خیلی از باورهای تاریخی اشتباه در طول زمان به وجود اومده که حساب و کتاب اون از دست تاریخ دانان و باستان شناسا هم در رفته. شبکه های اجتماعی و اینترنت باعث شدن که بعضی خبرها یه کلاغ چهل کلاغ شه و به دروغ و اشتباه بین مردم جا بیفته. (دیالوگ‌های دروغین از دکتر شریعتی و کوروش و… هنوزم طرفداران خاص خود رو داره!)

البته قبلا هم نقل اخبار دهن به دهن همین مشکل رو می آفرید و این مشکل فقط به اینترنت بر نمی شه ولی با ظهور اینترنت و گسترش حضور مردم در فضای مجازی شدید شدن شده.
در این مطلب نگاهی داریم به ۱۵ باور تاریخی که شاید به مخیل کسی نگنجد که الکی هستن چون که بارها در فضای مجازی و یا در فیلمای سینمایی طوری دیگه به ما نشون داده شده‌ان. شاید الان وقتش باشه که بفهمین تا الان اشتباه می‌زدید و خودتون نمی‌دونستید!

۱- یونانیان اسب تروی رو هدیه دونه تا بتونن تروی رو فتح کنن

هدف اصلی همون فتح تروی و بازپس گیری بانو هلن بوده ولی چیزی به نام کادو در کار نبود بلکه این شبه اسب مانندی که در تاریخ بدون اشاره شده یه وسیله رزمی واسه محاصره شهر بود و یه جور جنگ افزار نظامی به حساب می‌اومد.

۲- ارشمیدس وقتی قانون معروفش رو کشف کرد که در وان حموم دراز کشیده بود

راستش رو بخواین این آبی که از حموم سرازیر شد ربط چندانی به این قانون ارشمیدس نداره. این روش (فرمول) واسه اندازه گیری حجم به کار میره. البته شاید موضوع وان حموم بی تاثیر نبوده ولی اون داستان تاریخی که ارشمیدس لخت و عور در خیابون دویده و داد زده یافتم یافتم! حقا که با عقل جور در نمی‌آید.

۳- مندلیف جدول عناصر رو در رویای خود دید

خود آقای دانشمند کبیر اقرار داشته که ۲۰ سال روی این پروژه کار می کرده و اصلا این نبوده که یه شب در خواب و رویا شمایل جدول عناصر رو ببینه و شروع به طراحی اون بکنه. این داستان خواب اونم به وسیله یکی از دوستانش که از قضا شاگرد ایشون هم بوده نقل شده و بعد هم یه کلاغ چهل کلاغ شده.

 

 

۴- کلئوپاترا از مصر اومده بود

این یه مورد بارها در فیلم‌ها و سریال‌های جور واجور به خورد ملت داده شده (یاد بانو الیزابت تیلور گرامی) اما حقیقت اینست که کلئوپاترا در الکساندریا بدنیا اومده و اصالتا یونانی حساب می شه.
اون بعد از مرگ الکساندر کبیر تونست بر مصر حکمرانی کنه.
اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کلئوپاترا اولین کسی از خاندانش بود که زبون مصری رو فرا گرفت.

۵- اهرام ثلاثه مصر به وسیله بردگان ساخته شده و برده ها لا به لای اون خاک شدن!

مدارک جدیدی در معابد و مقبره ها پیدا شده که ثابت می کنه این باور خشن سادیستی عمومیت نداشته و این اهرام نه دست برده ها و نه به دست یهودیا ساخته شده، بلکه فقط به وسیله کارگران مزدبگیر و حرفه ای ساخته شده.

۶- فقط مردها در طول تاریخ دزد دریایی بودن.

یه حرفی از قدیما و یا از دیالوگ فیلمای هالیوودی مونده تو ذهن ما که قدیمیا باور داشتن زن نباید در عرشه کشتی باشه چون که شگون نداره. اما باید عرض شه که این باور غلطه و در طول تاریخ فقط مردان نبودن که سوار کشتی می شدن و به دنبال گنج سرتاسر دریا رو در می نوردیدند. زنان دزد دریایی هم در تاریخ حضور داشنتد و بعضی وقتا به همون اندازه خطرناک و مخوف بودن و حتی مردان زیردست اونا در کشتی کار می کردن.

۷-گلادیاتورها تا پای مرگ با هم می جنگیدن!

هرچی از فیلم گلادیاتور و سریال اسپارتاکوس دیدید (حتما تنهایی دیدید دیگه، نه؟) رو از یاد ببرین. البته موضوع کشتن گلادیاتورها به دست هم واقعیت داشته ولی نه اینکه یه قانون اجباری باشه. این جنگجویان منبع درآمد و پول خیلی از بیزینس منای اون دوران بودن و خودشون و خیلی از ادما از نون بازوی اونا زندگی می کردن.

درضمن بررسی اسکلتای باقی مونده و پژوهشای جدید باستان شناسا هم باور تاریخی مردم درباره گلادیاتورها رو زیر سوال می بره. تحقیقات نشون داده که خیلی از این گلادیاتورها در طول ۲۵ الی ۳۰ سال خدمت خود به عنوان گلادیاتور (باز بگید خدمت سربازی سخته) بیشتر از ۱۰۰ جنگ داشتن و طبیعتا نمی شه همه این جنگا رو همیشه پیروز شده باشن.

۸- وایکنیگا کلاهخود شاخدار به سر میگذاشتند

چهره و قیافه وایکینگا با این کلاهخودها به ما معرفی شده و از بچگی هیبت این قماش رو در کارتون‌ها همینطوری دیدیم تا الان که بزرگ‌تر شدیم و سریال واکینگز هم همین قیافه رو برامون به تصویر می‌کشد. مشکل اما اینجاس که هیچ کدوم از باستان شناسا و محققان تا به امروز نتونستن مدرکی مربوط به اینکه وایکنیگا این مدلی کلاه میگذاشتند پیدا کنن. البته می گن که این کلاهخودها در بعضی مراسمای خاص به سر گذاشته می شد اما موقع جنگ و دعوا به خاطر آسیب پذیری بسیار بالای اونا هیچوقت!

۹- جنگجویانی که به جنگ می رفتن زنان خود رو با لباسای آهنین قفل می کردن!

بخوانید :
دختران شیفته شهرتی که ترور برادر رهبر کره شمالی را با شوخی دوربین مخفی اشتباه گرفتند

این ماجرا بیشتر حالت یه شوخی داره و اصلا با عقل جور در نمیاد.
اینکه مردی که به جنگ می رفت یه شلوار قفل دار واسه زنش بخره و کلیدش رو ببره تا نکنه زن موقع نبود اون تجدید فراش کنه چیزیه که افسانه ها به ما یاد داده و صحت تاریخی نداره. شما فریخته گرامی فقط فرض کن که طرف در میدون جنگ شهید می شد، اون وقت تکلیف زن تا آخر عمرش چی بود؟ یا مثلا آهنگرها در اون زمان چلاق بودن که نتونن قفل رو ببرن و دوباره وصل کنن؟

۱۰- شاه آرتور واقعیت تاریخی داشته و در برهه از تاریخ انگلستان جای داره

آرتور افسانه‌ای هیچ وقت به طور فیزیکی در واقعیت وجود نداشته. افراد زیادی رو در تاریخ به آرتور شاه نسبت دادن و بعضی گفتن که آرتور واقعا وجود داشته و افسانه ها بدون اضافه شده (یه چیزی مثل رستم یلی بود در سیستان و منش کردم رستم داستان فردوسی) ولی آرتور بدیش اینه هیچ یلی نه در انگلستان بوده و نه حواشی این کشور و به کل وجودیت خارجی نداره!

۱۱- مجسمه های هنرهای تجسمی قدیم همه به رنگ سفید هستن.

بیشتر مجسمه های باستانی که می بینیم که عموما هم از یونان و مصر باستان سرچشمه گرفتن رنگی سرتاسر سفید مایل به خاکستری دارن. اما این به این معنی نیس که در اون زمان رنگ وجود نداشته، ساختمانا و دیواره هایی رو از اون دوران داریم که به شکل استادانه ای رنگ آمیزی شدن. پس این بدون معناست که مجسمه ها رنگی بودن و بعد از گذشت چندین سال که به دست ما رسیده رنگشون رو از دست دادن. امروزه با کمک تکنولوژی و علم باستان شناسی می تونیم بعضی از این مجسمه ها رو مثل نسخه اولیه شون رنگ آمیزی کنیم.
این کار تازگیا در موزه های سرتاسر دنیا به اجرا در اومده و آثار جالبی رو به علاقه مندان ارائه میده.

۱۲- ون گوگ گوش خود رو برید.

در اینکه ون گوگ یه هنرمند دیوونه بود شکی نیس.

دیوونه البته بدون معنا که مشکلات روانی داشت نه که دیوونه زنجیری باشه. افسردگی و بسیاری دیگه از مشکلات باعث شده بود که ون گوگ حالت طبیعی نداشته باشه و وقتی هم پلیس یه شب اونو غرق در خون پیدا کرد فهمید که گوش چپش بریده شده.
درباره این گوش بریده شده داستانای زیادی گفتن من جمله اینکه ون گوگ اونو واسه معشوقه اش برید و به اون داد. (در انیمیشن وینستنت دوست داشتنی این فرضیه به تصویر کشیده شده.)

اما یافته های یه تحقیقات جدید نشون میده که شاید این ماجرا غلطه و گوشی که بریده شده در جریان یه نزاع بین ون گوگ و دوست هنرمندش یعنی گوگین قطع شده و واقعا این یه جنایت تاریخی حساب می شه.
می گن که ون گوگ و گوگین به خاطر رفاقت دیرینه شون و البته ترس از پلیس موضوع رو مسکوت نگهداشتند و به کسی چیزی نگفتند.

۱۳- میکی ماوس رو شخص والت دیزنی طراحی کرده

کاش اینطور بود ولی اینطور نیس! میکی معروف رو یکی از نقاشان استودیو دیزنی به اسم آب ایرویکس طراحی کرد.
شاید نقشی که دیزنی در جون دادن میکی داشته رو بتونیم در دوران پس از صامت سینما پیدا کنیم.
وقتی که صوت به سینما و انیمیشن راه پیدا کرد در اوایل کار این خود والت دیزنی بود که صداش رو به کاراکتر میکی قرض داد و جای اون دوبلوری کرد.

۱۴- کابوهای همیشه مشغول تفنگ بازی بودن

دنیای سینمای هالیوودی به ما یه دنیای غرب وحشی نشون داده که در اون همیشه کابوهای مشغول تیراندازی در سطح شهر و پیشنهاد دوئل به همدیگه هستن. واقعیت چیز دیگریست و کابویا هیچ وقت اینقدر شلوغ بازی نمی کردن و با احتمال خیلی کم پیش می اومد تا شهری مورد نزاع تفنگ بازی یه مشت کابوی جوون بگیره.

می‌دونین شهر هرت نبوده که.

۱۵- جایزه نوبل ریاضی به این خاطر نداریم چون که زن آلفرد نوبل بعد از اون با یه ریاضیدان ازدواج کرده

اول از همه اینکه نوبل هیچ وقت زن نداشت و بدون داشتن همسر قانونی از دنیا رفت و انگار شکست خورده موند. دوم اینکه اگه جمله بالا رو مفروض به همسر قانونی ندونیم و بگیم که دوست دخترش به اون پشت پا زده و با یه ریاضی دان قرار گذاشته هم اشتباهه چون که در زندگینامه نوبل هیچ وقت به اینجور موضوعی اشاره نشده و هیچ کدوم از دوستان صمیمی‌اش هم به این مورد اشاره نکردن.

در آخر اینکه دلیل اصلی نبود ریاضی در بین جوایز نوبل اینست که ریاضی به عنوان یه علم ذهنی شناخته شده نیس.

جایزه نوبل هم به علوم ذهنی تعلق میگیره. همین و بس!