر کردن سریعتر جاهای خالی پشت سنگ دارند. این روش ها چندین سال است که گریبان گیر ساختمان ها شده است. بدلیل عدم نظارت روی سنگ کارها به راحتی بدون هیچ وجدانی این کار را انجام میدهند. خیلی از عابرینی که بر اثر ریزش سنگ فوت کرده اند دلیلش همین ریختن پارچه و کیسه پشت سنگ است.

طریقه انجام پیچ و رولپلاک سنگ نما

اموزش پیچ و رولپلاک کردن سنگ نمای ساختمان از ابتدا تا انتها را میخواهیم توضیح بدهیم.

پیچ کردن سنگ نما چندین مرحله دارد که اگر رعایت نشود باعث میشود نمای سنگی ساختمان اسیب ببیند یا چهره زشتی پیدا کند.

جهت پیچ و رولپلاک نما ابتدا باید نوع و جنس سنگ را بشناسیم تا از مته و پیچ رولپلاک مخصوص همان سنگ استفاده کنیم.

افراد باتجربه میتوانند در اجرای پیچ رولپلاک نما از مصالح درست و بجا استفاده کنند تا پس از انجام کار نما دچار زشتی و خرابی نشود.

ابتدا سنگ با مته و دریل مخصوص که در ادامه راجع به ان هم توضیح خواهیم داد سوراخ میشود.

در ادامه پیچ به همراه رولپلاک که از قبل اماده شده اند داخل سوراخ گذاشته میشوند.

پس از این مرحله پیچ و رولپلاک با دریل مخصوص به داخل سفت میشود.

در مرحله اخر همرنگ سازی سنگ بسیار مهم میباشد که شرکت میهن راپل با درست کردن بتونه های همرنگ سنگ میتواند تمام جاهایی که پیچ شده است را محو کند به طوری که از نردیک هم قابل دیدن نباشد.

پیچ و رولپلاک نما با راپل

سریع ترین روش برای انجام پیچ و رولپلاک نما استفاده از ابزار و متخصصین راپل است که دسترسی به انها بسیار راحت و سریع خواهد بود.

تاثیرگذار ترین روش جهت نگه داشتن سنگ پیچ و رولپلاک نما است.

هیچ روشی نتوانسته است که جای پیچ و رولپلاک سنگ نما را بگیرد.

حتی اسکوپ سیمی هم در طول زمان پوسیده میشود و سنگ خود را از سیمان رها میکند و به زمین پرت میشود.

پس روشی ماندگارتر و ایمن تر از پیچ رولپلاک نما در ایران نمیتوان پیدا کرد.

ریزش سنگ نما هر لحظه از زمان ممکن است رخ دهد پس باید بعد از تکمیل ساختمان عمل پیچ و رولپلاک نما را روی سنگ ها اجرا کرد.

پیچ و رولپلاک نما ده سال است که وارد تهران شده است و در ضمینه صنعت ساختمان تاثیر بسیار زیادی را داشته است.

فرد انجام دهنده پیچ سنگ نما باید وزنی بین 40 تا 90 کیلو گرم داشته باشد تا بتواند در حال پیچ و رولپلاک سنگ نما انعطاف داشته باشد.

زمان پیچ کردن سنگ مته باید به اندازه پیچ درون سنگ برود تا استاندارد محکم سازی رعایت شود.

مثلا اگر مته شما 5سانتی است باید از پیچ و رولپلاک 5سانتی استفاده شود.

سر یا به اصطلاح گل پیچ مهم ترین بخش پیچ و رولپلاک نما است.

گل یا سر پیچ باید پهن باشد تا سنگ را از پشت کاور بکند.

این لازمه این است که دانش کافی برای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان داشته باشید و

افراد متخصص را برای انجام کار بیاورید.

پیچ های مورد استفاده برای پیچ و رولپلاک سنگ نما بستگی به نوع سنگ دارد.

سنگ های با قطر 2سانت مانند تراورتن و نمای رومی از پیچ 5 سانتی استفاده میشود.

سنگی که قطر 3 سانت داشته باشد مثل گرانیت از پیچ 6 سانتی باید استفاده کرد.

نماهایی که از سنگ لاشه یا بادبر تشکیل شده اند از پیچ و رولپلاک 7 سانتی با واشر باید استفاده کرد.

برای پیچ رولپلاک سنگ نما نیاز است که فرد دارای دو طناب بسیار قوی از نوع پتزل باشد.

طناب کاردرارتفاع که قطر 10.50 و 11 دارند میتوانند با راحتی چندین نفر را روی ارتفاع نگه دارند.

وزن نیرو برای انجام پیچ و رولپلاک سنگ نما به اضافه پیچ و چکش و سطل و هارنس همگی باید زیر 150 کیلو گرم باشد.